Senaste nytt

Behöver hjälp med första bonusresan, 100,000 Eurobonuspoäng, samt 1 st. 2-4-1 check.

Alternativt skaffar du en klump poäng till så har du betydligt större tillgänglighet och frihet samt slipper köpa biljetter intra-asien. Börja t.ex. med att kalla hem Bjurfors för en värdering om inte redan gjort det.

Tack för hjälpen alla som engagerat er i mina reseplaner.
Jag återkommer förmodligen snart när vi bokat eller om andra frågor finns

Alternativt skaffar du en klump poäng till så har du betydligt större tillgänglighet och frihet samt slipper köpa biljetter intra-asien. Börja t.ex. med att kalla hem Bjurfors för en värdering om inte redan gjort det.

Hehe värderingen är precis gjord, även 3 st hyrbilsrundor (Hertz á 5000 poäng) genomförda senaste veckorna.

Planen är att snarast nå 100,000 poäng och boka SAS mot Japan/Kina.
Når jag ytterligare 40,000 poäng kan jag ändra till mer spännande rutter med *A.
För visst kan jag avboka kostnadsfritt och boka ny awardresa innan avresan?

Ja, avbokning är gratis. Ändring kostar 150kr per person. Namnändring mer.

Edit: Alla typer av ändringar måste göras senast 24h innan utresan påbörjas.

Jag har lyckats få ihop något fler poäng än jag trodde.
Jag kommer ha ca 125,000 poäng och 2-4-1 check om 1 vecka.
Frågan är om jag skall boka SAS award då, och senare satsa på att boka om till *A när jag har ytterligare 15,000-25,000 poäng.
Min fundering är hur det går till när jag vill ändra SAS Awarden till en mer avancerad *A bokning.
Kommer mina poäng i refund ta någon dag, eller kommer de kunna ändra direkt i bokning/ boka av och boka nytt direkt på telefon med Tallin.
Hur hade ni gjort?

Frågan är om jag skall boka SAS award då, och senare satsa på att boka om till *A när jag har ytterligare 15,000-25,000 poäng.
Min fundering är hur det går till när jag vill ändra SAS Awarden till en mer avancerad *A bokning.
Kommer mina poäng i refund ta någon dag, eller kommer de kunna ändra direkt i bokning/ boka av och boka nytt direkt på telefon med Tallin.
Hur hade ni gjort?

De kan göra båda delarna - och både ändring eller en avbokning+bokning går att göra i samma samtal (återbetalningen av poäng är omedelbar).

Återbetalning av pengar tar lite längre tid, så du kommer troligen vara tvungen att ligga ute med dubbla skatter/avgifter ett tag tills de ändrade/avbokade skatterna återbetalats till kortet.

Notera att ändring medför en kostnad (150kr/person, per ändring), medan ombokning/avbokning är gratis. Nedsidan med det senare är att om platserna försvinner mellan avbokning och tills nya bokningen är biljetterad så har du inte din tidigare bokning kvar...

Notera att ändring medför en kostnad (150kr/person, per ändring), medan ombokning/avbokning är gratis. Nedsidan med det senare är att om platserna försvinner mellan avbokning och tills nya bokningen är biljetterad så har du inte din tidigare bokning kvar...
Är det någon skillnad mellan ändring och ombokning?

Hur hade ni gjort?

Bjud in din resvän till amex så är ni hemma

Jag hade nog bara fått för mig att de flög mer tätt inom Asien.

SAS har faktiskt haft en lokal linje i Asien på 2000-talet, det var linjen BKK-SIN-BKK som flögs dagligen (hela flightens sträcka var ARN/CPH-BKK-SIN). Det kostade 20 000 eurobonuspoäng för en t/r BKK-SIN med SAS i ekonomiklass och 30 000 i business. Man bytte besättning i BKK, och den nya besättningen flög BKK-SIN-BKK och hade sedan stopp för att nästa dag flyga BKK-CPH (eller ARN, vart flighten gick en gång i veckan).

De som flög dit var hemifrån en vecka i stöten. Om jag minns rätt så var besättningens schema följande:

Dag 1 från Skandinavien
Dag 2 ankomst BKK
Dag 3 Ledig i BKK
Dag 4 BKK-SIN-BKK
Dag 5 Ledig i BKK
Dag 6 BKK-Skandinavien

När SAS slutade flyga till SIN upphörde den sista intra-asiatiska linjen SAS hade.

Last edited:
Toppen