Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

TK har jättebra priority boarding numera. Både på ARN och IST. De skickar bort folk som inte får boarda etc. Senast var det bara turister och de hanterade det exemplariskt. Även AF & KLM har fungerat bra de ggr jag flugit dem senaste året.

TK har jättebra priority boarding numera. Både på ARN och IST. De skickar bort folk som inte får boarda etc. Senast var det bara turister och de hanterade det exemplariskt. Även AF & KLM har fungerat bra de ggr jag flugit dem senaste året.

Så bra! När vi åkte med dem i våras/vintras (februari/mars) så var det principen "alla på en gång" - vi i C hade inget företräde. Särskilt på IST var det bedrövligt. Men, som sagt, bra om de har bättrat sig!

Tycker att SAS bättrat sig de senaste månaderna men det är fortfarande ett problem att alla ändå verkar gå på när de vill. De står redan och köar när prioboarding börjar. Hur vet jag då vem som är sista personen för prio när det är en enda lång kö? Det tar ingen paus i utropet mellan priobordning och nästa boarding grupp. Bättre hade varit att ha en liten paus där så att alla prioresenärer hinner på innan de släpper på övriga. Dock har de alltid ropat ut prioboarding på mina senaste flygningar.

Nu har jag inte flugit lika ofta från Istanbul, men min erfarenhet är att de alltid erbjuder någon form av priority boarding. Antingen sköts den utmärkt som sist där de hade separata fållor för respektive boarding grupp, som kontrollerades strikt. Andra gånger kör de en mer half-assed variant där Business/Star Gold får scanna sina boardingkort först, men sen måste man stå i ett trångt hörn och vänta tills resten är klara innan man får kliva ombord, vilket i praktiken inte medför någon fördel.

Toppen