Senaste nytt

Betala Mastercard innan nästa faktura kommer

Det är också OK att betala in mer än du behöver i förväg, och på så vis ha en pott större än din egentliga kredit om du vet att du ska köpa något på kortet som är dyrare än din kredit.
Att man kan göra det av ”misstag” men är det verkligen okej enligt regelverket för kreditprodukter?

Att man kan göra det av ”misstag” men är det verkligen okej enligt regelverket för kreditprodukter?
Den frågan har varit uppe tidigare och om jag inte minns helt fel har det berott på om kortutgivaren är en bank eller inte, alltså har tillstånd för inlåningsverksamhet eller vad det heter på mer korrekt språk...

Bra fråga. Vet bara att jag gjort det vid ett par tillfällen utan problem, och jag har för mig att jag ringde och kollade med SAS Mastercard att det var OK innan jag gjorde det första gången. Men vad regelverket säger har jag sämre koll på.

Jag maxade mitt mastercard i veckan när jag betalade en resa. Jag skrev då en fråga till kundtjänst i appen om jag kunde göra en extra inbetalning så jag kunde fortsätta använda kortet och fick följande svar:

"Hej!

Inbetalningar skall endast göras månadsvis i enlighet med rådande faktura. I undantagsfall kan inbetalningar göras i förväg.
Om du vill göra en inbetalning till ditt kort är bankgirot 595-4300, OCR-nummer är alltid samma, 15 siffror. Du får inte betala in mer än din totala skuld. Tänk på att en bankgiro-inbetalning kan ta upp till två vardagar innan den syns på ditt kort/konto.

Även om du gör en inbetalning till ditt kort är det din köpgräns som styr hur mycket du får handla för under två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
SEB Kort tillämpar vidare av säkerhetsskäl vissa gränser för högsta belopp per transaktion och per tidsperiod och förbehåller sig rätten att neka transaktioner.

Med vänlig hälsning"

Vad betyder meningen "Även om du gör en inbetalning till ditt kort är det din köpgräns som styr hur mycket du får handla för under två månader."? Låter ju som att jag kan bara kan handla för min kreditgräns under två månader även om jag betalar in hela summan direkt? Eller är köpgräns något annat?

Jag maxade mitt mastercard i veckan när jag betalade en resa. Jag skrev då en fråga till kundtjänst i appen om jag kunde göra en extra inbetalning så jag kunde fortsätta använda kortet och fick följande svar:

"Hej!

Inbetalningar skall endast göras månadsvis i enlighet med rådande faktura. I undantagsfall kan inbetalningar göras i förväg.
Om du vill göra en inbetalning till ditt kort är bankgirot 595-4300, OCR-nummer är alltid samma, 15 siffror. Du får inte betala in mer än din totala skuld. Tänk på att en bankgiro-inbetalning kan ta upp till två vardagar innan den syns på ditt kort/konto.

Även om du gör en inbetalning till ditt kort är det din köpgräns som styr hur mycket du får handla för under två månader. I våra kontovillkor under paragraf 4 står det:
SEB Kort tillämpar vidare av säkerhetsskäl vissa gränser för högsta belopp per transaktion och per tidsperiod och förbehåller sig rätten att neka transaktioner.

Med vänlig hälsning"

Vad betyder meningen "Även om du gör en inbetalning till ditt kort är det din köpgräns som styr hur mycket du får handla för under två månader."? Låter ju som att jag kan bara kan handla för min kreditgräns under två månader även om jag betalar in hela summan direkt? Eller är köpgräns något annat?

det där är bara trams, se sista posterna i den här tråden
https://www.businessclass.se/forum/...rcard-för-att-höja-kreditgränsen.22872/page-4

Vi kör SEB Corporate på jobbet och där har de en rullande 30 dagars köpgräns, det låter som det de beskriver i svaret. Det är alltså spenden de senaste rullande 30 dagarna som räknas som en gräns, det spelar ingen roll om bolaget betalat räkningen - har man 100k i köpgräns så är det max 100k spend på 30 dagar som gäller på det kortet. Kan tyckas att detta är en dum regel då det är meckigt att räkna ut mitt i en fakturaperiod. Sett från den ljusa sidan så innebär det att man får göra utlägg oftare ;) Det är dock inget jag någonsin märkt av på mitt SAS MC... Där brukar jag betala in 1-2 gånger extra per månad beroende på skulden och det har aldrig stoppats av någon köpgräns.

"Hej!

Med vänlig hälsning"

Tja, du har med SEB (Kort) att göra.
Får inga pluspoäng i min bok inte.

Kan det blivit nytt regelverk?
Har en kamrat som jag vet haft strul och en massa samtal till kortutgivaren om något liknande. Han betalar in 3-4 gånger/mnd för att inte maxa kredittaket. Men har haft problem.
Får höra mer exakt vad det var för strul, eller om han slängde det s k "företagskortet" i slasken och plockade ett eget.

SEB kort har i sin "Förhandsinformation om konsumentkrediter" under "Andra viktiga rättsliga aspekter" angett att:
"Kredittagaren har rätt att när som helst och utan kostnad återbetala krediten, helt eller delvis, i förtid"
dvs en inbetalning som inte överstiger aktuellt saldo på kortet kan de definitivt inte neka.

Sedan skulle de ju kunna tillämpa någon sorts omsättningstak som det indikeras av mailsvaret. Men att man inte skulle få nollställa sin skuld hur ofta man vill är nonsense.

Toppen