Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Jag är nog ett levande bevis på värdet av den kombon. Skaffade Amex i februari, betalo-konto med knutet Amex samma vecka. Några skattebetalningar (plus lite annat smått och gott) senare så hade jag i början av april sprängt 150k gränsen och då för 4000 och några 1000 tiil i betalo-avgifter fått mitt första 2-4-1.

Räknade på skoj vad bokningarna CPH-CDG-BKK-SGN-NRT-CPH skulle kostat om jag handlat dem direkt på nätet. Runt 110 000 SEK för 2 pers i business class (SAS var extremt dyra NRT-CPH ... ) mot de 4400 som det nu kostade i skatter i bränsletillägg. Plus de ca 6000 som Amex kostat. En liten rund förtjänst på 100 KSEK om jag antar att jag hade köpt biljetterna till ordinarie pris istället. Vilket jag naturligtvis inte hade gjort :).

Lite tips på företag som tar kort utan att man behöver gå via Betalo och därmed slipper avgiften:

Om man tecknar Actic 12 månader autogiro via deras hemsida betalar man med kort och de drar därefter kostnaden varje månad från kortet. Accepterar Visa och Mastercard.

Comviq accepterar kreditkort för att betala fakturor. Går även att lägga in så de automatiskt drar beloppet från kortet varje månad. Accepterar Visa och Mastercard.

Lite tips på företag som tar kort utan att man behöver gå via Betalo och därmed slipper avgiften:

Om man tecknar Actic 12 månader autogiro via deras hemsida betalar man med kort och de drar därefter kostnaden varje månad från kortet. Accepterar Visa och Mastercard.

Comviq accepterar kreditkort för att betala fakturor. Går även att lägga in så de automatiskt drar beloppet från kortet varje månad. Accepterar Visa och Mastercard.
Vimla drar också via kreditkortet.

Någon som vet varför Betalo tar så höga avgifter? Har en kommande renovering på cirka 150 000 som ska betalas men vill inte betala 1.9% i avgift :confused:

Någon som vet varför Betalo tar så höga avgifter? Har en kommande renovering på cirka 150 000 som ska betalas men vill inte betala 1.9% i avgift :confused:
För att de kan? De har ju inte direkt någon större konkurrens...

Som tur är så finns det ju partnerkort som iaf har lägre än 1.9%.

För att de kan? De har ju inte direkt någon större konkurrens...

Som tur är så finns det ju partnerkort som iaf har lägre än 1.9%.

Jo men de skulle kanske få fler betalningar om de hade lägre avgifter. Vilket kort föreslår du? Jag är ute efter EB-poäng och som jag har förstått det ska Coop halvera sin poängintjäning på betalningar utanför matbutikerna.

Det blir alltså nästan 3000 kr som du får betala för att få 30000 (?) poäng. Låter väl som en bra investering mtp att det räcker till bla en business uppgradering till ex USA. Men det klart att 3000 är mycket pengar, det håller jag med om.

Edit: Förutsatte Amex Elite, alltså 20p/100 kr.

Last edited:
Det blir alltså nästan 3000 kr som du får betala för att få 30000 (?) poäng. Låter väl som en bra investering mtp att det räcker till bla en business uppgradering till ex USA. Men det klart att 3000 är mycket pengar, det håller jag med om.
Jag skulle få 15.000 poäng mot en avgift på 3000kr.

Toppen