Senaste nytt

Behöver tips: San Francisco och road trip

Som jag för ett tag sedan postade i ”bokade bonus-resor” så lyckade jag få 4 stycken business-biljetter med SAS från Köpenhamn till San Francisco. Då det rådande mottot är ”boka först och fråga sen” så var det just vad jag gjorde. Jag bokade och ställde min fru för fullbordat faktum, ”vi skall till San Francisco” utbrast jag glatt. Vi är två vuxna och två barn, 6 och 9 år gamla.

Så, då har jag redogjort för bakgrunden. För er som inte orkar läsa all text, så finns en sammanfattning nedan. San Francisco är en trevlig stad, har i och för sig inte varit där med barnen tidigare, men då jag nämnde fängelse-ön och den röda bron så blev de helt till sig (för de tror nu att vi skall till Lego City…). Tanken är att ta 4 nätter i SF, och i lugn och ro utforska staden, se Alcatraz, cykla och så vidare (är det någon som vet var man kan hyra lådcyklar i SF så hojta till). Därefter köra Highway 1 norrut, ett besök vid Muir Woods och ta Cheese trail till Sonoma där vi skall bo två nätter i Sonoma City. Efter vi blivit trötta på vin så tar vi och kör snabbt som attan ner till Monterey och kollar in fiskarna i akvariet, samt äter något och dricker någon pilsner på Alvarado bryggeriet. Jag har nämligen för mig att @palmen skrev gott om det bryggeriet. Sen kör vi världens vackraste väg, tar en massa bilder (barnen sitter i baksätet och ropar ”måste du stanna IGEN pappa”) innan vi når Pismo Beach. Där ligger vi still i några dagar, två närmare bestämt. Sen hade jag en tanke på att åka upp till Sequoia nationalpark, men insett att jag antagligen inte tycker det är värt att köra så många timmar bara för att se marginellt större träd än i Muir Woods.

Så, vad skall vi göra vår sista natt? Många här har ju varit i Kalifornien och har säkert jättemånga bra tips. Vi är kanske helt fel ute med att vilja övernatt i Pismo Beach. Anledningen till att det blev Pismo Beach var för att jag tittade på kartan och tyckte det såg bra ut.

Är känslan den rätta så lovar jag att det kommer en icke-konventionell live-reserapport. Och den som ger bäst tips vad vi skall göra med vår överblivna natt vinner ett valfritt ironiskt inlägg i den framtida reserapporten.

Summering:
4 nätter SF, för att upptäcka staden
2 nätter Sonoma, för att dricka vin
1 natt Monterey, för att se fiskar och dricka öl
2 nätter Pismo Beach, för att jag såg det på en karta
1 natt???

Vad skall vi göra vår extra natt? Allt är ombokningsbart, så tycker någon vi skall ha 3 nätter i Sonoma så kan vi ha det.
 

hallgren

Medlem
Vad tänker du dig att ni ska göra i Pismo beach?
När vi var där för några år sedan kändes det som en lite sömnig badort där det var för kallt för att bada. Men jag och sonen (då 13) tog en privat surflektion men då ska man nog kunna lite engelska. Vi bodde dock i grannorten Morro Bay då.

Jag har inte varit i Muir Woods, men Sequoia var fantastiskt. Kanske dock lite långt borta för ett besök med bara en natt kvar på resan. Ska man dit så bör man nog ha en två hotellnätter där och en heldag i skogen/bergen.
 
Vad tänker du dig att ni ska göra i Pismo beach?
När vi var där för några år sedan kändes det som en lite sömnig badort där det var för kallt för att bada. Men jag och sonen (då 13) tog en privat surflektion men då ska man nog kunna lite engelska. Vi bodde dock i grannorten Morro Bay då.

Jag har inte varit i Muir Woods, men Sequoia var fantastiskt. Kanske dock lite långt borta för ett besök med bara en natt kvar på resan. Ska man dit så bör man nog ha en två hotellnätter där och en heldag i skogen/bergen.
Vi har egentligen ingen tanke, utan typ leka lite i sanden, äta hamburgare och varva ner. Men det är kanske ingen trevlig ort för det, skall vi göra något annat kanske? Då har vi två nätter, men Sequoia känns ändå långt bort.
 

rvarttinen

Medlem
...

