Senaste nytt

Behöver tips: San Francisco och road trip

toer00

Medlem
Skall åka 14 dagar i juli till SFO. tanken är att vila ut en natt och därefter åka ner till Santa Barbera för att sedan vända upp mot Yosemite via Tioga passet. Det verkar dock som en ganska lång sträcka, + 600 Km. Vad säger panelen med erfarna Kalifornien-resenärer, detta kräver väl nästan övernattning Santa Barbera - Tioga, att köra passet på kvällen är väl kanske inget man vill göra… Men var övernattar man lämpligast, riktigt hotell inget Norman Bates motell… Sedan tänkte jag mig en övernattning i trakten runt Yosemite, men vart?
 

henke12

Medlem
Skall åka 14 dagar i juli till SFO. tanken är att vila ut en natt och därefter åka ner till Santa Barbera för att sedan vända upp mot Yosemite via Tioga passet. Det verkar dock som en ganska lång sträcka, + 600 Km. Vad säger panelen med erfarna Kalifornien-resenärer, detta kräver väl nästan övernattning Santa Barbera - Tioga, att köra passet på kvällen är väl kanske inget man vill göra… Men var övernattar man lämpligast, riktigt hotell inget Norman Bates motell… Sedan tänkte jag mig en övernattning i trakten runt Yosemite, men vart?
Finns coola ställen att övernatta inne i själva parken, men dom är nog apdyra.
tex https://g.page/ahwahnee?share

När jag var där bodde vi i Mammoth Lakes. För övrigt bästa pizzan jag ätit i mitt liv var där!
Pizzan: Google Maps

Och för att svara på frågan, ja! Övernattning - då blir körsträckorna mer njutbara när man är utvilad och inte måste tugga asfalt hela dagen
 

toer00

Medlem
Finns coola ställen att övernatta inne i själva parken, men dom är nog apdyra.
tex https://g.page/ahwahnee?share

När jag var där bodde vi i Mammoth Lakes. För övrigt bästa pizzan jag ätit i mitt liv var där!
Pizzan: Google Maps

Och för att svara på frågan, ja! Övernattning - då blir körsträckorna mer njutbara när man är utvilad och inte måste tugga asfalt hela dagen

Hade ni Mammoth Lakes som bas för utforska Yosemite? Då måste man väl åka igenom Tioga passet ToR...? Eller kanske räcker med att att åka in på morgonen och sedan stanna et par timmar och sedan fortsätta nedåt mot Sonoma (nästa destination) men kanske krävs en övernattning även då?

Ahwahnee får inte så bra kritik (ref. Tripadvisor) många klagar på att det är slitet och omodernt.
 
Muir Woods är väl värt ett besök. Säg en förmiddag, och det ligger rätt nära SF strax norr om Sausalito. Kanske en tur dit i samband med färden till Sonoma, ligger ju längs vägen (mer: finns en trevlig krokig väg, Trinity road, över bergen mellan Sonoma och Napa Valley ... just sayin' ... :) ).
Har gjort precis detta och rekommenderas!
Blir perfekt med 3-4 dagar i San Francisco sen kör mot Muir Woods och vidare upp mot Napa.. tog två dagar där men en till skadar väl inte. Bra restauranger och utmärkt vin.. (kanske vi behöver en vintråd? Inte bara Champagnetråden..).
 
Skall åka 14 dagar i juli till SFO. tanken är att vila ut en natt och därefter åka ner till Santa Barbera för att sedan vända upp mot Yosemite via Tioga passet. Det verkar dock som en ganska lång sträcka, + 600 Km. Vad säger panelen med erfarna Kalifornien-resenärer, detta kräver väl nästan övernattning Santa Barbera - Tioga, att köra passet på kvällen är väl kanske inget man vill göra… Men var övernattar man lämpligast, riktigt hotell inget Norman Bates motell… Sedan tänkte jag mig en övernattning i trakten runt Yosemite, men vart?
Missa inte Hearst Castle på vägen till Santa Barbara, om ni inte redan varit där.
 

toer00

Medlem
Missa inte Hearst Castle på vägen till Santa Barbara, om ni inte redan varit där.

Vi var där i samband med att vi åkte HW1 får 3 år sedan. Min fru blev dock så förtjustI Santa Barbera att nu blir det 4 dagar där, raka vägen längs
HW101till Kimpton Canary (hotell) i just Santa Barbera, tänkte passa på att besöka lite vingårdar i Sant Ynez också (titta gärna på min nya Vin-tråd).

Vintråden | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 

toer00

Medlem
Tacksam för fler hotelltips, SFO (min 4 stjärnor centralt), samt i närheten av Yosemite.
Ser man de berömda sevärdheterna från bilen om man kommer in från Tioga passet., eller behöver man parkera och vandra för att få med det man bör se..?
 

hallgren

Medlem
Tacksam för fler hotelltips, SFO (min 4 stjärnor centralt), samt i närheten av Yosemite.
Ser man de berömda sevärdheterna från bilen om man kommer in från Tioga passet., eller behöver man parkera och vandra för att få med det man bör se..?

Man kan se saker från bilfönstret i Yosemite, men man missar större delen av upplevelsen. För en (nästan) heldagsvandring är Mist trail fantastisk, För en eller ett par timmars vandring är stigen runt Mirror lake bra. Båda utgår från Yosemite valley.
 

henke12

Medlem
Hade ni Mammoth Lakes som bas för utforska Yosemite? Då måste man väl åka igenom Tioga passet ToR...? Eller kanske räcker med att att åka in på morgonen och sedan stanna et par timmar och sedan fortsätta nedåt mot Sonoma (nästa destination) men kanske krävs en övernattning även då?

Ahwahnee får inte så bra kritik (ref. Tripadvisor) många klagar på att det är slitet och omodernt.
Minns inte riktigt hur vi gjorde, vi upplevde det mesta "amerikanskt" - dvs från bilen :)

Har ingen erfarenhet av hotellen men läget är svårslaget! Mitt i Yosemite!
 
Skall åka 14 dagar i juli till SFO. tanken är att vila ut en natt och därefter åka ner till Santa Barbera för att sedan vända upp mot Yosemite via Tioga passet. Det verkar dock som en ganska lång sträcka, + 600 Km. Vad säger panelen med erfarna Kalifornien-resenärer, detta kräver väl nästan övernattning Santa Barbera - Tioga, att köra passet på kvällen är väl kanske inget man vill göra… Men var övernattar man lämpligast, riktigt hotell inget Norman Bates motell… Sedan tänkte jag mig en övernattning i trakten runt Yosemite, men vart?
Tips på tråd som redan finns på forumet

En tråd skapad av dig för tips om SF (hur var det?)
San Francisco, Napa ev. Death Valley - jul/nyår 2021 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Är denna resa du nu planerar en del av er resa till Yellowstone i sommar? Låter ju grymt med först Yellowstone och sen 14 dagar i Kalifornien! Något liknande vill jag också göra.
Yellowstone och Beartoth- highway sommaren 2022 | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 
Toppen