Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

CKIARN - mycket välkommen hit! Mycket skojigt att höra hur "vi" betraktas från din synvinkel och höra lite insides från "bakom disken". Det ökar vår förståelse för din yrkesgrupp - som många av oss här i forumet onekligen har en hel del kontakt med - och synpunkter på.
 
@CKIARN
Om man börjar 04,00 hur tar man sig till ARN om man inte har bil?

Eftersom jag också lider av sådana arbetstider flikar jag in med ett svar. Det går utmärkt från Uppsala åtminstone. Flygbuss går dygnet runt, iofs bara en gång i timmen under natten men ändå. Från Stockholm verkar SL föreslå buss 593. Så det går alldeles utmärkt att jobba skift på Arlanda utan bil.

Resten av dygnet finns ju oändliga möjligheter med SL, UL, Arlanda Express, SJ osv...
 
CKIARN, välkommen hit! Du gav tyvärr lite väl mycket inside med att tala om Amadeus Altea om du vill förbli anonym med vilken handling du jobbar för :) StarNet baseras väl på Altea och nu har väl SGS flyttat till plattformen? Förlåt, vill inte sätta dig på pottkanten.

Jag är intresserat av hantering av IrrOPS och vem du anser har störst dynamik och ger er som station störste friheten att hantera IrrOPS vid att boka om passagerarna så man kan ta sig hem? Det känns som under åren att a) stationer (ofta dom som räknas som "ute") har försämrat befogenhet och b) lösningsalternativen har försämrats för att spara pengar. T.ex. en strandsatt SAS passagerare till London blir inte ombokat till BA.
 
Hej igen allihop! Nyss hemkommen från en jobb morgon på jobbet,men allt flöt på som det ska! Roligt med så många frågor! Ska försöka svara på de flesta iallafall. Har ni synpunkter istället för frågor får ni absolut också skriva de, hjälper mig att jobba bättre med bättre service.

*Får nog specificera frågan lite mer.
En del på detta forum har hög status i bolag A och vill att det ska vara inlagt som FQTS, men man vill samtidigt lägga in bolag B för att tjäna sina miles dit FQTV. Har hänt att personer bett om att få detta inlagt men sedan visar det sig att agenten som haft hand om detta gjort fel och man får in poängen till bolag A istället.
Det var detta jag syftade på, det kanske bara är vi här som är knäppa och vill trixa till det, antar att det inte är en jättevanlig fråga ni får.
Själv är jag Aegean Gold men samlar poängen till Eurobonus. Som det är nu lägger jag enbart in mitt Eurobonus-nummer för att slippa strul även om jag skulle föredra att ha mitt Aegean som FQTS. // palmen


Man kan egentligen inte lägga in 2 FQTV i en och samma bokning, det vi brukar kunna göra (Vilken jag absolut kommer upplysa CKI om) är att vi checkar in dig med ditt A3G så har du A3G på ditt boardingkort. Efter att vi skrivit ut boardingkortet så kan vi byta till ditt EB kort i systemet så du får EB poäng men har A3G på boardingkortet, då du kan gå till loungen, priority boarding etc. Nackdelen med det här är att om vi skulle behöva uppgradera så ser vi bara ditt EB kort i systemet, alltså är finns du inte med på uppgraderingslistan samt att purser inte kan se att du har A3G. Hoppas mitt svar hjälper!

Välkommen till BC som medlem
Flyger Du mycket själv?
Har du möjlighet att komma åt ID biljetter?
Om man börjar 04,00 hur tar man sig till ARN om man inte har bil?
Är det ofta du checkar in pax med BC tagg på väskan?
Om du inte jobbar den 22 maj titta förbi Monks, alla är så försynta och tysta så man kan höra en knappnål falla, tror inte att någon kommer att fråga dig något!
Nu blir det ännu mer hängande på BC för att läsa dina inlägg. // 011430121


Vill börja med att säga ett stort tack!
Flyger väldigt mycket, då mestadels av min släkt bor utomlands. Flugit mycket med *A innan men nu har jag verkligen fastnat för OW, och jag har hittills kommit upp till en One World RUBY nivå :)
Arlanda är faktiskt ganska lätt att komma till på morgonen. Bor man i muppsala så får man ta UL som går hela natten, men själv bor jag i Stockholm och där finns det SL bussar som också går hela nattten. Buss 593 och tar cirka 40 min. 011430121
Passagerare med BC-taggar händer titt som tätt. Problemet är att man inte vet vem personen är på just BC. Visste jag att passageraren framför mig heter NotRyan på BC så hade jag troligtvis skojat lite och sagt ''Visste du att din vidareresa från WAW opereras av Ryanair?'' Hehe.
Monks i gamla stan? Skall absolut försöka dyka upp om ni lovar att inte avslöja mig sedan på jobbet :cool:

"Bingobricka" låter ju otroligt intressant, så nästa fråga blir givetvis: vad är det? // fcx Stefan Sandström

En bingobricka är ett papper där ''Sorteringen'' tar en slipp från varje tagg och klistrar den på bingobrickan och en klistrar dom på sidan av väskan. Bingobrickan hjälper sedan att veta hur många väskor som är lastade och specifikt VILKA väskor som är lastade. 1 bingobricka är till lastrum 1 och den andra till lastrum 2 osv, så vet man också vart väskan är lastad. Detta är då ''Sorteringens'' jobb och inte ert :). Hoppas ni förstod!

