Senaste nytt

Berlin - med AirBerlin

Jag besökte berlin för första gången i juni, mycket trevlig stad och även om det behövs en ny flygplats tyckte jag inte Tegel var så förskräcklig, men då var det ganska lungt med folk när jag åkte, vid högtrafik blir det nog inte så bra.

Glöm inte att smaska på en Döner Kebab när hungern börjar krypa sig på lite =}
 
Jag besökte berlin för första gången i juni, mycket trevlig stad och även om det behövs en ny flygplats tyckte jag inte Tegel var så förskräcklig, men då var det ganska lungt med folk när jag åkte, vid högtrafik blir det nog inte så bra.

Glöm inte att smaska på en Döner Kebab när hungern börjar krypa sig på lite =}

Nope, ska ta en Kebab ;)

Såg på U-Bahn idag, på TV-skärmen, att nån politiker som sa att Berlin måste ha 2 flygplatser....
 
Nu på väg hem efter en mycket skön långhelg. Blev ingen lägenhet att titta på, de som fanns ute nu var en bit ovanför budget eller alldeles för små. Berlin finns ju kvar ;)

Berlin Tegel -Göteborg
AB8064 A320-200 (D-ABNQ)
13.10 - 14.25
15B+15C


Som sagt tidigare terminal C är ju ingen direkt höjdare, men incheckning och security gick fort eftersom vi hade tillgång till priority-lane. På den "vanliga" incheckningen var det däremot ganska lång kö.

Vid incheckning nämndes inte att vi har tillgång till lounge, dessutom inte helt lätt att söka den infon på AirBerlins hemsida. Nåväl, när vi kom igenom "tax-free butiken" fanns en skylt som sa "Lounge". Loungen ligger bredvid gate C80.

Lite märkligt att det dels var en betal-lounge, kostnad runt €35, och på andra sidan en skylt som sa att business och full flex economy på AirBerlin hade tillgång. Ingenstans var OneWorld symbolerna uppsatta, men fråga måste man, kan ju inte bli mer än ett nej. Damen vid disken svarade att vi borde ha tillträde, vi får scanna boardingkortet först och se vad datorn säger. Computer says "Welcome" :)

Tyckte först det var en lite medioker lounge, lite som en liten skolmatsal med ett fåtal sittplatser och i matväg kokt korv och lite annat pålägg samt kaffe, läsk, öl och vin på flaska.
IMG_0171.JPG


Utsikt från markplan
IMG_0170.JPG


Efter en stund visade det sig att loungen har 3 våningar......

Plan 2 - sköna fåtöljer och utsikt mot några flygplan.
IMG_0172.JPG


Plan 3 - terass utomhus och rökrum (för den som vill använda)
IMG_0173.JPG


Boarding i tid och priority-boarding funkade väldigt bra, först vi med priority-boarding sen kom övriga. Ingång både i nos och akterut, hade man varit smart hade man ju fått en vänstersväng :p om man går in i aktern :rolleyes:

Vi kom iväg ca en halvtimma sent och landade 8-10 min efter tidtabell, ska inte klaga när detta flyg nästan hela tiden är försenat ut från Berlin.

Inte mycket att säga om flighten, inte många lediga säten, ingen som välkomnade oss på samma sätt som på den tidigare flighten ut från GOT.

En sak som slog mig vara att det var ett flertal "infants" på denna flygning, inte för att det spelar någon roll, men finns det en begränsning hur många infants och rullstolsburna personer som flygbolagen får/kan ta ombord?

På båda dessa flighter har det varit 4 i kabinen och de hinner servera hela kabinen, förvisso måste man betala och det är ju inte alla som köper något.
IMG_0174.JPG


En skaplig guppig nedgång idag, men det är ju vädrets fel. Däremot lyckades piloten att få ner oss 2 gånger på landningsbanan pga. studsning :eek:

Priority-bagaget på Landvetter, ja vad gör de....

Från dess att flygplansdörren öppnades till dess att väskorna kom på bandet tog det nästan 45 min. På skärmen när vi kom dit stod det "väskor kommer om 10 min" och då hade vi ändå gått från gate 12 (längst bort i gamla inrikeshallen) spenderat en stund i en butik. När dessa 10 min hade gått stod det "väskor kommer om 0 min" i typ 20 minuter. Våra taggade väskor kom inte först utan i mitten någonstans. Menzies behöver verkligen bättra på sig.

Tack alla ni som har läst och kommenterat :)

Nästa reserapport kommer nog runt jul om vi bara får ihop flighterna såsom vi vill och till rätt kostnad.
 
Däremot lyckades piloten att få ner oss 2 gånger på landningsbanan pga. studsning :eek:
Lite OT, men mina tre hårdaste landningar genom åren har varit
1. KLM B747 i Toronto, måste ha varit första landningen med en 747 för piloten. En i kabinpersonalen kom ut på PA-systemet och bad om ursäkt och sa att det var ingen bra landning, säker men inte bra.
2. Spanair MD80 på Teneriffa, verkar dock ha varit helt normalt då ingen sa någonting
3. SAS B737 på Kastrup, vi flög/övade längdhopp säkert 50m mellan första och andra markberöringen. Piloten kom ut i PA-systemet och bad så mycket om ursäkt.
 
Toppen