Jag har precis kommit hem från en resa till Georgien (Tbilisi och Batumi)
Först och främst, det är inte sååå många som pratar engelska, unga människor runt 20-25 kanske, men annars är det bra om man kan Ryska. gamla standardrådet gäller alltså, ska du resa i landet så försök få tag på en univeristetsstudent som kan vara din guide. $50 per dag är väl investerade pengar.
I Tbilisi var bergbanan för inga pengar alls en bra grej. Tbilisi är intressant, gamla hus uppblandad med häftig ny arkitektur, om man är lagd åt det hållet. I matväg rekommenderas Sashlik (dvs grillspett), vilket alltid går ner...
Jag åkte standard turistbussen i Tbilisi, den var okej och man fick se staden och lite lagom historia.
Georgien är ett gammalt vinland, har man dessa böjelser så prova lokalvinet.
Man bor bra på hotell för $50 per natt, så skippa de dyra internationella kedjornas överpriser om ni betalar själva. Äta och Taxi och liknande är typ gratis (7 pengar taxi inom stan = 28 kr för en hyggligt lång resa exempelvis).
Finns det tid över och man gillar natur så är en dagstur upp i bergen nordöst rekommenderat, fantastisk natur!
Sedan åkte vi minibuss 6 timmar (350 km) till Batumi. Jobbig resa, men Batumi är en riktig pärla vid Svarta havet, rekommenderas. Tyvärr stenstrand. Här bodde jag på Radisson för poäng, blev uppgraderad till en minisvit (har guldkort) och det är min bästa Radissonstay ever.
Sedan åkte vi tillbaks till Tbilisi med bussen, denna resa skulle jag vilja göra ogjord (en väg räcker), hade jag använt hjärnan när jag bokade resan så hade jag flygit ARN-KBP-Tiblisi och sedan Batumi-KBP-ARN i stället.