jumbooze skrev:Nu var det antal år sedan jag faktiskt sökte om visum, men hur hårda är de?Chinese Visa Application Service CenterSka man ha alla hotellbokningar och full detaljplan på vad man ska göra där?Jag har klippt ut lite här1) PassportOriginal passport with at least six months of remaining validity and with blank visa pages, a photocopy of the passport's data page and the photo page if it is separate.(2) Visa Application Form and PhotoOne completed Visa Application Form with a recently-taken colour passport photo (bare-head, full face) against a light background (size: 48mm x 33mm) attached.There are two ways to prepare your application form. You may complete an Online Application Form (where a Visa Centre provides such service), print it out and sign it; or, you can download the application form from our website and fill it out manually and sign it.Please remember to bring the completed form to the Visa Centre to submit your application.If you are not applying for a visa in the country of your citizenship, you must provide the original and photocopy of your valid certificates of residence, employment or student status, or other valid certificates of legal stay provided by the relevant authorities of the country where the Visa Centre is located.2. Supporting documentsDocuments showing the itinerary including air ticket booking record (round trip) and proof of a hotel reservation, etc. or an Invitation Letter for Tourist issued by a relevant unit or individual in China.Klicka för att utvidga...
emiland skrev:De här reglerna kan tyckas krångliga och det är de naturligtvis. Det var bättre förr då var det inte så noga....Men de nya reglerna är anpassade och en copy paste på vad vi inom Schengen kräver av Kinesiska medborgare som ska komma hit. Fast det är klart... vi slipper åka till en ambassad för en personlig intervju.Om man har en kompis som fixar en inbjudan räcker det med ett foto och lite adressuppgifter.Ska du bara stanna 72 timmar så kan du köra visumfritt i Peking, Shanghai och några ställen till.Klicka för att utvidga...
A380*G skrev:Reglerna är inte så krångliga som det låter. Bara att bifoga en kopia på en itinerary och hotellbokning om man inte har invitation letter från företag/privatperson.Visumfritt fungerar bara om tredje land är med i bilden, CPH-PEK-CPH fungerar inte.Klicka för att utvidga...
APEC skrev:APEC member economies fully participating in the scheme include Australia, Brunei Darussalam, Chile, China, Hong Kong (China), Indonesia, Japan, Korea, Malaysia, Mexico, New Zealand, Papua New Guinea, Peru, Philippines, Russia, Singapore, Chinese Taipei, Thailand, and Viet Nam.Klicka för att utvidga...
A380*G skrev:Reglerna är inte så krångliga som det låter. Bara att bifoga en kopia på en itinerary och hotellbokning om man inte har invitation letter från företag/privatperson.Klicka för att utvidga...
David skrev:Har man inte inbjudningsbrev skall man dessutom ha personbevis, vilket nästan är det jobbigaste i processen (tror jag, har alltid ordnat inbjudningsbrev). Så var det iaf när jag kollade inför mitt senaste visum i våras.Klicka för att utvidga...
Tommy Palomäki skrev:personbevis är ju jätte enkelt att skriva ut nuförtiden själv på Skatteverkets e-tjänst sidor.Klicka för att utvidga...
NotRyan skrev:Antar att personbeviset måste vara undertecknat av Skatteverket, vilket kräver att du ringer. Och kanske t.o.m också legaliserat via UD.Mvh/NotRyanKlicka för att utvidga...
jumbooze skrev:Jag har nu bokat tid på Göteborgskontoret.Klicka för att utvidga...
David skrev:Bokat tid? Något speciellt du skall ansöka om?Klicka för att utvidga...