Senaste nytt

Bestämmer du själv hur du reser?

Jeg bestemmer ikke bookingklasse (alt skjer i eco, needless to say) - men jeg bestemmer hva jeg skal reise med. Har veto mot low cost carriers, og nekter fly noen slags "fulflyg" med labour shopping eller kreative ansettelsesformer.

Jeg bestemmer ikke bookingklasse (alt skjer i eco, needless to say) - men jeg bestemmer hva jeg skal reise med. Har veto mot low cost carriers, og nekter fly noen slags "fulflyg" med labour shopping eller kreative ansettelsesformer.

Hej

Visst har Du helt rätt. Vi ska alla själva bedöma vad vi vill eller inte vill göra. Det kan förstås ingen annan göra åt oss. Piloter idag skolas och erhåller sina cert enligt respektive myndigheters regler, dvs lagar i resp land.
Vad betyder då ett certifikat? Jo, att ett demokratiskt land eller union har bedömt flygföraren så pass kompetent att denne inte skadar tredje person. LCC eller inte, myndigheten i landet som utfärdar certifikatet anser att flygföraren är så pass kompetent att denne är personligen ansvarig att ingen skadas när hen flyger från A till B. Ingen på marken skall heller skadas. Där är alla piloter lika i hela världen, dvs dom som är operativa enl Chicagokonventionen Article 29 1944. Kortfattad så bildades ICAO efter konventionen, idag även kallad IOSA väldigt enkelt förklarat. Vill man kolla upp ett flygbolag i världen om man är orolig, så googla på flygbolagets namn + ICAO eller IOSA. Standarden idag är hög bland världens flygbolag. Det som skiljer är egentligen priset man betalar inför en flygresa mellan A och B. Precis som i andra branscher.

Mvh

Hej

Visst har Du helt rätt. Vi ska alla själva bedöma vad vi vill eller inte vill göra. Det kan förstås ingen annan göra åt oss. Piloter idag skolas och erhåller sina cert enligt respektive myndigheters regler, dvs lagar i resp land.
Vad betyder då ett certifikat? Jo, att ett demokratiskt land eller union har bedömt flygföraren så pass kompetent att denne inte skadar tredje person. LCC eller inte, myndigheten i landet som utfärdar certifikatet anser att flygföraren är så pass kompetent att denne är personligen ansvarig att ingen skadas när hen flyger från A till B. Ingen på marken skall heller skadas. Där är alla piloter lika i hela världen, dvs dom som är operativa enl Chicagokonventionen Article 29 1944. Kortfattad så bildades ICAO efter konventionen, idag även kallad IOSA väldigt enkelt förklarat. Vill man kolla upp ett flygbolag i världen om man är orolig, så googla på flygbolagets namn + ICAO eller IOSA. Standarden idag är hög bland världens flygbolag. Det som skiljer är egentligen priset man betalar inför en flygresa mellan A och B. Precis som i andra branscher.

Mvh

Dette hørtes fryktelig naivt ut til å være noen som har jobbet lenge i bransjen. Et godkjent førerkort er på ingen måte synonymt med kvalitet, det kan enkelt oppnås av hvem som helst. Det kan til og med kjøpes i deler av verden...

Dette hørtes fryktelig naivt ut til å være noen som har jobbet lenge i bransjen. Et godkjent førerkort er på ingen måte synonymt med kvalitet, det kan enkelt oppnås av hvem som helst. Det kan til og med kjøpes i deler av verden...

Visst kan man köpa både pass, körkort, flygcert m.m på en del platser i världen. Själva handlingen i sig behöver inte innebära att man kan köra bil, flyga flygplan etc. För detta krävs träning och tester, något som just Chicagokonventionen kom fram till i sina "artiklar". Dessa hamnade senare under ICAO paraplyet för att skapa ordning och reda bland medlemsländerna.

Det jag menar är att ett LCC bolag som är medlem har precis samma krav på sig som alla andra bolag.

Mvh

Skönt att vara sin egen! Long Haul alltid business, Europa oftast ekonomi men SAS Plus och Lufthansa och Swiss brukar ha priser till södra Europa för under 5000 SEK vilket jag tycker är helt ok, i synnerhet med Swiss som har en riktigt Businessklass inom Europa

Jag reser endast inrikes o mitt jobbs resepolicy säger "Tåg 2 klass ska användas om inte betydande tidsvinst görs om flyg används, t.ex. om övernattning undviks genom användande av flyg - flyg bokas då med billigaste biljett". Vi får dock boka själva och ingen uppföljning görs, har jag noterat. Så jag bokar alltid flyg i SAS plus och det har jag gjort i två år utan minsta anmärkning från någon chef eller ekonomiavdelning...

Det jag menar är att ett LCC bolag som är medlem har precis samma krav på sig som alla andra bolag.

Mvh

Ja, på papiret. Det betyr ikke at de følger reglene, det betyr ikke at luftfartstilsynene makter å følge det opp, det betyr ikke at et selskap er trygt. Manx2 og Avies er fine eksempler på noe som har vært lov, men som gikk galt. I tillegg er det mange som sier det; selv om noe er lov, er det ikke bra. "Godt nok" bør ikke være godt nok i bransjen. Denne sier forsåvidt det jeg ikke helt får til å si, signert en 737-pilot.

Bodø Nu

Jag håller på att bygga mitt eget bolag och har hunnit komma upp i ett antal anställda. Även om det svider i plånboken med businessbiljetter så har jag försökt skapa en resepolicy utifrån mina egna erfarenheter som anställd (och dessutom även som statligt anställd). Så det innebär att man faktiskt ska kunna resa och bo som folk, utan att vara dumsnåla eller överdrivet slösaktiga för den delen.

Den svåraste nöten är när man ska resa tillsammans med kunden (som är statlig) och vår resepolicy säger att du kan resa i en bättre klass än economy. Då gäller det att vara lite mer finkänslig.

Får endast flyga eco (premium eco på longhaul) men kan ganska långt styra och ställa vilka bolag och rutter förutsatt att priset inte skenar iväg.

Toppen