Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Sedan BMI:s rutter tillkommit är det här de som ger 2x80 TPs i CE från LHR/LGW

ATH - Athens,
HEL - Helsinki,
IST - Istanbul,
LCA - Larnaca (Cyprus)
SKG - Thessaloniki
TIA - Tirana
OTP - Bucharest
SOF - Sofia
RAK - Marrakech
AGA - Agadir
KBP - Kiev
LED - St Petersburg
ALG - Algiers
TUN - Tunis
TIP - Tripoli (Libya)

(från ft)

Om jag lånar Homer ide här lite, så finns det ganska bra priser till en del av dessa destinationer i CE just nu t.ex.
RAK - Marrakech för £398 eller 4.150kr för 160 TP
Find our cheapest fares - British Airways

Det skulle kunna gå att resa:
ARN-LHR på en fredag om det finns plats på BA771 som avgår 07:20 och landar 09:00. Sen kan man ta sig till LGW för att åka till RAK med BA2666 Tyvärr avgår den 10:00 på lördagar, så man kan åka fredag och hitta på nåt kul i London.

Sen avgår BA2667 LGW-RAK så pass sent alla dagar att man måste sova över i London på hemresan. Så, som jag ser det:
ARN-LHR/LCY = 2.500kr 2 x 40 TP
LGW-RAK = 4.150kr 2 x 80 TP
Totalt = 6.150kr och 240 TP + kostnad för minimum 2 nätter plus transit mellan LHR och LGW. Observera också att det verkar vara svårt med platser från RAK till LGW på söndagar till lägsta pris

Om det handlar om att övernatta kan man lägga på en tusenlapp och åka via Finland och få 100TPs mer (2x10 +4x80 =340TP)

Det ideala hade varit om det gått att boka ARN-HEL-LHR som en biljett, för den första AY flighten är 06:30-06.30
och 1:a BA flighten från HEL BA795 07:50-09:00, 1t 20m anslutningstid känns lite vågat med 2 olika biljetter.

Naturligtvis :eek: Lätt att bli förvirrad på en sån rutt, först blir det 1 timme framåt och sen 2 timmar bakåt.

Här är AY:s och BA:s tidtabeller till/från ARN/GOT/LHR/MAN om någon vill försöka knåpa ihop en tur.

Finnair Tidtabell.jpg

Naturligtvis :eek: Lätt att bli förvirrad på en sån rutt, först blir det 1 timme framåt och sen 2 timmar bakåt.

Här är AY:s och BA:s tidtabeller till/från ARN/GOT/LHR/MAN om någon vill försöka knåpa ihop en tur.

Finnair Tidtabell.jpg

Jag kommer åka till MIA på fredag och vara där en vecka. Funderar på att köra en TP-run, men vad finns det för intressanta?

Vi har ju SJU-HNL, men vad finns det mer?

Jag är ju lite inne på att göra en rejäl TP-run inom en inte allt för avlägsen framtid. Eftersom jag helt saknar status hos OW, så funderar jag på ifall det vore en smart strategi att inte registrera något bonusprogram i bokningen och sedan retroregistrera flighter i omgångar för att få maximalt antal avios.

Då borde jag kunna pyssla ihop flighter så jag når brons med minimal marginal för att sedan göra om proceduren och nå silver innan man reggar det sista.

Jag har förstått att kundtjänst kan justera intjäning i efterhand om man pratar med dem, men ponera att man börjar med två long haul i F, då får man ju 420 TP, vilket är en bra bit över de 300 man behöver för brons och jag antar att de bara justerar efterföljande flighter. Om man istället tar och retroregistrerar en longhaul och två shorthaul så borde man komma upp i 210+60+60=330 TP. Om man därefter registrerar nästa long haul, så borde man ju få sin brons-bonus på den.

Bör detta fungera eller kommer de att ta hänsyn till när flighten faktiskt flögs och vilken status jag "borde" ha haft då om flighterna registrerats i kronologisk ordning?

Det kommer inte vara något problem.
Jag flög hem från USA LAS-LHR-ARN som blue i Januari. LAS-LHR gav mig brons och fick tier bonus direkt på efterföljande flight LHR-ARN utan att behöva göra något.
Så fungerar faktiskt väldigt smidigt.

Tack för bra svar JensE! Jag satt faktiskt och funderade på samma sak som Agehall, eftersom mina BA resor kommande månad bör ta mig till silver.

Toppen