Senaste nytt

BC.se resa till Georgien i 2014?

Besökte Tiraspol, Transnistrien sommaren 2007 vilket absolut inte kan rekommenderas. Intressant så här i efterhand, men i stunden riktigt obehagligt med vapenskrammel, hot, tvingade mutor och en tung känsla av osäkerhet. I samlandet av besökta länder lockade Transnistrien och rutten genom landet på väg från Odessa till Chisinau kändes självklar. Big mistake.

Tog mig runt Azerbajdzjan, Georgien och Armenien sommaren 2010, och får definitivt hålla Georgien som favorit bland länderna. Av den anledningen blev det ett återbesök på några dagar förra veckan.

Nu har jag fortfarande verkligen inte sett hela landet - kvar på listan står framförallt kusten och Svanetis bergsområden. Mina georgiska favoriter så här långt är det fantastiska landskapet kring klostren i Davit Gareja (David Gareja monastery complex - Wikipedia, the free encyclopedia) och vindistrikten i Kakheti (https://en.wikipedia.org/wiki/Kakheti). Dessa kan enkelt nås med taxi från Tbilisi. Förra veckan tillbringade jag ett par dagar på en tyskägd vingård i Kisiskhevi (utanför Telavi, huvudorten i Kakheti): Hotel and Restaurant. Herr Schuchmann, som är en pensionerad tysk järnvägsman, producerar framförallt torra viner för de väst-/nordeuropeiska marknaderna, vilket faller mig betydligt bättre i smaken än de obeskrivligt söta drycker som föredras i större delen av forna Sovjet (som fortfarande är den absolut största marknaden för georgiskt vin, och nu fått ett uppsving efter att Ryssland åter öppnat gränsen för georgisk export). De torra röda vinerna är spännande, och görs huvudsakligen på georgiska druvor såsom saperavi (Saperavi - Wikipedia, the free encyclopedia). Kan rekommendera ett besök hos Schuchmann. En natts övernattning samt en enkel rundvandring, vinprovning, middag och frukost för två personer gick loss på knappa tusenlappen.

Det är för övrigt intressant att se hur snabbt Georgien förändras. Även om tillväxttakten är lägre än den nya regeringens uttalade målsättning (10% om året för att nå Estlands nivå inom 10 år) märkte jag en markant skillnad nu jämfört med läget för tre år sedan - inte minst i form av det avsevärt minskade antalet gamla sovjetiska bilar på vägarna. I Tbilisi byggs det också mycket nytt, men fortfarande finns många ruiner från det kaotiska nittiotalet.

Siktar på att även fortsättningsvis besöka Georgien lite då och då - egentligen är maten (framförallt khinkali, Khinkali - Wikipedia, the free encyclopedia) skäl nog att åka. Den enda egentliga nackdelen är väl flygtiderna (som diskuterats ovan).

Har en god vän som gjorde ett studieprojekt om Chisinau för ca 6år sedan, och därmed var stationerad där ett tag. Nämnd person har besökt de flesta av världens länder (även stängda diktaturer) och han var inte super-begeistrad i staden (vilket han var innan avresa).

Han tyckte att stämningen kändes lite mer tryckt än i andra omgivande länder. Staden har ju ett ganska fint inre centrum, men även mycket industribyggnader i klassisk sovjet-stil.

Finns flertalet bolag som flyger till KIV: Austrian, LH och Turkish är alternativen från de stora allianserna. Air Baltic är ett annat alernativ. Lågprisbolag Wizzair har precis lanserat linjer till Rom och Venedig...

Har hört att kriminaliteten inte var ett problem (våldsbrott), så tror inte du behöver oroas över det. Det är ju visumfritt så kan vara värt att testa :)

Jag var i Chisinau förra året och för min del kan jag säga att upplevelsen var den motsatta. Jag hade inte höga förväntningar, men blev imponerad. Trots att det på vissa håll ser ruffigt ut fick man en känsla av klass på det hela. Till exempel kändes det aldrig otryggt, man blev aldrig blåst när man åkte taxi eller i övrigt integrerade med lokalbefolkningen. Maten, allt från kötträtter till sushi, var genomgående mycket bra liksom nattlivet - och allt till ett skrattretande pris. Ett paket cigg kostar motsvarande 6 kr. Även i jämförelse med Georgien känns Moldavien orört och vill man göra ett studiebesök i det "riktiga öst" några dagar är det få sådana platser kvar.

