TreD
Medlem
En mer direkt och relevant länk i saken: NEW REGULATION FOR L VISA-NewsNya regler på kinesiska ambassaden fr.o.m. 1/1 2012 [/URL]
En mer direkt och relevant länk i saken: NEW REGULATION FOR L VISA-NewsNya regler på kinesiska ambassaden fr.o.m. 1/1 2012 [/URL]
Jag har använt mig av 48 timmars regeln i Shanghai tre gånger och ingen gång har de specifikt tittat på var jag kommit från och vart jag ska. Det har alltid gått 100% smärtfritt med minimal byråkrati. Jag skulle nog känna mig mer orolig för att kunna förklara det för incheckningspersonalen i Skandinavien än för passkontrollanten i Shanghai.
Känner någon sig osäker går det säkert alltid att köpa en flexibel biljett typ Shanghai-Japan (så det verkligen ser ut som man ska resa vidare från Shanghai) och sedan boka av den när man väl kommit fram.
På fredag ska jag och tjejen prova detta på riktigt - ska bli intressant! Vi kommer från SIN till PVG och hon ska stanna där i ~46 timmar innan hon åker vidare till Europa. Rapporterar av hur det går.
Känner dock en liten oro hur det ska gå vid incheckning/boarding i SIN...![]()
Det var bra att det ordnade sig.Personalen var dock himla trevlig mot oss hela tiden och var hur hjälpsamma som helst.
Du behöver dock att ansöka kinesiskt visum om du inte har en flygbiljett till ett tredje land.[/QUOTE skrev:Intressant!
(Off topic), så om jag som ska på konferens till Shanghai, en vecka senare fortsätter min resa ner till Sydney och flyger hem därifrån, behöver jag då inget visum alltså? Jag lämnar ju förstås flygplatsen i en dryg vecka...