Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

M.K

Medlem
Det låter som en väldigt hög växlingskurs, är du säker på att det har inte utgått en fast avgift som är relativt stor jämfört med det överförda beloppet? Varje månad gör jag det omvända, dvs för över danska kronor till Sverige och valutapåslaget blir då lite mer än 1% (vanlig EU-överföring) jämfört med kurserna som anges här: Historical Currency Converter | OANDA

Lät väldigt högt ja. Jag överför inom DB i skandinavien och banken lägger vanligtvis på 0,65-0,75%. Fördelen är att det vanligtvis går blixtsnabbt inom kanske tio minuter. Nackdelen, att jag inte får poäng givetvis. :rolleyes:
 
Hej,

Jag la lite tid på ett "truppförsök" under helgen i syfte att jämföra Betalo med SAS MC Premium, Transferwise med SAS MC Premium och vanlig banköverföring.

Då jag har familj i Danmark har jag regelbundet behov att föra över cash till mitt danska konto i Danske Bank. Normalt har jag kört med vanlig banköverföring från Handelsbanken.

Den 31/12 förde jag således över 1000 SEK till mitt Danska konto.

Med Transferwise drogs 1000 SEK från mitt med SAS MC Premium. 711,57 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 2/1. EB poäng bokfördes också på SAS MC Premium kortet. Kurs blev 1,4053

Med Betalo drogs 1005 SEK från mitt med SAS MC Premium. 722,77 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 7/1. EB poäng bokfördes också på SAS MC Premium kortet. Kurs blev 1,3905

Med vanlig EU banköverföring drogs 1000 SEK från mitt konto i Handelsbanken. 678,20 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 4/1. EB poäng bokfördes INTE :) . Kurs blev 1,4745


Var och en får dra sina egna slutsatser men jag konstaterar att jag gått miste om minst 100 000 SEK i spend och påfäöljande EB poäng under 2018 bara för att jag inte ifrågasatt banken.

Betalo och Transferwise totalkurs var i stort sett jämförbara men då Transferwise var mycket snabbare blir det mitt val tills vidare.
Testat Revolut?
 

Håkan Ö

Medlem
Jag håller med men i vilket fall så redovisar ingen av bankerna några avgifter.

Nedanstående från Handelsbankens redovisning:
Belopp: SEK 1 000,00
Avgift: SEK 0,00
Totalt belopp: SEK 1 000,00
Betalningssätt: EU-betalning/SEPA
Fördelning av avgifter: Avsändaren betalar endast Handelsbankens avgifter, normalfallet (SHA).

På Danske Bank redovisas ingen avgift separat.

Här jämfört med två andra större transaktioner under hösten. I förhållande till aktuell kurs enligt Tullverkets valuta verktyg så stämmer min slutsats.

Kan ju vara att bankernas avgifter är fasta men i vilket fall så redovisas dom inte för mig som kund.
 

aldrighemma

Medlem
Har läst tråden om revolut samt på dras hemsida. Förstår dock inte vad fördelen med revolut kontra betal för överföring till konto i utlandet ?
Skulle uppskatta ett exempel !
En fördel är att Revolut inte tar någon avgift som t ex Betalo/Billhop. Dessutom så tror jag att växlingskursen blir bättre? På Revolut så stämmer kursen nästan exakt med den som Google visar.
 
Systemuppdatering - sparade American Expresskort

Vi har uppdaterat våra system på Billhop och med anledning av detta har vi behövt ta bort ditt/dina sparade American Expresskort på Billhop. Vid din nästa betalning kommer du därför att behöva lägga in ditt/dina American Expresskort samt spara om det på nytt. Vi arbetar ständigt med att förbättra tjänsten och denna systemuppdatering är ett led i det arbetet.

(I det fall att du har schemalagda räkningar som skall dras på ditt kort kommer dessa att dras på ditt tidigare sparade kort ifall debiteringsdag är senast den 28e februari 2019. Har du schemalagda räkningar som skall debiteras på ditt kort efter den 28e februari 2019 kommer räkningarna att övergå till status ”tillagda” och du kommer att behöva logga in och lägga till ett nytt kort för att debiteringen skall kunna genomföras).

550c0f884bef032362d27e9a612ab105.jpg
 

mha321

Medlem
Tror inte jag sett det noterat tidigare, men Revolut kan även användas till att betala svenska räkningar hos de företag som anger IBAN/BIC-nummer på sin faktura. Eftersom man då fyller på med SEK och betalar med SEK blir avgiften 0 och inga växlingskurser är någonsin inblandat. Funkar fint att få igenom "ocr-koder" i de fall jag har försökt.

Fördelen är 0kr i avgift, och "äter" inte av eventuellt fribelopp man har på billhop.

Nackdelarna är inen Amex, begränsad av "kontantgränsen" på mastercard, och tar lite längre tid (går snabbare om man har Revolut Premium tror jag, men det har inte jag).

Funkar bara med de som publicerar IBAN-nummer, man kan inte betala till bankgiro.
 

SimonXYZ

Medlem
Tror inte jag sett det noterat tidigare, men Revolut kan även användas till att betala svenska räkningar hos de företag som anger IBAN/BIC-nummer på sin faktura. Eftersom man då fyller på med SEK och betalar med SEK blir avgiften 0 och inga växlingskurser är någonsin inblandat. Funkar fint att få igenom "ocr-koder" i de fall jag har försökt.

Fördelen är 0kr i avgift, och "äter" inte av eventuellt fribelopp man har på billhop.

Nackdelarna är inen Amex, begränsad av "kontantgränsen" på mastercard, och tar lite längre tid (går snabbare om man har Revolut Premium tror jag, men det har inte jag).

Funkar bara med de som publicerar IBAN-nummer, man kan inte betala till bankgiro.

Synd att Skatteverket inte är ok med det om man betalar från Sverige. Hmm, men Revolut håller inte hus i Sverige, så det är kanske ok?
Skatteverkets kontonummer | Skatteverket
 

mha321

Medlem
Synd att Skatteverket inte är ok med det om man betalar från Sverige. Hmm, men Revolut håller inte hus i Sverige, så det är kanske ok?
Skatteverkets kontonummer | Skatteverket
Revolut kontot får ett brittiskt Iban.

Jag har inte sett hur det ser ut på en inkommande betalning i sek. Betalar jag I eur till svenskt konto landar den som tydlig utlandbetalning.

Prova att betala en tia till en kompis konto i Sverige och se vad som händer :) (man ska nog vara väldigt försiktig med att betala till sig själv, särskilt större belopp)
 

ekf

Medlem
Revolut kontot får ett brittiskt Iban.

Jag har inte sett hur det ser ut på en inkommande betalning i sek. Betalar jag I eur till svenskt konto landar den som tydlig utlandbetalning.

Prova att betala en tia till en kompis konto i Sverige och se vad som händer :) (man ska nog vara väldigt försiktig med att betala till sig själv, särskilt större belopp)
Jag har provat att föra över till mitt egna konto, kryssade även i att det var jag själv som var mottagare hos Revolut. Förutom att det i textfältet står ”REVOLUT” så ser jag ingen skillnad på den transaktionen och en annan vanlig från en svensk bank.
 
Toppen