Många intressanta resmål i den här tråden. Jag kan tänka mig en BC resa till Nordkorea. Chisinau och Moldavien har jag tänkt besöka själv någon gång. Verkar vara ett spännande land :)

Kul med flera personer som gillar dessa lite mer udda resmål. :)

Efter mitt besök i somras har jag besökt Moldavien 4 gånger till. Jag har satt igång 2 projekt i ett land som förbryllar men samtidigt fascinerar mig.

Nästa resa planerar jag till första veckan i februari och jag kommer att fortsätta spendera 1-2 veckor i månaden där under större delen av 2014.

Via Wien är smidigaste vägen från Stockholm.

Hör gärna av er eller fråga här om ni är nyfikna på Chisinau, jag börjar få lite koll.

:)

Hör gärna av er eller fråga här om ni är nyfikna på Chisinau, jag börjar få lite koll.

Jag börjar med allmänna frågor för att få en uppfattning om Chisinau.

Under 80-talet läste jag ryska vid Uppsala universitet och reste en hel del i dåvarande Sovjet-unionen, dock kom jag aldrig till Moldavien.

Chisinau har därför under lång tid varit ett "dröm-resmål" för mig, men jag har inte lyckats locka någon att följa med och därför har det inte blivit av, men nu tänker jag ändra på det och resa själv.

1. Vad finns att göra under dagtid/kvällstid?
2. Var bor man och vad är prisläget?
3. Brottslighet?
4. Räcker en långhelg, t ex 3-4 nätter?
5. Finns engelskspråkig sightseeing att "köpa" på plats?
6. Hur tar man sig enklast och säkrast från och till flygplatsen?
7. Är det något särskilt man ska tänka på när man reser till Chisinau?
8. Du skriver ovan att landet förbryllar och fascinerar - kan Du utveckla det lite?

Last edited:
Ok. Vi ska se om jag kan få till lite bra svar på dina frågor. :)

Först lite generellt snack. ;)

Moldavien är ett land som länge vägrade släppa Soviet, de valde själva att ha kommunistiskt styre fram till 2009 (20 år efter oberoendet 1989) och det finns fortfarande en väldigt stor grupp som anser att det var "bättre förr" och längtar tillbaka till tiden som har varit. Det är val nu i höst igen och utgången är faktiskt oviss.

Men, Moldavien är det land som har kommit längst i sin anpassning till EU, vid annan valutgång än nuvarande regering kommer Moldavien med stor sannolikhet att dras österut istället.

Innan Soviet fanns inte Moldavien som land utan var en del av Rumänien. Språket är en dialekt av rumänska men de flesta talar även rysska.

Det tar mig alltid ett par dagar att acklimatisera mig då jag kommer dit. Jag har rest över nästan hela världen och är van vid olika kulturer, men här blir det extra svårt. Jag är "för ung" för att ha upplevt Soviet på riktigt, som barn besökte jag Polen och Tjeckien under 80-talet - men det var ju "Soviet extra-light", dessutom var jag barn.

Det är extra svårt här då folk ser ut som oss, de flesta talar ungefär som oss, men tankesättet är långt ifrån vårt. Jag kan gå in på detaljer, men då får ni bjuda på något att dricka eller äta samtidigt då det tar en kväll. ;)

Därför ska jag försöka svara lite på dina frågor istället.

1. Vad finns att göra under dagtid/kvällstid?
Dagtid, gå/åka runt och beundra den fascinerande arkitekturen.
Kvällstid och mattid:
Det finns många restauranger och barer. Prisnivån är väldigt human. Det finns ställen med ”proffs”, dessa har jag lärt mig undvika. Som tur är kan man ha det väldigt roligt ändå. :)
För att få kontakt med andra måste man vara framåt, det kommer aldrig att komma någon fram till dig och börja snacka utan du måste vara den som tar första steget. Men när man väl har tagit steget visar det sig oftast att det är en rätt trevlig person.
Ang. mat så bör man inte förvänta sig några kulinariska höjdpunkter - men det är billigt.
Sedan ger deras saknad av utländsk matkultur möjligheter som vi aldrig kunnat ana: vad sägs om exempelvis Tempura Sushi... Det åt jag sist. Väldigt konstigt men faktiskt rätt gott.

