Senaste nytt

Bagage på SAS-resa där första sträckan är med Virgin America

Ja men då är väl LAS-SFO (VX) SFO-CPH-ARN (SK) biljetten och VX första flyg = 25 bagare per väska. Men visst ter det sig knepigt när man kan åka dit med 4 väskor och hem kostar det. Det kan jag hålla med om, men men...

Du hade väl bara kunnat välja en annan dag om du ville flyga United? Lite kul att man vissa dagar kör VX, andra UA och sen AA :D

Nej biljettens första flyg är ARN-CPH, jag hade bara en biljett och inte två.
Jag hade inget större val i dag att åka hem på, jobbet slutade på fredag eftermiddag och det fanns ingen möjlighet att hinna med en flight på fredagen. Skulle jobba hemma på måndag så enda alternativet var att resa hem på lördag och vara hemma söndag eftermiddag. Alla de dagar jag har sökt så har det enbart kommit upp Virgin America på sträckan LAS-SFO när man försöker boka via SAS hemsida. United har inte erbjudits till SFO.
Har tittat några random dagar i oktober och då erbjuds följande på SAS hemsida, UA till New York och vidare med SAS, AA till Chicago och vidare med SAS, Virgin America till SFO och vidare med SAS. Trots att det finns flera alternativ med UA till SFO så är det inget som går att boka via SAS sida.

Nu hoppar jag rakt in här, men jag har läst hela tråden och tycker nog att palmen trots allt har feltolkat infromationen från SAS.

"Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA."

Detta tolkar jag som att det är per sträcka, d v s reglerna gäller för resan ut respektive hem var för sig. Så SAS har nog rätt ändå.

Som sagt det är en tolkningsfråga. Hade det varit "glasklart" vad som gällde hade frågan aldrig ställts från första början och den hade inte kunnat misstolkas om informationen var tydlig. Jag tolkar det fortfarande som att det är första flygbolagets regler som gäller både ut och hem, och det har SAS mer eller mindre också bekräftat i mailkonversationen med mig, men de hänvisar till att bagagereglerna säger 1 bagage och mina förmåner säger 2 extra bagage. Enbart bagagageregeln skulle då gälla på virgin och inte mina förmåner.
Som sagt jag har bara en biljett, ett bokingsnummer och en eticket.

Förresten, hur många väskor står det på din bokningsbekräftelse för ditresan/hemresan?

Jag hoppar in i tråden. Tyvärr är reglerna långt ifrån självklara, eller iaf är förklaringen på sas sida/kundtjänst inte bra nog. T o m experterna/nördarna (gränsen är hårfin) på bc.se är ju inte överens här. Hur svårt kan det vara att när resan markeras på hemsidan så står det hur många bagage som gäller etc, precis som antal eb man tjänar. Tyvärr funkar ju inte detta på codeshare etc.

Vi skulle till Orlando via New York, sista delen med UA. Jag ringde sas kundtjänst två gånger och fick olika besked var gång. Bagage ingår som på sas flyg, respektive bagage ingår inte alls.

Sammanfattning: hur svårt kan det vara att lämna tydliga besked INNAN man bokar / reser ut. Skärpning Sas!

Jag hoppar in i tråden. Tyvärr är reglerna långt ifrån självklara, eller iaf är förklaringen på sas sida/kundtjänst inte bra nog. T o m experterna/nördarna (gränsen är hårfin) på bc.se är ju inte överens här. Hur svårt kan det vara att när resan markeras på hemsidan så står det hur många bagage som gäller etc, precis som antal eb man tjänar. Tyvärr funkar ju inte detta på codeshare etc.

Vi skulle till Orlando via New York, sista delen med UA. Jag ringde sas kundtjänst två gånger och fick olika besked var gång. Bagage ingår som på sas flyg, respektive bagage ingår inte alls.

Sammanfattning: hur svårt kan det vara att lämna tydliga besked INNAN man bokar / reser ut. Skärpning Sas!

Hur många väskor stod det att du kunde plocka med på bokningsbekräftelsen?

Vi bokade aldrig. Men innan jag åker nånstans vill jag ha full kontroll vad som gäller, framförallt för långflygningar med små barn. Bokade aldrig för vi fick aldrig veta vad som gällde.

Jaha tråkigt, men UA borde väl inte vara samma typ av problem som VX då dom finns inom alliansen.

Men jag är genuint intresserad att veta hur många väskor som står på ett UA/VX/AA flyg när man börjat resa från norden om någon kan göra en screen eller bara skriva antal skulle jag vara riktigt tacksam!

Jaha tråkigt, men UA borde väl inte vara samma typ av problem som VX då dom finns inom alliansen.

Men jag är genuint intresserad att veta hur många väskor som står på ett UA/VX/AA flyg när man börjat resa från norden om någon kan göra en screen eller bara skriva antal skulle jag vara riktigt tacksam!
Var annat som gjorde att det inte blev av. Även om det är med UA är det inte givet vad som gäller etc.
Är väl bara att du bokar din resa, sen avbokar inom 24h så får du se vad som står på bokningen?

Var annat som gjorde att det inte blev av. Även om det är med UA är det inte givet vad som gäller etc. Är väl bara att du bokar din resa, sen avbokar inom 24h så får du se vad som står på bokningen?

Kanske är så, blir bara mer snurrig ju mer jag läser om detta ;) Nja börja boka och ligga ute med pengar när någon sitter på info känns onödigt.

Är väl bara att du bokar din resa, sen avbokar inom 24h så får du se vad som står på bokningen?

Gäller VERKLIGEN fri avbokning inom 24h när det finns andra bolag än SAS med på biljetten? Har starkt för mig att jag sett en disclaimer någonstans att vissa regler enbart gäller när det är uteslutande bolag inom SAS-gruppen med på bljetten. Hittar den dock inte just nu.

Gäller VERKLIGEN fri avbokning inom 24h när det finns andra bolag än SAS med på biljetten? Har starkt för mig att jag sett en disclaimer någonstans att vissa regler enbart gäller när det är uteslutande bolag inom SAS-gruppen med på bljetten. Hittar den dock inte just nu.

Borde väl göra det? terbetalning av flygbiljett - SAS Det om något är väl rätt solklart :D
  • Du kan alltid boka av din resa, helt utan kostnad, inom 24 timmar från bokningstillfället när du bokar via sas.se eller SAS Customer Contact Center på telefon 0770-727 727.

Toppen