Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

CKIARN

Medlem
palmen

Nu är jag äntligen tillbaka efter en låååång semester ''in the states''. Nu vet jag förövrigt hur det känns att åka C. Finner inga ord.
 

CKIARN

Medlem
En intressant fråga är det där med operational upgrades, dvs när en kabinklass är fullbokad/överbokad. Hur brukar dessa hanteras? Finns det en strikt policy att följa eller är det lite upp till er i markpersonalen att göra bedömningar?
Själv har jag guldkort i alla tre allianser och tycker det enda rimliga vore att börja med oss som reser mest och därmed borde bidra med mest business till flygbolaget/alliansen (förutsatt att vi reser "normalt", dvs utan 12 andra familjemedlemmar i bokningen, specialmåltider etc), men fungerar det så i praktiken?



I övrigt måste jag passa på och ge en tumme upp till priority boardingen på Arlanda. För inte mer än fem år sedan var det närmast tabu att prata om det i Sverige, jantelagen hade ännu inte släppt sitt grepp om flygplatserna, nu fungerar det många gånger utomordentligt bra med ordentliga utrop och i vissa fall även skyltning vid gaten som är omöjlig att missa. Det uppskattar i alla fall jag.

Vi uppgraderar alltid status pax först. På vissa bolag finns det dock väldigt dyra ekonomi biljetter som ger dig alltid en uppgradering om det finns plats i C och då måste vi ge dom uppgraderingarna. På de andra bolagen spelar det nog ingen roll hur dyr din biljett är för att det står inte någonstans på den biljetten att du kan bli uppgraderad vid överbokning.
 

fcx

Medlem
Vad brukar det vara som orsakar långa "handläggningstider" vid incheckningen?

Normalt brukar det ta 15-20 sekunder knappande att få ut boardingkort + bagagetag, men ibland kan det ta 5-10 minuter (samt telefonsamtal) innan det funkar. och detta på samma sträcka, med samma bolag, bokat&betalat på samma sätt.
 

CKIARN

Medlem
Kan bero på ett flertal orsaker. Passageraren vill uppgradera sig, obiljetterad biljett i systemet, felstavat namn, bättre sittplats som CKI inte kommer åt osv. fcx
 

agehall

Medlem
Kanske inte direkt en fråga för CKI, men har du någon uppfattning om hur lång tid det tar att göra reissue på en biljett vid en ombokning?
 

henke12

Medlem
Kanske inte direkt en fråga för CKI, men har du någon uppfattning om hur lång tid det tar att göra reissue på en biljett vid en ombokning?

Jag kan ge ett svar,

Har tidigare jobbat med lite biljettering och kan säga att det kan ta allt emellan 5min och 1,5h beroende på:
* Hur längesen man gjorde det sist(en del personal gör det såklart ofta och är duktigare och snabbare)
* Mycket information som måste bli rätt såsom skatter hit och dit, biljettnummer, checksiffror och systemet(där jag jobbade) köper inte ett endaste litet fel :)
* Hur lång kö/backlog man har
* Man prioriterar såklart den biljett som är närmast avgång

Men, det var ett tag sen jag gjorde en omskrivning senast(tack och lov!)
 
Toppen