Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Vet du om det var en gammal 330 vid det tillfället som tog 945/946, d.v.s. inte en 242-tonnare (som SAS kallar A330E)?

Den 14/7 var det LN-RKP.
Vid något tillfälle har det varit en gammal 330 - och då är det förstås mer begripligt att man gör så.
Gammal 330 har nog inte flugit 963/964 sen premiärflighten!
 
Frågan är om man har någon större nytta av den "planerade" tursättningen. Jag blir i alla fall inte mycket klokare efter att ha detaljstuderat exemplet med C-FEJF.

Nja, det är lite nördigt. Men de gånger jag har haft nytta av information är att se hur exempelvis American lägger sina rotationer i London och därmed kan man vara lite mer beredd med alternativ i händelse av eventuellt strul.
 
Av hva jeg kan se på Flightradar24 har LN-RKP hatt 29 flyvninger hittil i juli. Jeg tør påstå at maskinen er i fast trafikk, og ikke er en reservemaskin.
 
Av hva jeg kan se på Flightradar24 har LN-RKP hatt 29 flyvninger hittil i juli. Jeg tør påstå at maskinen er i fast trafikk, og ikke er en reservemaskin.
Det är bara under sommaren den har sådan trafik. Resten av året så är den reserv och går in för att ersätta andra maskiner på service eller om den går sönder.
29 flygningar på 24 dagar är dock inte jättemycket. Hur många av de andra maskinerna har lika få flighter i juli?
 
Det är bara under sommaren den har sådan trafik. Resten av året så är den reserv och går in för att ersätta andra maskiner på service eller om den går sönder.
29 flygningar på 24 dagar är dock inte jättemycket. Hur många av de andra maskinerna har lika få flighter i juli?

Fram t o m idag så har LN-RKP haft 34 flygningar (=17 t/r) i juli. Det är minst av alla SAS A340. Flest har OY-KBC med 44 flygningar. De övriga ligger på 39 stycken eller fler.

När det gäller A330 så har LN-RKN flugit mest, 50 flygningar, och minst har LN-RKT flugit med sina 43 flygningar.

Den av långdistansmaskinerna med klart minst antal flygningar i juli är faktiskt LN-RKP.
 
Fram t o m idag så har LN-RKP haft 34 flygningar (=17 t/r) i juli. Det är minst av alla SAS A340. Flest har OY-KBC med 44 flygningar. De övriga ligger på 39 stycken eller fler.

När det gäller A330 så har LN-RKN flugit mest, 50 flygningar, och minst har LN-RKT flugit med sina 43 flygningar.

Den av långdistansmaskinerna med klart minst antal flygningar i juli är faktiskt LN-RKP.

Fantastiskt vilken koll, engagemang och tid du måste ha lagt ned på att räkna ihop det här - jag är imponerad!

LN-RKP är ju den utpekade reservmaskinen, så att den inte går i ordinarie schema utan petas in lite här och var är det normala för den här maskinen. Därför är det inte ett dugg förvånande att den har gjort överlägset minst antal flygningar av de som går på långdistanslinjerna.
 
Fram t o m idag så har LN-RKP haft 34 flygningar (=17 t/r) i juli. Det är minst av alla SAS A340. Flest har OY-KBC med 44 flygningar. De övriga ligger på 39 stycken eller fler.

När det gäller A330 så har LN-RKN flugit mest, 50 flygningar, och minst har LN-RKT flugit med sina 43 flygningar.

Den av långdistansmaskinerna med klart minst antal flygningar i juli är faktiskt LN-RKP.
Bra sammanställning, då kan vi konstatera att den används minst och att vi fortfarande kan betrakta den som "reservmaskin" även om den nyttjas hårt under sommaren.
 
Bra sammanställning, då kan vi konstatera att den används minst och att vi fortfarande kan betrakta den som "reservmaskin" även om den nyttjas hårt under sommaren.
Är det verkligen en "reservmaskin" om den används på 17 T&R på en månad? Låter mer som en maskin som används i planeringen.
 
  • Gilla
Reactions: TDB
Är det verkligen en "reservmaskin" om den används på 17 T&R på en månad? Låter mer som en maskin som används i planeringen.
Det är en "reservmaskin" men under sommarmånaderna så petas den in betydligt oftare då allt går på max vad det gäller antal turer i veckan.
Vintersäsongen så är det väl några plan som står 1-2 dagar i veckan för underhåll vilket de inte kan göra under sommaren och då får de kasta in LN-RKP i rotationen också. När peak season är över så återgår den ju till att vara reserv men kan trots det flyga 4 månader i sträck då andra plan ska in på underhåll eller liknande.
 
Det är en "reservmaskin" men under sommarmånaderna så petas den in betydligt oftare då allt går på max vad det gäller antal turer i veckan.
Vintersäsongen så är det väl några plan som står 1-2 dagar i veckan för underhåll vilket de inte kan göra under sommaren och då får de kasta in LN-RKP i rotationen också. När peak season är över så återgår den ju till att vara reserv men kan trots det flyga 4 månader i sträck då andra plan ska in på underhåll eller liknande.
Ja, alltså kritiken mot detta är ju att kärran inte används som reservflyg utan som en del av ordinarie trafikplanering. 17 T&R på en månad tyder på det. Det du skriver är ju att kärran inte är reservflyg utan en del av "rotationen".
 
Toppen