Senaste nytt

Behöver hjälp att reda ut en försening

Brandten

Medlem
En vän till familjen blev försenade från Stockholm (ARN) till Köpenhamn (CPH) vilket gjorde att man missade flyget till Palma (PMI) vilket resulterade i en ofrivillig övernattning i Köpenhamn. De har försökt claima men fått detta till svar.

Tänkte försöka hjälpa de vidare men kan själv inte tolka det exakt så om vi börjar med den här informationen, vad behöver vi mer för att hjälpa de vidare?

1706814518998.png
 
Inget av det de skriver är väl relevant för frågan om ersättning, snarare tvärtom? De beskriver varför flyget blev försenat till CPH, vad som var orsaken, men inget av det de nämner gör att de kan friskriva sig från sina åtaganden.
Låter som att de försöker förvilla mottagaren genom att ge mängder av detaljerad information, som är irrelevant för fallet ifråga.
 
Om man kollar maskinens flygning en inhyrd maskin YL-LDN SmartLynx som kom i tid från Luleå så det var ingen sent inkommande på flygningen före landade till och med 10 minuter före tidtabell
Vad är det som gör att ni inte tror på SAS information.
IMG_2367.jpg
 
En vän till familjen blev försenade från Stockholm (ARN) till Köpenhamn (CPH) vilket gjorde att man missade flyget till Palma (PMI) vilket resulterade i en ofrivillig övernattning i Köpenhamn. De har försökt claima men fått detta till svar.

Tänkte försöka hjälpa de vidare men kan själv inte tolka det exakt så om vi börjar med den här informationen, vad behöver vi mer för att hjälpa de vidare?

Visa bifogad bild 150029
Claimat EG261/2004 kompensation eller ersättning för hotell/mat/dryck?
 
Om man kollar maskinens flygning en inhyrd maskin YL-LDN SmartLynx som kom i tid från Luleå så det var ingen sent inkommande på flygningen före landade till och med 10 minuter före tidtabell
Vad är det som gör att ni inte tror på SAS information.
Visa bifogad bild 150037


Vet inte om frågan var till mig, men vi blev inte kloka på vad det var för restriktioner på Kastrup som gjorde att de missade flyget till PMI.
Här är ursprungliga bokningen.

1706817219192.png
 
En vän till familjen blev försenade från Stockholm (ARN) till Köpenhamn (CPH) vilket gjorde att man missade flyget till Palma (PMI) vilket resulterade i en ofrivillig övernattning i Köpenhamn. De har försökt claima men fått detta till svar.

Tänkte försöka hjälpa de vidare men kan själv inte tolka det exakt så om vi börjar med den här informationen, vad behöver vi mer för att hjälpa de vidare?

Visa bifogad bild 150029
STD är väl ändå Scheduled Time of Departure och inget annat.

ATFM är riktigt Air Traffic Flow Management, så det är extraordinärt, men precis till höger där den här skärmbilden slutar står det om det finns flera förseningsorsaker och då hur många minuter de är på.

Vet inte vad minimum connection time är på Köpenhamn men kan nog vara nära 40 min, så då räcker det att försening orsakades till del av något som inte är extraordinärt med några minuter för att de inte skulle hinna med och då har man ett case för EU261
 
Claimat EG261/2004 kompensation eller ersättning för hotell/mat/dryck?
Nu fick jag lite mer information....
De fick hotell + mat av SAS ordnat och klart direkt vid förseningen. Det man fick avslag på enligt första posten, var att de frågat om ersättning för 15h försening till destinationen.
 
Nu fick jag lite mer information....
De fick hotell + mat av SAS ordnat och klart direkt vid förseningen. Det man fick avslag på enligt första posten, var att de frågat om ersättning för 15h försening till destinationen.
Givet att det inte finns någon mer info (restriktioner på Kastrup) än den SAS ger så känns det som ett svårt case att vinna.
 
Toppen