Senaste nytt

Betala med Amex via Paypal

Fast vad är då normalt? Bilköp och lägenhetshyra är väl fullkomligt normala utgifter men tydligen inte för PayPal/Amex om jag tolkar tråden rätt. Och att "snurra" brukar väl syfta på "konstgjord spend" och något sådant har väl inte diskuterats i tråden?

Hur som helst har jag svårt för denna typ av villkor av typen "litegrann är OK" men inte "för mycket". Vad som är normalt för en kan vara helt otänkbart för en annan. Säger bara milage run med vändande plan... De flesta jag känner skulle nog snabbt remiteras till psykakuten om de gjorde så men här är det "normalt" för många...
Jag skulle inte säga att bilköp via paypal är en "normal" transaktion, även om det är möjligt så klart, andra får själva bedömma om de tycker det är normalt eller inte. Det har redan givits exempel på vad amex inte gillar för transaktioner, 5000 varannan vecka till ett bankkonto är onekligen inte "normalt" och man får bevisa sin oskuld.

Saker och ting kan vara hur "normala" som helst, men finns det minsta lilla misstanke från Amex att man håller på med något fuffens så är det stor risk att kortet spärras temporärt eller permanent.

Jag är generellt sett väldigt försiktig med mina transaktioner. Har t ex laddat på Revolut vid ett fåtal gånger med SAS MC, men undviker det oftast på grund av risken att ”hamna under luppen”. Banker måste enligt penningtvättslagstiftningen kunna förstå transaktionsbeteendet, och risken att någon som inte förstår transaktionerna granskar dessa är nog ganska stor. Vi på BC-forumet har nog generellt sett ett ganska avvikande beteende.

Jag har flera gånger fått mejl från brittiska Amex om att jag kan använda mitt kort med PayPal och tjäna poäng. Jag har även för närvarande följande erbjudande inlagt på mitt kort.

D997F1E7-75D6-4F5B-BD8C-881E51DA834A.jpeg

Jag får därför uppfattningen att Amex är väl införstådda med PayPal-användande och inte lär granska dessa transaktioner extra noggrant. Vi kan ju inte veta med säkerhet, men har man rent mjöl i påsen tror jag man kan betala via PayPal utan att ligga sömnlös.

Har vi nån aktuell erfarenhet om det är ok att betala en privatperson lite större ty 30.000 för ett köp?
Läser man lite forum mm så är väl sådana saker något av det vanligaste som gör att folk får sina kort uppsagda av Amex. De tycker med andra ord inte om ett sådant beteende av förklarliga skäl.

Läser man lite forum mm så är väl sådana saker något av det vanligaste som gör att folk får sina kort uppsagda av Amex. De tycker med andra ord inte om ett sådant beteende av förklarliga skäl.
Var läser du det? Läser man här verkar det tvärtom vara något helt legitimt. Och varför spärras det då inte av amex om det inte är kosher?

Var läser du det? Läser man här verkar det tvärtom vara något helt legitimt. Och varför spärras det då inte av amex om det inte är kosher?
För att det är ett sätt att skaffa manufactured spend, inget som uppskattas av amex. Om du flyttar 200 kronor händer nog inget, men 30k är en väldigt stor summa.
Finns ju en anledning till att det inte skrivs om det här, för att amex inte ser positivt på det. Läs lite om churning och manufactured spend så blir det nog lite klarare.

Nu har jag berättat vad som hänt för många som pysslat med detta, gör vad du vill med infon.

Toppen