Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Resenären

Medlem
Jag tittade på gårdagens program 'Notbremse für den neuen Airport', på tyska rbb.
Ett mycket intressant program, som var både upplysande och som samtidigt ställde många frågor.
Det var en form av öppen dagvisning bara en vecka innan beskedet kom att öppnandet av flygplatsen inte kunde ske som planerat den 3 juni. Redan under denna visning fanns det många tecken på att tidsplanen inte kunde följas.
Så här såg någon form av bokningskontor ut:
rbb Bran_20120521_212020.jpg
Flera intervjuade var säkra på att denna försening inte bara skulle få ekonomiska följder, utan också politiska. En blivande affärsidkare hade en lokal på 3600 kvm, som ännu inte kunde nyttjas. Han hade köpt varor, som nu förvarades i ett lager i Hamburg. Tillika hade han anställt personal, varav vissa hade sagt upp sig från gammalt jobb. Allt för att kunna vara klar vid invigningen 3 juni. Av allt detta blev det nu inget. Bittra miner! rbb Bran_20120521_210730.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja, all personal till alla butiker, restauranger etc. var ju redan anställd...lite småjobbigt läge kan man säga.

Alldeles bortsett från att särskilt Air Berlin men även Lufthansa som bäst håller på att slipa på gigantiska ersättningskrav de kommer att ställa till flygplatsbolaget. Men - det är väl egentligen inga problem för flygplatsbolaget det där, det är ju vi skattebetalare här i Berlin/Tyskland som står för notan ändå :p
 

agehall

Medlem
Det är inte så säkert. Det är rätt standard i byggbranchen att man gör bort sig totalt och sedan processar om saken. I princip alla firmor har försäkringar som täcker sådant här, så det behöver inte bli skattebetalarna som tar smällen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, det låter ju lite uppmuntrande i alla fall!

Som egenföretagare tänker jag bara lite att jag inte skulle vilja ringa till mina kunder och fråga "om vi kan skjuta lite på min leverans om 3 veckor"..."Ja hur länge då?"..."Jag tänkte - 9 månader faktiskt.."
:)
Skämt åsido, finns det inga gränser för "klanterinivån" som tolereras även om man har sådana ansvarsförsäkringar?
 

henrik l

Medlem
Det är inte så säkert. Det är rätt standard i byggbranchen att man gör bort sig totalt och sedan processar om saken. I princip alla firmor har försäkringar som täcker sådant här, så det behöver inte bli skattebetalarna som tar smällen.

Lägger man sedan till mindre vassa beställare och vissa typer av kontraktsformer, då kan det dra ut på tiden. Vid ett bygge på sk färdig handling skulle följande scenario kunna inträffa:

Beställaren: "Men det finns ju inga dörrar i huset"
Entreprenören: "Det fanns inga på ritningen"
Beställaren: "Men så kan vi inte ha det"
Entreprenören: "Du har fått vad du har beställt. Men vi kan ju göra ett ändrings- och tilläggsarbete för XXX tusen kr och som tar x veckor"
Beställaren: Ok, jag är ju så illa tvungen.
 

011430121

Medlem
Är bokad ARN-BER-BUD på LH den 3 aug och har samma tider men via TXL
Bokad den 30 aug ARN-BER med SK givitvis ombokad till TXL

Någon som har koll på LH bokningar till Berlin, LH fortsätter ju med 495 kr annonser, och har gått ner till A-319 istället för A-320 som var insatta från början.
 
Var ju inga små summor heller... Kom det som en lika stor överraskning "hoppsan, vi saknar visst en miljard euro för att bli klara..."

Känns lite som Hallandsåsen :)
 

MarcusC

Medlem
Berliner Morgenpost har en egen del som handlar om nya BER, och de många problemen, i nuläget alltså främst skenande kostnader.

Finns en blog (på tyska); många spekulationer, kostnader, nytt öppningsdatum hösten 2013.....Ja dt verkar vara en rejält rörig soppa med Berlin & deras nya flygplats. Kopplingen till hallandsåsen har en bra poäng !!

countdown 7
 
Toppen