Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Brevpostförskott har högsta belopp 5000 kr och kostar 62 kr att skicka, det gör ju att avgiften blir 1,24 procent.

Tänk på att man måste legitimera sig när man hämtar ut postförskott paket/brev och sen spelar det ju roll vilket ombud man har. Har man lilla kiosken på hörnet som har en separat "standalone" kortdragare som de kör alla köp i kommer det ju altlid bli köp för här kan kortutgivaren inte se att det för här blir det ju ett köp som vilket som helst.

Tar ombudet dessutom Amex/dinners så får man ju mer poäng för köpet än om de bara tar visa/mc.

Någon som testat detta?

Inget som testat detta fortfarande?

Inget som testat detta fortfarande?

Hmmm, borde ju funka. Är det någon större skillnad på så kallat brevpostförskott och det vanliga postförskott som man kan beställa varor mot? Med det vanliga postförskottet har jag flera gånger hämtat ut varor hos den lokala ICA/Posten med mitt Amexkort, inga konsigheter där. Om brevpostförskott är lika samma borde ju inte det heller komma upp som kontantuttag.

Hmmm, borde ju funka. Är det någon större skillnad på så kallat brevpostförskott och det vanliga postförskott som man kan beställa varor mot? Med det vanliga postförskottet har jag flera gånger hämtat ut varor hos den lokala ICA/Posten med mitt Amexkort, inga konsigheter där. Om brevpostförskott är lika samma borde ju inte det heller komma upp som kontantuttag.

Det är billigast att skicka brevpostförskott, det är max 5 000 kr och kostar 62 kr om brevet väger max 20 gram.

Det är mycket dyrare att skicka paket som privatperson.

Det som behövs är för övrigt ett postgiro/bankgiro man ska sätta pengarna på. Utöver detta får man ange meddelande eller ocr nummer som posten använder när de för över pengarna till kontot.

posten.se skrev:
Postförskott är ett enkelt alternativ till förskottsbetalning.
Din mottagare betalar för varan när försändelsen hämtas hos Postombudet.
Pengarna sätts in på det plusgiro eller bankgiro som du anger. (Utbetalning till bankkonto medges ej)
Om mottagaren inte betalar skickar vi tillbaka försändelsen till dig.
Betalreferens kan anges för att du ska kunna följa upp inbetalningen av Postförskottet i din girotjänst.

Last edited:
Instämmer, förutom det där med momsen. Det är inte alltid momsen skickas med heller. Och även om den gör det, så är det kanske inte helt uppenbart hur blandningen av köp och uttag ser ut bara genom att titta på momsen, eftersom vi har tre olika momssatser som kan blandas friskt på ett kvitto. Du kan mycket väl ha ett kvitto med en genomsnittlig momssats på 17%.

En sak har slagit mig nu för tiden när jag köpte presentkort. På ICA och Coop bland annat så betalar man inte moms på presentkort och då är det ju helt rimligt att de redovisar det som att det kan se lika dant ut som ett uttag om de bara tittar på momsen på transaktionen?

Jag har läst hela tråden, men ställer ändå frågor som besvarats tidigare eftersom något kan ha ändrats sista halvåret.

Jag ska betala en faktura om ca 130 000 SEK och om jag använder Betalo så tillkommer 2,5%, dvs ca 3 250 SEK i avgift.

Använder jag mitt BAEC Visa så får jag lite mer än 13 000 Avios + att jag i och med betalningen kommer över 200 000 SEK för 2013 och alltså får BA:s "2-4-1"-voucher. Dock är det så att jag totalt bara kommer att ha ca 85 000 Avios och alltså inte kan nyttja den till något vettigt.

Slutsatsen är att det blir mycket dyra Avios.

Använder jag SAS MC så blir det 13 000 EB-poäng som inte motsvarar värdet 3250 SEK. (Sen finns ju risken att SEB kommer att strula.)

Amex och Diners kan inte användas såvitt jag kan läsa mig till.

Stämmer ovanstående - om svaret är "ja" så finns ju ingen anledning att betala via något av korten...!?

Input och tips mottages tacksamt!

Hmmm... är Betalo bara ett sätt att få en månads ytterligare kredit mot 2,5% i avgift?

Om jag nu tittat rätt så kan man inte betala räkningen till SEB med Betalo då jag inte får att det är ett giltigt pg/bg när man skriver in det. Betalo filtrerar bort vissa företag på order från företaget misstänker jag.

Toppen