2. Var bor man och vad är prisläget?
Hotell är nästan löjligt dyra och enligt det jag har hört och sett finns det bara ett hotell som ”duger” och det heter Nobil. Kostar en hel del dock. De andra hotellen är anpassade efter folk som inte reser ofta och har därför ingen aning om vad man ska förvänta sig. Det återkommande stora problemet med Moldavien är den totala frånvaron av kvalitetssäkring och kontinuitet. Det som är bra en dag kan vara katastrof nästa.
Då jag reser frekvent dit hyr jag en lägenhet. Jag började via airbnb vilket också rekommenderas.
Man bör bo i ”center”, men även där finns det områden som är roligare och mindre roliga. Jag anser att området närmast de stora parkerna är bäst.

3. Brottslighet?
Med tanke på alla dyra bilar är den hög. ;)
Skämt åsido så har jag aldrig känt mig osäker där. Jag undviker parkerna m.m. då det är mörkt och bär inte guld/klocka osv som kan fresta.

4. Räcker en långhelg, t ex 3-4 nätter?
Mer än väl då det inte finns så mycket ”turistigt” att se. Det enda är väl att man missar att komma mer in på djupet. Saker som "måste ses" kan vara de olika vingårdarna t.ex. Cricova (dagsutflykt), Purcari (långt bort från Chisinau), m.fl.

5. Finns engelskspråkig sightseeing att köpa på plats?
Vet ej men gissar på det. Översättning av proffs är annars ganska dyrt.
Det enklaste och bästa antar jag är att försöka hitta en student som man betalar extra för några dagars jobb. Det finns en sida liknande blocket, 999.md men jag har aldrig sökt där själv.
Det är fler och fler som talar engelska, men kan du lite franska/italienska/spanska så kan du hjälpligt läsa rumänska skyltar iaf.

6. Hur tar man sig enklast och säkrast från och till flygplatsen?
Taxi. Generellt är taxi löjligt billigt. Det är billigast att ringa och beställa (14999 har engelskspråkig växel ibland) oberoende av var man ska åka.
Säkerhet och vägar bör inte sägas i samma mening (men är anledningen till varför jag reser dit då jag har tänkt ändra på det) och bli inte förvånad om taxin du åker i saknar säkerhetsbälte och varningslampor för motor och bromsar lyser.
Var inte heller stressad med taxi, sist jag åkte till flygplatsen svängde min förare av och åkte en omväg på 10 minuter till sin polare med mack för att tanka bilen.

7. Är det något särskilt man ska tänka på när man reser till Chisinau?
Folk kommer inte att le mot dig. Ta det inte personligt utan det är en kultursak.
Vi brukar skämta här hemma om det ibland känns som att man måste be om ursäkt för att man stör på en restaurang. Så är det jämt i Moldavien.
Perfekt beskrivning varför:
Proper Russian: Why Russians Are Not Smiling

8. Du skriver ovan att landet förbryllar och fascinerar - kan Du utveckla det lite?
Ojoj, jag hoppas att det jag har skrivit ovan förklarar lite – annars får vi ta en middag och jag kan berätta mer. ;)

Last edited:
Jag läste om och hoppas att mitt inlägg ovan inte låter negativt, för det vill jag inte att det ska göra. :)

Jag gillar Moldavien mer och mer för varje resa. :)

Hur går det med det här projektet? Jag börjar bli riktigt sugen på en resa österut :) Om intresse finns kan jag försöka dra ihop någon typ av resplan? Dock har jag aldrig varit i Georgien, men internet är ju fantastiskt och där brukar man kunna hitta det mest man behöver veta.

Hur går det med det här projektet? Jag börjar bli riktigt sugen på en resa österut :) Om intresse finns kan jag försöka dra ihop någon typ av resplan? Dock har jag aldrig varit i Georgien, men internet är ju fantastiskt och där brukar man kunna hitta det mest man behöver veta.

Här finns intresse så länge kalendern tillåter det :)

Toppen