Senaste nytt

Behöver er hjälp!!! Missade min first glass Eurobonusresa

Hej gänget,

Behöver er hjälp akut. Befinner mig just nu i Shanghai på väg hem till Stockholm.

Missade dock mitt flyg med Lufthansa i first. Vi krockade med taxin och var inne på sjukhus!

Vi har nu intyg på skadan, men sas vägrar att boka om flighten till imorgon.
Istället menar dem att vi måste betala nya biljetter.

Jag har inte nog med EB poäng eller en 2-4-1 voucher att använda.

Har ni några tips?
Just nu kikar vi på att boka en cash biljett med finnair ikväll.
Men de vore ju magiskt om man lyckades väcka liv i sin ”förlorade” resa!

Den 27:e finns det platser i SAS go till Köpenhamn för 30 000 poäng per person.

Annars, köp massa lifemiles (Avianca) och boka first class den 25:e. Runt 3000 dollar går det på.

Last edited:
Som andra påtalar - har ni betalat resan med något EB kopplat kort? Amex eller Mastercard? Isåfall har ni en hyffsat solid reseförsäkring. Ring genast deras jour och förklara läget så kommer ni få instruktioner.

Kolla också om ni har annan ev försäkring kopplad.

Finns inget sådant så är det tyvärr kärvt. SAS T&C säger att man kan ställa in av medicinska skäl men endast om man meddelar i förväg, uppfattar det som att det inte är fallet för er utan att ni endast var no-show (vilket jag personligen förstår helt och fullt men flygbolaget ställer sig helt kallsinnigt till).

Update i ärendet:

SAS hjälpte inte till.
Lufthansa hjälpte inte till.
Kortförsäkring täckte knappt kostnaden för taxi till flygplatsen.

200min samtal från kina á 20kr/min.

Blev två cashade biljetter i business (18000kr) med finnair.
Nya kabinen, mycket trevlig.
Maten sämst.
Hur kommer det sig att försäkringen inte hjälpte till? Även en öroninflammation var tillräckligt för AmEx att ersätta kostnaderna till nya biljetter.

Vore intressant att veta vad du har för försäkring och hur de resonerar.

Hur kommer det sig att försäkringen inte hjälpte till? Även en öroninflammation var tillräckligt för AmEx att ersätta kostnaderna till nya biljetter.

Vore intressant att veta vad du har för försäkring och hur de resonerar.
Kan det vara så att biljetterna betalades med miles? Då är det många kort försäkringar som inte definierar det som en resa betald med kortet även om skatter och boende betalades med kortet. Många kort har en övre gräns på ersättning som kanske är lägre än 2 first class 1 vägs biljetterna från Kina köpt i sista sekunden.

Update i ärendet:

SAS hjälpte inte till.
Lufthansa hjälpte inte till.
Kortförsäkring täckte knappt kostnaden för taxi till flygplatsen.

200min samtal från kina á 20kr/min.

Blev två cashade biljetter i business (18000kr) med finnair.
Nya kabinen, mycket trevlig.
Maten sämst.
Trist att höra att det inte lyckades. Bara så att vi är överens: SAS och Lufthansa har inte någon skyldighet att hjälpa till här, så de har inte gjort något fel. Vi vet inte vad för sorts biljett du reste med, kanske tillåter biljettreglerna att du får någon återbetalning?

Som andra här i tråden påpekat så se till att du verkligen undersökt alla dina försäkringar.

Toppen