Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

* Vad är bästa taktiken om man vill få en VDB och åka med nästa flyg?
Fråga direkt i Check-in om det behövs volontärer helt enkelt, sen lägger vi in det i systemet. Fråga fråga fråga! Det är den bästa taktiken. Kan väll ge er en liten ''Secret'' och det är till de FLESTA bolag (INTE ALLA) som använder Altea som system. Lägger vi in en VBD på er och vi behöver uppgradera passagerare till C-klass men samtidigt inte kommer behöva ge ut en VBD, så uppgraderas VBD önskande pax alltid först innan statushållare :).
Detta bekräftar min gissning om varför jag blev uppgraderade när jag erbjöd mig som volontär vid överbokning.

När jag reser ensam och är inte bråttom, erbjuder jag mig ofta till senare flyg i fall flighten som jag skall flyga med är överbokad.

Check in agenten skriver mig i en volontärlista och jag får bordingkort märkerad med speciellt nummer.
Några gånger fick jag Op-Up vid gaten utan att ha några status. Jag antar att det var tack från flygbolaget att jag ställde mig som volontär.
http://www.businessclass.se/forum/a...-hur-blir-uppgraderad-pa-flyget.html#post3976

Hej Mr.Smith

Då det sällan går nattflyg från ARN så har vi 3 skift. Tidig morgon, dag och kväll. Ett tidigt morgonpass börjar vi klockan 4 och slutar mellan 12-14 tiden. Dagpassen är 10-17 och kvällspass 15-01. Det som är det roliga med ARN, (flygplats generellt), är att ingen dag är sig lik. Nya saker varje dag, nya flighter, nya passagerare, nya händelser. Det generella är ju förstås Check-in i 2 timmar, sedan en gate och sedan tillbaka till check-in.
nilsson

Självklart ska det vara lyktstolpe! Jobbat sen 04.00 imårse, lite trött! My bad!

CKIARN om jag nu förmodar att du jobbar för ett handlingbolag som hanterar flera flygbolag, vilket flygbolag har de jobbigaste passagerarna? Exempelvis bagageövervikt eller olydnad vid gaten.

Jonas C

För respekten till mitt handlingsbolag och flygbolag (Samt att slippa en intern utredning och oro) så skippar jag helst den frågan. Hoppas på förståelse.

Oj! Kul tråd.. fått svar på en del undringar redan från andras frågor. Var ute på Arlanda en lördag och det var så gott som tomt .... måndag morgon, mycket folk och stressigt! Rätt naturligt.
Vilka andra dagar/tider är det som mest (värst?) och som minst (lugnast)?

Hej rvarttinen och tackar!

Vilka frågor var de specifikt som du fick svar på? :)

De lungnaste dagarna är Tisdagar, Onsdagar och Söndagar.
De värsta tiderna är ALLA dagar klockan 04.00...Skämt åtsido, så är Måndagar och Fredagar värst. Problemet med helger är att det inte går lika många flyg, vilken kan betyda att flighterna är överbokade. Skulle helst rekommendera Tisdagar/Onsdagar om ni vill ha en lugn och skön flight med extra service :).

Tack för snabbt svar! ... påverkar framtida planering o bokningar, i de fall då det inte är tvingande att t.ex. ta den där fakir-flighten för byte i AMS eller CDG eller annorstädes.

Vilka frågor var de specifikt som du fick svar på? :)

De från fcx, palmen och Yoghurt, i första taget, men kul och intressant läsning överhuvudtaget.
Ja, frågan om arbetstid från Mr.Smith fann jag också intressant, har undrat ibland ...

Last edited:
Toppen