Jag har inte varit i Muir Woods, men Sequoia var fantastiskt. Kanske dock lite långt borta för ett besök med bara en natt kvar på resan. Ska man dit så bör man nog ha en två hotellnätter där och en heldag i skogen/bergen.
Muir Woods är väl värt ett besök. Säg en förmiddag, och det ligger rätt nära SF strax norr om Sausalito. Kanske en tur dit i samband med färden till Sonoma, ligger ju längs vägen (mer: finns en trevlig krokig väg, Trinity road, över bergen mellan Sonoma och Napa Valley ... just sayin' ... :) ).
 

Alf

Medlem
När ni är i Monterey och skall till akvariet så parkera i hamnen om ni inte har hotell i närheten. Promenera från hamnen till akvariet, brukar vara många havsuttrar som ligger på stenarna längs gångvägen. Ja det finns faktiskt gångvägar utan bilar på några ställen i USA. Ät middag på någon av de trevliga restauranterna i hamnen, givetvis seafood. Har ni tur ligger det ibland sjölejon på bryggorna i vattnet. (Tror det var sjölejon, stor säl)

När ni åker ut ur Monterey söderut så kommer ni efter ett kort slag till grannstaden Carmel, där Clintan en period var borgmästare. Stanna till där och gå en runda i den lilla charmiga staden eller byn. Där finns en speciell arkitektur, man får inte bygga höga hus och tidigare fick man inte heller ha lyktstolpar utan belysningen skulle vara nergrävd längs gatorna. Vet inte hur det är idag.

Om ni passerar Big Sur vid lunchtid Så passa på att stanna i detta trevliga samhälle. Lite turistfälla men ganska trevligt. Matställen, The Big Sur House, vanliga amerikanska rätter och en härlig utsikt om man sitter ute. Är ni sugna på BBQ så är Big Sur Smokehouse ett bra ställe. Båda ställena är relativt dyra men om man bara är mindre hungrig så kan man dela på en portion.
 

JAW

Medlem
I Sonoma och Napa finns ju väldigt många bra vingårdar. Vill man kombinera vin, filmhistoria och bad finns ju Francis Ford Coppola Winery i Geyserville. De har ett stort poolområde som barnen nog gillar, förmodligen även de vuxna ...
 

palmen

Moderator
Helt riktigt att Alvarado Street Brewery är mitt favoritbryggeri i USA och övriga världen. Deras brewpub ligger mitt i stan och det nya större bryggeriet ligger ute i Salinas ca 30 minuter bort. Det är bra mat på detta ställe och fullt varje dag, finns en liten bakgård där man kan sitta utomhus om man önskar.

Om ni måste tanka strax innan ni kommer till Monterey så kan ni alltid stanna på en lustig bensinmack i Watsonville som är 3 i 1, dvs bensin, tacos och öl. Ingen koll på om bensinen var billig, jag var där för att käka tacos och smaka några öl.
Google Maps
20200116_110838.jpg

Om du får lite tid över i San Francisco för en öl eller två så är det Cellarmaker du ska gå till, finns dels ett bryggeri mitt i stan och deras pizza house som ligger vid Bernal Heights (här kan det vara lång kö om man har otur). Första bryggeriet jag besökte i stden och kommer alltid tillbaka.
Vill du ha mer tips på öl längs med vägen är det bara att säga till, har väl noterat mer eller mindre vartenda bryggeri från SF ner till Monterey. Hinner ni stanna i Santa Cruz så har ni Humble Sea där. Kan vara ett trevligt kortare stopp nere vid vattnet om man är intresserad av sådan natur också.
 
Några tips på ställen runt Sonoma.

En liten dagstur mot Stilla havet Med Benovia, riktigt bra viner, sen Iron Horse Vineyards, Sebastopol, avspänt, vitt och lite bubbel med vacker utsikt över fälten. Sen upp mot Fort Ross som ligger högt, är det dåligt väder så åker ni upp genom molnen och tittar på Stilla havet ovanifrån. Bra charkbricka och rödvin.

