Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

henrik l

Medlem
Haha helt underbart. Det är mycket i detta projektet som är helt obegripligt för mig.

Håller helt med. Jag håller ju på med en del forskning inom företagsekonomi och har ägnat mig åt byggbranschen en del under senare år, så det som fascinerar mig mest i den här i historien är hur man x-antal veckor före öppnandet i början av juni -12, säger att: Ehhh, vi öppnar i augusti, typ, ehhh vänta lite, det blir nog om ett år". Vissa projekt tenderar ju att dra ut på tiden, men förskjutning av projektavslut sker ju oftast under första halvan av projektet då infon inte alltid är helt hundra. Men nu snackar vi om att det sker en fördröjning på närmare ett år, som man kommer på en månad en flygplasten ska öppnas. Det kommer att bli otroligt intressant att följa vad som egentligen hände.
 

NyfikenGrau

Medlem
Flygbolagen har sagt att de bara vill ha öppningsdatum som stämmer överens med omläggningar mellan sommar/vintertidtabellerna, så vår eller höst är nog det enda som är säkert. Ska jag gå efter hur det låter från både det ena och andra hållet skulle jag tro att hösten 2013 är en mycket bra gissning.
Det värsta är naturligtvis ryktena om underdimensionering, särskilt om de är sanna, det känns både bedrövligt och märkligt på samma gång. Den nya flygplatsen skulle ju vara dimensionerad för 24 miljoner pax/år och utbyggbar till 40 miljoner. Vad jag vet är inte TXL plus SXF uppe ens i 24 ännu och då går båda ändå över sin respektive kapacitet.
Hur i hela fridens namn kan då BER vara underdimensionerad?? Antingen ljuger någon eller har projektet ett riktigt ruttet lik långt in i garderoben.
 

Ubbe

Medlem
Stulet från Ny teknik: länk till originalartikel

Som om det inte var tillräckligt genant att behöva ställa in invigningen av Berlins internationella storflygplats BER den 3 juni i år, och först tala om att öppna efter sommaren, och sedan bestämma definitivt datum till 17 mars 2013, kommer styrelsen för flygplatsen på fredag behöva skjuta upp öppnandet ännu ett halvår.

Flera tyska medier har snappat upp information inför det stundande styrelsemötet. Fortfarande får man ingen ordning på brandskyddssystemet. Dessutom har chefen för byggarbetena stoppat vidare arbeten för att förhindra än värre kaos. Man har nämligen upptäckt att ritningar från olika entreprenörer inte stämmer överens. Nu vill byggchefen uppdatera alla underlag innan arbetena får sätta igång igen. Det beräknas ta några veckor.

Det nya troliga öppningsdatumet blir 20 eller 27 oktober 2013.
 
Last edited:

Resenären

Medlem
Den tyska TV-kanalen RBB, Rundfunk Berlin Brandenburg, hade igår kväll ett specialreportage om denna ytterligare försening av den nya flygplatsen:
Flughafen Berlin Brandenburg BER-Eröffnung wird nochmals verschoben
Till och med oktober 2013 ifrågasätts nu som öppningsdatum.
 
Last edited:
Toppen