Senaste nytt

Baggage, trasigt. Vad gäller.

Capa

Medlem
Jag köpte två sprillans nya Rimowa Check-in Original Large för några månader sedan. Har precis kommit hem från premiärturen och självklart har jag (utöver sedvanliga bucklor etc. som jag inte har några problem med) även fått ett hål i väskan. Om än ett litet sådant (hålet är typ några millimeter) men det är vassa kanter runt efter skadan. Flög med SAS (kom hem igår morse). Var vänder jag mig med detta? SAS? Rimowa? Hur resonerar ni? Tacksam för svar. Bild bifogas.
 

Attachments

  • IMG_2202.jpg
    IMG_2202.jpg
    39,5 KB · Visningar: 349

Capa

Medlem
Sen kan man ju tejpa igen det och gå vidare. Men erkänner att det känns lite surt att få ett hål i en sprillans ny väska. Är lite novis på detta, antar att Rimowa har ingenting med detta att göra, alltså det är inte en garantifråga utan det är SAS man ska vända sig till i första hand eller eventuellt något försäkringsbolag (Hemförsäkring? Amex?). Tacksam för inspel.
 

palmen

Moderator
Jag köpte två sprillans nya Rimowa Check-in Original Large för några månader sedan. Har precis kommit hem från premiärturen och självklart har jag (utöver sedvanliga bucklor etc. som jag inte har några problem med) även fått ett hål i väskan. Om än ett litet sådant (hålet är typ några millimeter) men det är vassa kanter runt efter skadan. Flög med SAS (kom hem igår morse). Var vänder jag mig med detta? SAS? Rimowa? Hur resonerar ni? Tacksam för svar. Bild bifogas.
Alltid flygbolagen som utför sista flygningen. Om det var sas så är det dit du vänder dig. Helst ska man göra detta på flygplatsen, men går att göra i efterhand inom några dagar. Viktigt att få en pir rapport på det
 

Capa

Medlem
Alltid flygbolagen som utför sista flygningen. Om det var sas så är det dit du vänder dig. Helst ska man göra detta på flygplatsen, men går att göra i efterhand inom några dagar. Viktigt att få en pir rapport på det

Stort tack för svar palmen. Av förklarliga skäl så var skadan så pass liten att jag inte upptäckte den på flygplatsen. Jag vänder mig till SAS idag då. Vad är en PIR-rapport?

Edit: Har läst mig till det nu. Jag kontaktar SAS och får hjälp med detta. Tackar.
 

Capa

Medlem
Skriver här för kännedom. Pratade med SAS nu (både Gold Service och bagageservice). Självklart har jag inte kvar bagagetagnumret då jag upptäckte detta först när jag kommit hem och packat ur väskan. Detta bagagetagnummer finns inte i några system och går inte att återskapa utifrån biljettnummer eller liknande. Så har man inte kvar den fysiska lappen som man får vid incheckning eller bagagetaggen så går det inte att få någon ersättning från SAS. Så det är bara att gilla läget - och gilla hålet i väskan.. :eek:. "Det är ett gammalt system" var svaret jag fick. Lite fyrkantigt kan tyckas men i alla fall, kan vara bra att känna till. Så lesson learned - släng inte bagagetaggen innan du inspekterat väskan!
 

Gummaron

Medlem
Skriver här för kännedom. Pratade med SAS nu (både Gold Service och bagageservice). Självklart har jag inte kvar bagagetagnumret då jag upptäckte detta först när jag kommit hem och packat ur väskan. Detta bagagetagnummer finns inte i några system och går inte att återskapa utifrån biljettnummer eller liknande. Så har man inte kvar den fysiska lappen som man får vid incheckning eller bagagetaggen så går det inte att få någon ersättning från SAS. Så det är bara att gilla läget - och gilla hålet i väskan.. :eek:. "Det är ett gammalt system" var svaret jag fick. Lite fyrkantigt kan tyckas men i alla fall, kan vara bra att känna till. Så lesson learned - släng inte bagagetaggen innan du inspekterat väskan!
Håller med @Delayed, stå på dig i det här fallet.

Ett tips inför framtida resor är att ansluta dig till SAS Turi (SAS AI-Support) i Messenger. Så fort du checkar in en väska så får du ett bagagekvitto i appen.
 
Toppen