Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

Vad brukar det vara som orsakar långa "handläggningstider" vid incheckningen?

Att resenärer som kommer från ett ovanligt land ska resa till en ovanlig destination kan göra att man behöver lägga lite tid på att undersöka pass- och visumregler. Ett exempel är en amerikan som reser från Sverige till Iran via Turkiet.

Att resenärer som kommer från ett ovanligt land ska resa till en ovanlig destination kan göra att man behöver lägga lite tid på att undersöka pass- och visumregler. Ett exempel är en amerikan som reser från Sverige till Iran via Turkiet.

Haha exemplet ovan kan inte hända för ofta? :D

Haha exemplet ovan kan inte hända för ofta? :D

Njae, jag har varit med om det vid ett par tillfällen bara. Ofta är det betydligt mindre spännande varianter som är aktuella. Hade en holländare som skulle till Turkiet på semester och var tvungen att ha med sig massa kontanter, eller en irländare som behövde visum för att få resa in på Cypern.

Problem (som ofta innebär de där 5-10 minuterna) uppstår när folk inte har koll på vad som krävs att få lov att resa och att man därför måste kolla detaljer, t.ex. vems ansvar det är om man ändå låter passageraren resa och vem som betalar återresan om denne inte blir insläppt.

Klandrar dock inte människor för att inte veta - regler ändras från månad till månad och jag tror till och med att Turkiet har varit i diskussioner (med IATA eller ICAO om jag minns rätt) och fått lite påtryckningar för att de ändrar sina passregler alldeles för ofta. Det gjorde att de drog tillbaka en stor förändring och senarelade den med 10 månader :p

Jag kan ge ett svar,

Har tidigare jobbat med lite biljettering och kan säga att det kan ta allt emellan 5min och 1,5h beroende på:

Så 7 biljetter på ca 20 minuter är ganska orimligt då? Attans. Jag hade hoppats på att det bara var BS... :(

Inte ofta, men det händer. Hade en passagerare idag som inte förstod engelska eller svenska och försökte ansöka om visum i Check-in... Tog några telefonsamtal innan man fick en tolk på plats:D

Jag har däremot märkt att det inte är allt för ovanligt att incheckningspersonal antar visumregler och inte kollar upp om de är osäkra. Som tur är vet man ju oftast själv vad som gäller så man kan opponera sig om de försöker hävda att man behöver visum.

Har en fråga till er alla medlemmar angående Priority Boarding (ARLANDA). Vilka bolag tycker ni funkar bäst och vilka är sämst?

Har en fråga till er alla medlemmar angående Priority Boarding (ARLANDA). Vilka bolag tycker ni funkar bäst och vilka är sämst?

Kaiserhansa och SWISS brukar i min erfarenhet funka bra. SAS, Turkish Airlines och TAP mindre bra. TK är visserligen de enda som utnyttjar boarding groups som den kompetenta Arlanda personalen åtminstone försöker tillämpa, men det handlar nog mest om klientelet som inte får det att funka.

Toppen