Senaste nytt

Betala för sittplatser på Air France och KLM

Förbannat rörigt att det verkar vara så olika mellan alliansens medlemmar. :(

P.S. Jag antar att *S syftar till SkyTeam, eller? Känns inte som en vare sig vedertagen eller lämplig förkortning i så fall.

Men det är ju inget nytt. Likadant på Star Alliance. Säten på United kostar pengar som var annat än vanliga säten. Ibland hade man tur och hade en agent som tyckte att visst kan du få sitta i preferred men det var långtifrån alltid så. Dessutom alla LH-gruppens light fares som inte heller ger fri sits.

Det är därför jag har svårt att se hur förväntningarna på gratis säte hos Sky Team uppkom.

Jag vet att det är så inom Star Alliance också. Än så länge är det bättre inom oneworld men tvekar inte en sekund på att det kan ändras också. Likväl en tråkig utveckling.

Förbannat rörigt att det verkar vara så olika mellan alliansens medlemmar. :(

P.S. Jag antar att *S syftar till SkyTeam, eller? Känns inte som en vare sig vedertagen eller lämplig förkortning i så fall.

Allianserna heter *A, OW och ST om man ska använda förkortningar. Asterisken står såklart för Star.
Gör en omröstning då da om ni stör er på förkortningen, vissa säger att *S är sånt man använder inom resebyråer
Ni säger annat, vem har rätt?
2024-09-05 15.34.15 www.facebook.com 7f23a0eed25a.png

Här pratas det om att One World ska vara *O

För att citera texten innan "The switch – from OW - brings oneworld into line with the other main global airline alliances, which both already use an asterisk and a single letter for searches of their members' schedules."

Last edited:
Har heller aldrig betalat för säten i C på A*, varken på LH, Swiss, Turkish, Austrian, LOT eller Thai. Därmot var är inte alla säten valbara (ex tronsäten på Swiss)..
Misstänker att detta kommer delvis ändras på LH i och med Allegris, då endast en minoritet av sätena är gratis att välja. Vore ju konstigt att man på award skulle kringgå säteskostnaden som de kommer införa på revenue C.

Är väl en ganska ny men vanlig trend inom branschen, tyvärr.

Jag kunde inte ändra sittplats eller måltid på min bonus-resa i SAS-appen (long-haul i business med KLM och Air France) men i AF-appen gick det utmärkt. (Gratis kan tilläggas).

Jag kunde inte ändra sittplats eller måltid på min bonus-resa i SAS-appen (long-haul i business med KLM och Air France) men i AF-appen gick det utmärkt. (Gratis kan tilläggas).
Destination? Jag kan bara välja gratis på ARN-AMS men inte på AMS-NRT. Testade i AF-appen men fick samma resultat.

Toppen