Om du ser nån av oss vid incheckningen med BC.se bagagetaggar kommer du att ge dig till känna på något sätt eller håller du masken och ler inombords? // SeaPlanePilot

Tidigare har jag hållit masken och lett, men på senaste tiden har jag gett mig själv till känna. Jag gav mig till känna för Jacob Molin förra veckan faktiskt. Hoppas han inte ''Blow my cover'' nu bara :).

Välkommen hit! Du gav tyvärr lite väl mycket inside med att tala om Amadeus Altea om du vill förbli anonym med vilken handling du jobbar för StarNet baseras väl på Altea och nu har väl SGS flyttat till plattformen? Förlåt, vill inte sätta dig på pottkanten.

Jag är intresserat av hantering av IrrOPS och vem du anser har störst dynamik och ger er som station störste friheten att hantera IrrOPS vid att boka om passagerarna så man kan ta sig hem? Det känns som under åren att a) stationer (ofta dom som räknas som "ute") har försämrat befogenhet och b) lösningsalternativen har försämrats för att spara pengar. T.ex. en strandsatt SAS passagerare till London blir inte ombokat till BA. // Senator


Tackar tackar! Jag kan säga på rak arm att SK/DY/AY använder alla Altea. Där har du ett flygbolag från alla handlingsbolag :).
IrrOPS brukar bli ganska svårt när man jobbar för ett handlingsbolag. Största friheten har vi om vi har någon person på flygplatsen som jobbar åt just flygbolaget. Tyvärr så har de flesta flygbolagen ej de och då får vi information från flygbolagen och göra precis som de säger. Har vi en cancellation så ringer flygbolagen till oss och säger ''Dessa passagerare kommer att flyga med den här flighten'' Osv. Tyvärr har vi inte mycket makt när det kommer till IrrOPS.


Det här var ju sjukt roligt, fråga på mer!
 
Tack för dina ingående svar!

Man kan egentligen inte lägga in 2 FQTV i en och samma bokning, det vi brukar kunna göra (Vilken jag absolut kommer upplysa CKI om) är att vi checkar in dig med ditt A3G så har du A3G på ditt boardingkort. Efter att vi skrivit ut boardingkortet så kan vi byta till ditt EB kort i systemet så du får EB poäng men har A3G på boardingkortet, då du kan gå till loungen, priority boarding etc. Nackdelen med det här är att om vi skulle behöva uppgradera så ser vi bara ditt EB kort i systemet, alltså är finns du inte med på uppgraderingslistan samt att purser inte kan se att du har A3G. Hoppas mitt svar hjälper!

Det är ju just det som är grejen, FQTV och FQTS ska vara olika fält i systemen och de ska kunna innehålla olika info. Jag har iaf lyckats få ut boardingkort någon gång (innan jag slutade mixtra med detta) där FQTV och FQTS angavs och var olika.

Att hålla på och byta FQTV i bokningen så att det inte överensstämmer med boardingkortet anser jag är näst intill kriminellt för det ställer till otroligt mycket problem senare om man måste retroregistrera flighten för att få sina poäng. Då är det bättre att inte ha något kort alls inlagt.
 
Tidigare har jag hållit masken och lett, men på senaste tiden har jag gett mig själv till känna. Jag gav mig till känna för Jacob Molin förra veckan faktiskt. Hoppas han inte ''Blow my cover'' nu bara :).
Ja det är ju alltid skoj när den som boardar en vet vem man är. :) Det är för övrigt inte första gången det händer, bara en månad tidigare var det en av dina kollegor som då satt i incheckningen som kände igen mig och avslöjade att hon var ett stort fan av BusinessClass och framförallt flygtesterna. Hon flyttade sedan till gaten och det blev en preussiskt ordentlig priority boarding. :D

Kul tråd! Jag håller för mig själv vem du är och var du jobbar. ;)
 
Vad har ni fått för direktiv vid boarding? För den verkar inte fungera i Sverige. Tänkter kanske främst på SAS då eftersom jag flyger mer eller mindre bara med dom.

Exempelvis guld går på först, men där man egentligen släpper på hela högen direkt.
 
agehall Tack själv! Jag jobbar imorgon så tar reda på det och återkommer till dig :).
Mr.Smith Vi brukar ju boarda flighter (som är med i en allians) oftast med 2 utgångar vid gaten. På ena sidan ''Monkey'' och på andra sidan C-klass samt priority. Sen beror det mycket på om flighten är sen etc. Då brukar oftast vi köra båda samtidigt, bara att priority sidan blir mer som en ''Fasttrack'' kö eller så får ni boarda ''När helst ni önskar'', alltså behöver ni inte stå i den långa kön vid boarding. Nu är det inte just SAS utan de flesta bolag.
Jacob Tack så mycket :)
rvarttinen då dyker jag nog upp! :)
 
Toppen