Senaste nytt

Behöver man visum till Kina?

Tyvärr fungerar det inte denna metod för den här kampanjen(Shanghai), men att åka till Kina via Hong Kong är bland de lättaste sätten att fixa kinesiskt visum.

Man kan få 5 dagars turistvisum vid Luohu, Huanggang, Shekou och Fuyong utan massa krav.
Det krävs endast:
  • Ditt pass
  • Visum ansokan(Du kan fa det pa plats)
  • Passfoto(Det finns manga fotoaffarer vid gransen)
  • Avgift

Jag har använt mig av 48 timmars regeln i Shanghai tre gånger och ingen gång har de specifikt tittat på var jag kommit från och vart jag ska. Det har alltid gått 100% smärtfritt med minimal byråkrati. Jag skulle nog känna mig mer orolig för att kunna förklara det för incheckningspersonalen i Skandinavien än för passkontrollanten i Shanghai.

Känner någon sig osäker går det säkert alltid att köpa en flexibel biljett typ Shanghai-Japan (så det verkligen ser ut som man ska resa vidare från Shanghai) och sedan boka av den när man väl kommit fram.

På fredag ska jag och tjejen prova detta på riktigt - ska bli intressant! Vi kommer från SIN till PVG och hon ska stanna där i ~46 timmar innan hon åker vidare till Europa. Rapporterar av hur det går.

Känner dock en liten oro hur det ska gå vid incheckning/boarding i SIN... :confused:

På fredag ska jag och tjejen prova detta på riktigt - ska bli intressant! Vi kommer från SIN till PVG och hon ska stanna där i ~46 timmar innan hon åker vidare till Europa. Rapporterar av hur det går.

Känner dock en liten oro hur det ska gå vid incheckning/boarding i SIN... :confused:

Det bör inte vara något problem eftersom din tjej åker vidare till Europa.
Problemet för denna kampanj är om det går att komma in i Shanghai utan kinesiskt visum när man inte har vidare flyg till annat land.

Jag tänkte fixa visumet redan nu för min resa i juli men såg sen att man inte kan söka visum om det är längre än 3 månader tills resan. Så jag får väl avvakta ett tag då.

Jag och tjejen var i SIN i veckan (spontanresa iom att det mesta är stängt i Kina under Chinese New Year). Hon hade inget giltigt visum och då kom jag på att vi kunde använda oss av den där transitregeln som säger att man inte behöver ha visum om man gör en transit på max 48 timmar och har en bekräftad biljett till sin internationella slutdestination. Iom att tjejen var bokad på AY-flighten idag från PVG och vi skulle landa i PVG ~45 timmar tidigare så är det inom tidsramen och då tänkte jag att det var värt att chansa.

Vid incheckning i SIN påpekade de att hon inte hade något visum. Då hänvisade jag till regeln och visade utskrift av både hennes e-ticket och visumregeln. Med lite (mycket) grymtande checkade hon in oss och snäste nästan åt oss att det var klart. Första gången jag blivit bemött på detta sätt i SIN (vill inte vara rasistisk men det var en indisk kvinna och i mina ögon är inte indier kända för att ge bra service). Nåja, so far so good.

När vi kom fram till immigration i PVG så blev hon tagen åt sidan till båset båset där deputy managern sitter. Där hade de en notis om att hon var transitpassagerare men att hon var bokad på flighten den 27/1, inte 29/1. Vi visade då hennes bokning och sedan skulle de bekräfta med AY. Det tog ca 20 min innan de fick tag i dem och sedan var det inga problem alls. Hon fick en transitstämpel i passet och även på departure card. Tjejen var riktigt nervös men jag var kolugn - med detta forum i bakhuvudet visste jag att jag hade rätten på min sida! :)

Personalen var dock himla trevlig mot oss hela tiden och var hur hjälpsamma som helst.

Dock är ett tips att alltid ha med sig utskrivna kopior av regeln samt din e-ticket, annars kan det ta mycket kraft och tid innan ni är inne i landet.

Personalen var dock himla trevlig mot oss hela tiden och var hur hjälpsamma som helst.
Det var bra att det ordnade sig.

Jag håller med att personalen vid gränskontroll på flygplatser är trevliga.
Men vid landsgräns som mellan Vietnam och Kina, eller mellan Pakistan och Kina är det helt annat. Gränskontroll vid Hong Kong är de självklart helt OK.

Du behöver dock att ansöka kinesiskt visum om du inte har en flygbiljett till ett tredje land.[/QUOTE skrev:
Intressant!

(Off topic), så om jag som ska på konferens till Shanghai, en vecka senare fortsätter min resa ner till Sydney och flyger hem därifrån, behöver jag då inget visum alltså? Jag lämnar ju förstås flygplatsen i en dryg vecka...

Ännu mer off topic...

Njae, senast jag kollade så gällde 72 timmars-regeln, som nu också gäller Beijing.

Någon som vet mer precist vad som gäller?

Toppen