Senaste nytt

Bagage vid blandad reseklass

Ledhund

Medlem
Hej!

Jag har sökt på forumet men inte lyckats hitta något bra svar på min fråga.

Vad gäller för bagageregler om man bokar en Star Alliance (2-4-1 med eurobonuspoäng) resa med blandad klass på samma biljett?
Tex något leg inom europa i ekonomi och sedan long-haul i business.
Får man även i ekonomi ta med sig bagage enligt business reglerna?
Har det någon betydelse att det inte är samma flygbolag, men inom Star Alliance?

Hej!

Jag har sökt på forumet men inte lyckats hitta något bra svar på min fråga.

Vad gäller för bagageregler om man bokar en Star Alliance (2-4-1 med eurobonuspoäng) resa med blandad klass på samma biljett?
Tex något leg inom europa i ekonomi och sedan long-haul i business.
Får man även i ekonomi ta med sig bagage enligt business reglerna?
Har det någon betydelse att det inte är samma flygbolag, men inom Star Alliance?
Det längsta benet brukar styra vilka regler som gäller

Flyger CPH-BKK (business) och funderar att lägga till GOT-CPH men finns bara tillgänglighet i ekonomi; därav min fråga.
Rimligen är CPH-BKK sträckan most significant carrier?

Edit: Hittade nu en äldre tråd från 2012, är det USA/Canada som är undantaget för IATA MSC reglerna då?

Ja, det skall vara så. Systemet kan dock (felaktigt) räkna SAS som MSC, men då får du kontakta kundtjänst, så rättar de till det. Har hänt mig mer än en gång. Bifogar SAS interna instruktion för IATA 302.
upload_2022-7-26_14-56-59.png

Ja, det skall vara så. Systemet kan dock (felaktigt) räkna SAS som MSC, men då får du kontakta kundtjänst, så rättar de till det. Har hänt mig mer än en gång. Bifogar SAS interna instruktion för IATA 302.
Visa bifogad bild 131802

Tack! Då vet jag att det är värt att göra och sedan ta frågan med kundtjänst om det skulle bli fel.
Upplösningen på bilderna blev inte det bästa, har du möjligen andra att bifoga? Läser gärna så jag har koll på reglerna :)

Att ha fått fel bagagetilldelning utan hänsyn till MSC inträffar då och då. Här har du fråga och svar för en resa i ekonomi (men problemet var detsamma, vems bagageregler gäller).

Fråga: Tillämpning av IATA resolution 302 – Bagagetilldelningskriterier enligt principen om Most Significant Carrier (MSC)

Bokning XXXXX ARN-EZE Sas star alliance award

Har bokat resan med Turkish för att kunna ta med 2 incheckade bagage per person. Turkish tillåter 2 incheckade väskor à 23 kg på resor till bl.a . nord- och sydamerika.

Men min utskrift från SAS säger 1 väska. Programmeringsfel i systemet?

Men IATA-överenskommelsen om Most Significant Carrier (MC) skall gälla, dvs på en bokning/biljett är det flygbolag där man byter zon/flyger längst sträcka vars bagagebestämmelser gäller. Zonbytet sker med Turkish som också flyger den överlägset längsta sträckan. Turkish bestämmelser om 2 väskor á 23 kg bör alltså gälla för incheckat bagage från Arlanda till EZE. Detta även om jag på vägen flyger ARLANDA-BERLIN-FRANKFURT-ISTANBUL-BUENOS AIRES. Detta då sträckan ARN-BER-FRA-IST är inom europazonen (det är här jag tror systemet felaktigt väljer att se SAS som MSC, vilket SAS skulle vara om flygningen bara skedde inom Europa och avslutades i Istanbul – se SAS Sales information nedan).

Hemställer om att SAS tillser att jag kan ta med mig två väskor enligt gällande IATA-överenskommelse om Most Significant Carrier (MSC). Tacksam för besked i frågan (vill ogärna stå vid incheckningsdisken och diskutera med SAS-agenten)

Vänligen

XXXXXXXXXXX

Fick följande svar från supporten:

Hej XXXXX

Bra att höra från dig.

Det ser inte ut som att vårt system klarade av att lägga in rätt antal baggage på utresan per automatik, så vi har nu korrigerat detta och skickat ut ett par nya biljetter med uppdaterat antal bagage.

Har du fler frågor är du välkommen åter.

Toppen