Som nybliven EBD åkte jag hem, ORD-ARN i SAS Go. Beställde 2 flaskor rödvin till maten och visade glatt mitt EBD i appen för flygvärden, som serverade drycken "gratis". Vid slutet av flygningen kommer Purser och ber att jag skall betala 180kr eftersom när jag beställde och betalade resan i augusti vara jag bara EBG. Jag betalade snopet.
Vad du hade för status när du bokade är irrelevant!
Dra ett mail till diamond-supporten och be om att få detta återbetalat snarast och förklara gärna att det är oacceptabelt hur de inte kan ha koll på sina egna "regler". Jag kan ha överseende med om en "ny" cabin crew tror att du ska betala för något som diamond, men när en purser inte har koll är det riktigt illa. Det var ju inte direkt igår de införde detta heller.
Som du redan fått tips om, har du gjort fler bokningar som EBG som du inte rest på ännu så be samma diamond support att uppdatera bokningarna med rätt info om din status. Den status man har vid bokningen hänger nämligen med om man inte ändrar den (kan både vara en fördel och nackdel).