Senaste nytt

Betala med Amex via Paypal

Har flertalet gånger handlat för rättså stora belopp via Paypal, som i sin tur drar mot AMEX.
Inte sällan 50-70K SEK, ibland över 100K, aldrig strulat.
Att handla via paypal är inga problem, om man gör köpen mot ett företag.
Men att föra över pengar till "en kompis" för att bygga spend är inget som Amex brukar se mellan fingrarna på, speciellt inte om summorna är större.

Att handla via paypal är inga problem, om man gör köpen mot ett företag.
Men att föra över pengar till "en kompis" för att bygga spend är inget som Amex brukar se mellan fingrarna på, speciellt inte om summorna är större.

Ah, sry, missade det. Ja, det låter logiskt.

Paypal-transaktionen är rätt tydlig, de bifogar info till AMEX som säkert kan sortera ut vad för typ av transaktion som är gjord.

Ex:
PAYPAL *FÖRETAGSNAMN <unik kod>

Resebyrån jag ska använda tar inte kort. Men de tar Paypal. Är det fortfarande möjligt att betala med AMEX via Paypal? Får man ett tydligt kvitto över vem betalningen gick till? Avgifter för mig som betalar?

Resebyrån jag ska använda tar inte kort. Men de tar Paypal. Är det fortfarande möjligt att betala med AMEX via Paypal? Får man ett tydligt kvitto över vem betalningen gick till? Avgifter för mig som betalar?

Det är inte säkert de tar Amex via paypal heller om de inte tar Amex vanligtvis. Det kommer står PAYPAL*RESEBYRÅNAMN på kvittot om det funkar. Oftast inga avgifter.

Det är inte säkert de tar Amex via paypal heller om de inte tar Amex vanligtvis. Det kommer står PAYPAL*RESEBYRÅNAMN på kvittot om det funkar. Oftast inga avgifter.
I detta fall då resebyrån inte tar kort alls, så är det ganska långt ett gissningsspel ifall de stöder Amex på PayPal.
Men ja, vid kortbetalningar så får man bra kvitto från PayPal, notera att de skriver ut kort och sista fyra:

1738743719377.png

Toppen