Senaste nytt

Bakslag mot BA3

Tack Jonas C för detaljerna... Jättesynd då BA3 passade mig mycket väl med några timmars arbete i London innan vidare resa.
 
Last edited:
Finns det något plan i storlek som A318 som med lätthet klarar av en banan på 1500m med full tank? Boeing har väl ingen? A318 kräver ju officiellt 1800m (men klarar som sagt kortare bana)
Embraer har väl inget plan med tillräcklig range?

Tycker att man ska vårda denna klassiska linje, det måste finnas en lösning...:) (Inte just BA003, men linjen från LCY)

Närmst att kunna flyga sträckan LCY-JFK borde vara en CS100ER. Rangen ligger bara 30nmi från att räcka (borde finnas en lösning). Dock lär väl inte BA köpa från Bombardier för en enda linje..:p
 
Det optimala hade ju trots allt varit om man kunde flyga direkt till LGA från LCY, men range restriktionen på LGA satte stopp för detta. Vad meningen med den är har jag ingen aning om :rolleyes:

Range restriction på LGA lär vara 1600 miles, och infördes för att man vill flytta trafik till EWR och JFK, once-upon-a-time. Alltså ett rent politiskt beslut av New York Port Authorities (tror jag dom heter).

Med reservation för att jag inte alls minns helt rätt.
 
Finns det något plan i storlek som A318 som med lätthet klarar av en banan på 1500m med full tank?

Jag har försökt gräva lite i detta nu när jag ändå är sänkt hemma...

Som jag förstår det hela så är det ett antal krav som gör det svårt att få till. Dels så är alltså runway enbart 1500 meter på LCY (och som tydligt framgår så kräver en fulltankad A318 drygt 1800 meter för att komma upp i luften - man har alltså kompromissat genom att inte tanka fullt för att få upp planet på den 1500 meter korta runway), men det krävs också så kallad steped approach på 5,5grader vilket är rätt mycket om man så säger. Och det är så mycket att A318 har en specialutvecklad programvara för att fixa det hela. Samma med E190. Dvs kraven på start och landing är inte bara vikt / kort runway, utan även vinkel och sist men inte minst tydligen något speciellt certificat även om jag inte orkade gräva i just det...

Så summa är: Sålänge som vi inte får ett plan i ren komposit (viktskäl) med grymt snåla motorer (skulle tro runt 50% av idag alltså) så kommer det troligen inte att ske. A318 är ju precis så att det går att fixa till - men det är inte mycket till marginal om det blåser lite motvind på vägen till JFK, så omtankningen på Shannon är nog rätt vettigt trots allt :)
 
Hur fungerar det där egentligen? Jag antar att det är besparingsskäl som gör att de drar ner på öppettiderna på Irland. Men skulle inte BA då på något sätt kunna finansiera detta de extratimmar som ligger när deras resenärer kommer? Kanske genom att betala någon sorts serviceavgift eller helt enkelt betala för extratimmarna. Jag menar att kostnaden att hålla öppet någon timme eller två för att serva BA-resenärer kan ju inte vara särskilt kostsamt, jämfört vad man får ut utav det, eller tänker jag fel?
 
BA har skickat detta idag:

Dear Mr Senator,

We wanted to let you know about a couple of changes to our business class-only service between London City (LCY) and New York (JFK) starting on 28 October 2012.

Flight schedule changes

a) London City (LCY) - Shannon (SNN) - New York (JFK):
• Flight BA001 is now leaving London at 09:50 and arriving in New York at 14:20 local time
from Monday to Thursday. The short stop at Shannon is from 11:05 to 11:50.
• On Fridays, flight BA001 departs at 12:50 from London and arrives in New York at 17:15
local time. The short stop at Shannon is from 14:05 to 14:50.
• Flight BA003 is leaving London at 16:00 and arriving in New York at 20:30 local time from
Monday to Thursday. The short stop at Shannon is from 17:15 to 18:00. This flight
operates Monday to Friday and Sunday.

b) New York (JFK) - London City (LCY):
• Flight BA002 is leaving New York at 18:55 and arriving in London at 07:15 on the following
day as a direct service. This flight operates Monday to Friday and Sunday.
• Flight BA004 is leaving New York at 21:55 and arriving in London at 10:05 on the following
day as a direct service. This flight operates Monday to Thursday and Sunday.

US Pre-clearance changes
In addition to the above schedule changes, if you are travelling on flight BA003 we are no longer able to offer you the ability to complete US Pre-clearance during our short refuelling stop in Shannon (SNN). This is due to shortened opening times of the US Customs and Border Protection at Shannon airport. However, if you are travelling on flight BA001 you will continue to pass through US Customs and Immigration.

We will continue to work with the US authorities to look at ways to speed you through US Customs and Immigration in New York if you are travelling on flight BA003.

Shannon stop changes
If you are travelling on flight BA003, the crew will offer you refreshments and snacks whilst you are onboard during the short refuelling stop in Shannon. We will also provide you with an iPad that you can use during this time.
 
Ryktet säger att Special Services kommer möta BA003 PAX och eskortera dom förbi köerna.
Om sant så är det en elegant lösning :)

Just det, stoppet på Shannon blir bra mycket kortare nu. Förut var det mellan 30-40 min. Nu får man sitta kvar ombord, mao. fylla tanken och sen drar man iväg. Kanske inte blir så pjåkigt trots allt.
 
Det vore himla trist om BA003 blev lidande. Men om det blir som Concorde säger kan det vara riktigt trevligt.
Måste bara prova BA bussen snart :)
 
Toppen