Andra ställen är Joseph Phelps, bra vin och vacker anläggning.
Chateau Montalena, mest för sakens skull, och för omgivningarna, vacker "slott" med en park.
Domain Chandon - surrealistiskt Versailles slott mitt ute i ingenstans (närta Oakville) med motorvägar runt och hyfsat bubbel på provning.
 
Muir Woods är väl värt ett besök. Säg en förmiddag, och det ligger rätt nära SF strax norr om Sausalito. Kanske en tur dit i samband med färden till Sonoma, ligger ju längs vägen (mer: finns en trevlig krokig väg, Trinity road, över bergen mellan Sonoma och Napa Valley ... just sayin' ... :) ).
Jag var i Muir Woods för 4-5 år sedan, och jag gillade det väldigt mycket. Sen blev jag insnöad på Sequoia, men jag tror nog inte att det är värt omvägen, utan vi tar Muir Woods en gång till, barnen lär tycka träden är stora i vilket fall.

Helt riktigt att Alvarado Street Brewery är mitt favoritbryggeri i USA och övriga världen. Deras brewpub ligger mitt i stan och det nya större bryggeriet ligger ute i Salinas ca 30 minuter bort. Det är bra mat på detta ställe och fullt varje dag, finns en liten bakgård där man kan sitta utomhus om man önskar.

Om ni måste tanka strax innan ni kommer till Monterey så kan ni alltid stanna på en lustig bensinmack i Watsonville som är 3 i 1, dvs bensin, tacos och öl. Ingen koll på om bensinen var billig, jag var där för att käka tacos och smaka några öl.
Google Maps
Visa bifogad bild 106058

Om du får lite tid över i San Francisco för en öl eller två så är det Cellarmaker du ska gå till, finns dels ett bryggeri mitt i stan och deras pizza house som ligger vid Bernal Heights (här kan det vara lång kö om man har otur). Första bryggeriet jag besökte i stden och kommer alltid tillbaka.
Vill du ha mer tips på öl längs med vägen är det bara att säga till, har väl noterat mer eller mindre vartenda bryggeri från SF ner till Monterey. Hinner ni stanna i Santa Cruz så har ni Humble Sea där. Kan vara ett trevligt kortare stopp nere vid vattnet om man är intresserad av sådan natur också.
Bra tips, och bra att veta att det blir fullt varje dag på Alvarado, vet du om det går att boka? Vi bor knappt 2 km därifrån så tänkte ta en promenad utmed vattnet för att äta där.

Cellarmaker har jag varit på, säkert efter tips från dig, jag gillade det, men skall nog inte ta med barnen dit (jag var i och för sig bara vid baren när man kom in, och vet inte om de har rum längre in).

Jag tar gärna emot tips på öl. Har du något som ligger på ett sådant ställe så jag kan övertyga de övriga i bilen att vi "måste" stanna där så är det ett plus ;).

Några tips på ställen runt Sonoma.

En liten dagstur mot Stilla havet Med Benovia, riktigt bra viner, sen Iron Horse Vineyards, Sebastopol, avspänt, vitt och lite bubbel med vacker utsikt över fälten. Sen upp mot Fort Ross som ligger högt, är det dåligt väder så åker ni upp genom molnen och tittar på Stilla havet ovanifrån. Bra charkbricka och rödvin.

Andra ställen är Joseph Phelps, bra vin och vacker anläggning.
Chateau Montalena, mest för sakens skull, och för omgivningarna, vacker "slott" med en park.
Domain Chandon - surrealistiskt Versailles slott mitt ute i ingenstans (närta Oakville) med motorvägar runt och hyfsat bubbel på provning.
Tack för tipsen! Nu blev jag sugen på att bara ta en natt söderut, dvs Pismo Beach, och förlänga våra två nätter vid Sonoma istället. Jag har bara gjort dagstur där uppe tidigare, men jag gissar man kan fylla 3 dagar också. Vi bor ju inne i Sonoma, vilket väl är relativt långt söderut (jämfört med vissa av vingårdarna som ligger mer upp mot Santa Rosa).
 

palmen

Moderator
Bra tips, och bra att veta att det blir fullt varje dag på Alvarado, vet du om det går att boka? Vi bor knappt 2 km därifrån så tänkte ta en promenad utmed vattnet för att äta där.

