Senaste nytt

Bekräftat: SAS har köpt LN-RKP (ex-LAN)

Eftersom det redan har konstaterats att den har satts in på SK945/946 så gör det automatiskt att den har gått som 963/964. Detta slingas ihop.
Jag kan bekräfta att den har varit i HKG.

Det innebär inte alls med automatik att den sätts in på 963/964, bara för att den flugit 945/946. Det har hänt åtskilliga gånger att ankommande 946 återvänder som 945 - och motsvarande med 964/963. Det hände senast förra veckan, den 14/7. Den andra maskinen då var LN-RKU, som fick återvända till Hongkong med knappa två timmars försening.
Däremot kan LN-RKP mycket väl ha varit någon gång i Hongkong. Jag har inte total koll på hur maskinerna tursätts.
Men jag har inget minne av att ha sett LN-RKP på 963/964.

Det innebär inte alls med automatik att den sätts in på 963/964, bara för att den flugit 945/946. Det har hänt åtskilliga gånger att ankommande 946 återvänder som 945 - och motsvarande med 964/963. Det hände senast förra veckan, den 14/7. Den andra maskinen då var LN-RKU, som fick återvända till Hongkong med knappa två timmars försening.
Däremot kan LN-RKP mycket väl ha varit någon gång i Hongkong. Jag har inte total koll på hur maskinerna tursätts.
SAS LN-RKP | 27/11/16. Hong Kong International Airport. An A… | Flickr

Flightradar24.com

Flightradar24 visar ju bara hur det blev.
Vill man i förväg veta vilken maskin som flyger vilken sträcka, blir det knepigare.
Då är det bästa svaret: Det går inte att se, med mindre än att man har tillgång till flygbolagens interna planeringar.

Om det finns olika utföranden inom samma flygplanstyp så kan man t.ex. på ExpertFlyer.com se vilken huvudvariant som kommer att flyga vilken sträcka.
Därför går det ibland att se vilken rutt LN-RKP kommer att flyga - eftersom dess inredning skiljer sig rätt markant från övriga 340 i SAS flotta.
Men man ska också vara medveten om att LN-RKP är en reservmaskin, och kan sättas in med mycket kort varsel vilket kanske inte alltid hinner tränga igenom på ExpertFlyer.

Nja, det är väl så att Flightradar har tillgång till källor där planets registreringsnummer framgår. Gäller flertalet amerikanska bolag. Flightstats har ju också tillgång till informationen. Tidigare visade den siten var informationen kom ifrån men det verkar inte längre framgå.

Men resultet är detsamma man kan ofta se vilken individ som skall (enligt plan) flyga en viss flight ett par dagar innan själva flygningen

Vet du om det var en gammal 330 vid det tillfället som tog 945/946, d.v.s. inte en 242-tonnare (som SAS kallar A330E)?

Toppen