Att ha fått fel bagagetilldelning utan hänsyn till MSC inträffar då och då. Här har du fråga och svar för en resa i ekonomi (men problemet var detsamma, vems bagageregler gäller).
Fråga: Tillämpning av IATA resolution 302 – Bagagetilldelningskriterier enligt principen om Most Significant Carrier (MSC)
Bokning XXXXX ARN-EZE Sas star alliance award
Har bokat resan med Turkish för att kunna ta med 2 incheckade bagage per person. Turkish tillåter 2 incheckade väskor à 23 kg på resor till bl.a . nord- och sydamerika.
Men min utskrift från SAS säger 1 väska. Programmeringsfel i systemet?
Men IATA-överenskommelsen om Most Significant Carrier (MC) skall gälla, dvs på en bokning/biljett är det flygbolag där man byter zon/flyger längst sträcka vars bagagebestämmelser gäller. Zonbytet sker med Turkish som också flyger den överlägset längsta sträckan. Turkish bestämmelser om 2 väskor á 23 kg bör alltså gälla för incheckat bagage från Arlanda till EZE. Detta även om jag på vägen flyger ARLANDA-BERLIN-FRANKFURT-ISTANBUL-BUENOS AIRES. Detta då sträckan ARN-BER-FRA-IST är inom europazonen (det är här jag tror systemet felaktigt väljer att se SAS som MSC, vilket SAS skulle vara om flygningen bara skedde inom Europa och avslutades i Istanbul – se SAS Sales information nedan).
Hemställer om att SAS tillser att jag kan ta med mig två väskor enligt gällande IATA-överenskommelse om Most Significant Carrier (MSC). Tacksam för besked i frågan (vill ogärna stå vid incheckningsdisken och diskutera med SAS-agenten)
Vänligen
XXXXXXXXXXX
Fick följande svar från supporten:
Hej XXXXX
Bra att höra från dig.
Det ser inte ut som att vårt system klarade av att lägga in rätt antal baggage på utresan per automatik, så vi har nu korrigerat detta och skickat ut ett par nya biljetter med uppdaterat antal bagage.
Har du fler frågor är du välkommen åter.