Cellarmaker har jag varit på, säkert efter tips från dig, jag gillade det, men skall nog inte ta med barnen dit (jag var i och för sig bara vid baren när man kom in, och vet inte om de har rum längre in).

Jag tar gärna emot tips på öl. Har du något som ligger på ett sådant ställe så jag kan övertyga de övriga i bilen att vi "måste" stanna där så är det ett plus ;).
Det går att boka bord i förväg på Alvarado, annars fungerar drop in bra också men då ska man komma "tidigt" och inte vid 18-19 och tro att de trollar fram ett bord direkt. De öppnar vid 11:30 om ni vill ta lunch där, annars borde det vara lugnt att få bord för middag om man kommer runt 16-17.
Jag brukar bo på Holiday Inn Express Monterey Bay (seaside) finns ett Hilton precis där också, lagom trevlig promenad längs med stranden in till staden när vädret tillåter. Dessutom ligger det ett In-N-Out vägg i vägg med hotellet om man blir hungrig :)

Cellarmaker är väldigt litet, det är bara bardisken och några ståbord mer eller mindre. Inget ställe för barn, senast jag var där var det legkoll i dörren också. Oklart om de ens släpper in barn.

Om du har möjlighet att åka förbi Santa Rosa och Russian River så är väl det ett av världens mest "legendariska" craft beer bryggerier och en bucketlist för i stort sätt alla som gillar craftbeer. Just nu pågår San Francisco Beerweek och det är massa event, det är omkring 8h kö för att komma in och få köpa öl (de har en special-öl som bara säljs under beerweek som är väldigt eftertraktad, Pliny the Younger). Russian River är mest kända för sin west coast ipa Pliny the Elder, rankades av många som världens bästa öl förut. Younger-versionen som serveras nu är en tripple IPA på ca 10%, den får man passa sig för om man ska köra... Det kan vara väldigt mycket folk på Russian River också, men de har bra barkäk och brukar inte vara någon kö om man kommer lite "off hours". Det har även ett nytt gigantiskt bryggeir uppe i Windsor, men antar att ni inte passerar där.

Domaine Carneros ligger nära Sonoma där ni bor, gillar ni bubbel är detta ställe helt klart värt ett besök, kan dock vara sjukt mycket turister här och leta parkering kan ta ett bra tag (snurrade säkert 30 varv senast jag var där inna något blev ledigt).

I Santa Cruz ligger en väldigt trevlig Bottle Shop/Bar som heter Beer Thirty, mer eller mindre direkt vid motorvägen så tar bara 1 mint att göra en avstickare. Finns utomhus area där man brukar kunan spela cornhole eller vad det heter och ta en öl om man vill och även köpa med sig om man vill ha kall öl till när man ställer undan bilen.

Post No Bills i Monterey är ett nytt ställe och ligger nära hotellen jag nämnde ovan. De öppnade för någon månad sedan och om jag förstod det rätt var det bryggare från Alvarado som startat här. Ligger även ett bageri i deras lokaler så bröd och enklare mat går att få. Ölen var hel tok när jag var där.

I Big Sur ska ni självklart stanna vid Big Sur River Inn, här finns ett Burrito-ställe som mina vänner i området alltid åker till (ibland åker de dit bara för Burrito och tillbaka igen till Monterey). Sägs vara sjukt bra och stora, man tar dom take away och går ner och sätter sig vid floden bakom huset, finns stolar så man kan sitta ute i floden om så önskas. Finns även en glass-vagn här om man inter är så hungrig och bara behöver muta barnen lite. Jag stannar alltid vid detta ställe och nu har jag lärt mig att det ska finnsa Burritos också som jag inte hade koll på senast jag passerade.
 
Toppen