Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Kanske detta är en metod.
Inte hunnit titta närmare på regler och villkor. Texten ser dock lovande ut.
Nu när jag byter till SAS Amex så skulle det innebära att 2-4-1 klaras av väldigt fort och med slutet av årets USA resa så kommer merkostnaden för eventuell betalningsprocent göra det totalt sätt försvarbart

https://www.americanexpress.com/se/content/help/online-services/pay-bill-online.html?page=CM

Jag tolkar det som att dom tycker att man ska betala Amexräkningen online. Dock skulle jag jubla om det visar sig att man kan betala andra räkningar via Amex och få poäng :)

Vi har redan konstaterat att de menar att man ska betala amex räkningen med e-faktura/autogiro. De berättar även att du kan betala räkningen för AMEX med att ange kortnummer följt av 75 som OCR nummer och betala in pengarna till Plusgironummer 945304-4 eller Bankgironummer 730-8596.

"Du betalar som vanligt via din Internetbank, men istället för att fylla I OCR-numret på räkningen skriver du hela ditt kortnummer följt av 75. "

Nu har jag inte detta kort för tillfället men är inte OCR-numret just kortnummer följt av 75? Rätta mig om jag har fel.
Märkligt att lyfta fram detta som nåt sensationellt i så fall.

OCR nummer är ju bara något för att identifiera din betalning och mottagaren kan nästan sätta det lite hur de vill, bara det är siffror. Vissa PG/BG nummer har ett krav att man måste ange giltigt OCR nummer för att det ska fungera. Det är en checksumma oftast sist i varje nummer.

Det är ju som så fiffigt att AMEX kortnummer som är uppbyggt 3ABB BBBBBB BBBBX, där X redan är en checksumma och när man använder samma typ av algoritm (Luhr) för att beräkna ut OCR blir det alltid 75 i AMEX fall. (A = 4 eller 7 och B är en valfri siffra)

Att det blir just 7 är för antalet siffror, det är restvärdet där man delar antalet siffror med 10 helt enkelt. (17 mod 10 = 7)
När man tillfört siffran 7 efter kortnumret (som redan har en checksumma) så blir alltid checksumman sist i OCR numret 5.

För mastercard är det normalt 83 som blir checksumman på samtliga kort när man gör OCR betalning.

Det går att testa via Bankgirots testsida vad som blir OCR nummer i dessa fall

Det går ju tydligen att göra extrabetalningar med kort om man kontaktar CSN i förväg. Någon som har provat?

En uppdatering gällande detta. Mitt årsbelopp betalades utan problem med kort efter att jag hade registrerat en utländsk adress tillfälligt. Sedan ringde jag till CSN och sa att jag ville göra en extrabetalning på x kr. Under tiden jag hade handläggaren i telefon dök betalknappen upp på mina sidor igen, och där låg en faktura på x kr. Det verkar alltså fungera alldeles utmärkt att betala valfritt belopp med kort på CSN, och få bonuspoäng på detta.

Med tanke på hur olika tjänster utvecklas över tid så bumpar jag tråden för att höra om det har skett något nytt på fronten. Även om jag har tidigare använt Betalo för att betala en 60K faktura (utan några klagomål) så verkar SEB ha avslutat konton för denna typ av användning. Finns det några andra alternativ i dagsläget än Betalo och Billhop?

Enda företaget som jag hört om som sagt upp kunder är just SEB men det varnar antagligen i förväg för du har ju inte brutit mot villkoren för kortet. Det enda man kan se men villkoren är att man inte får betala andra kreditkort skulder med kreditkortet om man läser snällt i villkoren.

Det är min tolkning av villkoren för kortet ovan och har inte hört om att någon domstol tolka villkoren annorlunda så vet inte om jag har rätt i den. Men i normalfallet så borde ju både banken och du som kund vara skyldiga att följa villkoren, så det är mycket oklart för mig med stöd av vilken del av villkoren SEB nu sagt upp kortet för "någon".

Andra banker erbjuder ju dig tom att använda betalo utan avgift eller med en reducerad avgift så antagligen tycker de att tjänsten är bra och borde användas.

* Registrerar en utländsk adress på csn.se
* Väntar några dagar
* Betalar in hela årsbeloppet på csn.se med mitt SAS MasterCard
* Ändrar tillbaka adressen till min svenska

Nu har du säkert redan kommit fram till det, men det går att alltså att betala direkt med kort när man har ändrat adressen. Knappen kommer fram med en gång. Sedan brukar jag använda alternativet att ange den utländska adressen för en begränsad tid och sätta till nästa dag, så slipper jag gå in och ändra tillbaka manuellt.

Är det inte så dock att det är helt andra återbetalningsregler för utlandsbosatta.
Har för mig att man krävs att betala av hela lånet på 20 år men det är kanske olika från lån till lån. Vet ju inte heller om CSN bryr sig om att man ändrar adress för en dag.

Är det inte så dock att det är helt andra återbetalningsregler för utlandsbosatta.
Har för mig att man krävs att betala av hela lånet på 20 år men det är kanske olika från lån till lån. Vet ju inte heller om CSN bryr sig om att man ändrar adress för en dag.

Jo, det är lite olika för olka system. Lån före 1989 är 5 % av skulden om du bor utomlands mer än 180 dagar, 1989-2001 är baserat på din inkomst (som du skall uppge från utlandet), 2001- spelar ingen roll vad du tjänar eller var du bor, lånet skall betalas på en viss tid.

Så, bör väl inte vara någon fara för att CSN skall reagera och klå dig på mer om du nu flyttar enstaka dagar. Om de nu inte tycker att de förlorar på kortavgifterna med den här betalmetoden och orkar agera med någon ny regel.

Toppen