Hej
Visst har Du helt rätt. Vi ska alla själva bedöma vad vi vill eller inte vill göra. Det kan förstås ingen annan göra åt oss. Piloter idag skolas och erhåller sina cert enligt respektive myndigheters regler, dvs lagar i resp land.
Vad betyder då ett certifikat? Jo, att ett demokratiskt land eller union har bedömt flygföraren så pass kompetent att denne inte skadar tredje person. LCC eller inte, myndigheten i landet som utfärdar certifikatet anser att flygföraren är så pass kompetent att denne är personligen ansvarig att ingen skadas när hen flyger från A till B. Ingen på marken skall heller skadas. Där är alla piloter lika i hela världen, dvs dom som är operativa enl Chicagokonventionen Article 29 1944. Kortfattad så bildades ICAO efter konventionen, idag även kallad IOSA väldigt enkelt förklarat. Vill man kolla upp ett flygbolag i världen om man är orolig, så googla på flygbolagets namn + ICAO eller IOSA. Standarden idag är hög bland världens flygbolag. Det som skiljer är egentligen priset man betalar inför en flygresa mellan A och B. Precis som i andra branscher.
Mvh