Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Det kommer inte vara något problem.
Jag flög hem från USA LAS-LHR-ARN som blue i Januari. LAS-LHR gav mig brons och fick tier bonus direkt på efterföljande flight LHR-ARN utan att behöva göra något.
Så fungerar faktiskt väldigt smidigt.

Jo, så funkar det säkert utan problem men tänk att du gör en resa som ger, i kronologisk ordning, 210+180+40+40+180+40+40+40+40+40+40+210 TP. Då borde det vara fördelaktigt att registrera alla 40TP legs först för att nå brons då dessa ändå är väldigt korta och ger minimalt med avios. När man sedan registrerar de längre legsen så får man bonus på dessa och det ger bättre utdelning...

Jag tror att man vill tänka som så att man ska registrera de legs som har lägst avios/tp-kvot först, under förutsättning att detta funkar.

Tror att alla dina resor kommer att registreras i datumordning, men det är möjligt att programmet som räknar ut din status inte kan hålla ordning på detta och ger dig en fördelaktigare kreditering. Är det BAEC status du siktar på? Tänk i så fall på att du måste göra minst 2 BA legs (kan vara BA codeshare) för att nå Brons och 4 BA legs för att nå Silver. Har du inte gjort dessa legs får du inte status på BAEC oavsett hur många TP/Avois du samlat in.

Men kan man inte bara skippa att fylla i bonuskort på de två första flygningarna?

Sedan lägger man in bonuskortet och till sist efterkrediterar man bara de "långa/bra" flygningarna för maximal utdelning?

Men kan man inte bara skippa att fylla i bonuskort på de två första flygningarna?

Sedan lägger man in bonuskortet och till sist efterkrediterar man bara de "långa/bra" flygningarna för maximal utdelning?

Jo det går nog att göra så, men då får du inte de extra Avios som Brons- resp Silvernivå ger på dina flygningar som utförs innan du uppnått din status. Jag tror att den smidigaste vägen att få status är att börja med en ToR ARN/GOT-LHR i C och sedan göra en TATL med BA och en anslutande sträcka med AA (som är BA codeshare). Då har du dina 4 flygningar som krävs för Silver och på dina kommande bokningar med ex vis AA så får du bra utdelning på TP och Avois.

Efter att ha läst på lite mer, framförallt på FT, så har jag fått för mig att kvalificernade flighter kan vara codeshares bokade med BA-prefix. Stämmer detta? Jag får uppfattningen att OW funkar så som man vill med codeshares, dvs man får det man betalat för och har på sin biljett, vilket är rätt bekvämt, men det känns väldigt udda när både ST och *A går på operating carrier.

Efter att ha läst på lite mer, framförallt på FT, så har jag fått för mig att kvalificernade flighter kan vara codeshares bokade med BA-prefix. Stämmer detta? Jag får uppfattningen att OW funkar så som man vill med codeshares, dvs man får det man betalat för och har på sin biljett, vilket är rätt bekvämt, men det känns väldigt udda när både ST och *A går på operating carrier.

Men generellt bara BA flight code gäller för BAEC, inte exempelvis Royal Air Maroc eller Vueling med IB kod, AA kod på
Air Tahiti Nui, Flybe Nordic med FI kod osv.

men det känns väldigt udda när både ST och *A går på operating carrier.

Alla flighter med AF/KL flight nummer räknas väl som qualifying för Flying Blue?

Öluffa i Västindien

AA flyger från SJU(Puerto Rico) till många destinationer i Västindien
och det går t.ex att boka en biljett LAS-LAX-MIA-SJU-XXX

ersätt XXX med något av följande

DOM Dominica
EIS Virgin Islands
ANU Antigua
FDF Martinique
PTP Guadeloupe
STX St. Croix island
SKB St Kitts
STT St. Thomas island
STI Santiago, Dominican republic
PUJ Punta Cana, Dominican rep.
SDQ Santo Domingo, Dominican republic

Kombinera med en BA Fifth Freedom flight*
Dessa är
ANU (Antigua) – GND (Grenada) (70 minutes)
ANU (Antigua) – SKB (St Kitts) (30 minutes)
ANU (Antigua) – TAB (Trinidad & Tobago) (85 minutes)
GCM (Grand Cayman) – NAS (Nassau) (90 minutes)
NAS (Nassau) – PLS (Turks & Caicos) (85 minutes)
POS (Port of Spain) – UVF (St Lucia) (60 minutes)

(*Skulle kontantpriset vara för högt kan man betala med Avios: WT 4.500+144kr
;WTP 6.750+160kr; CW 9.000+181kr; First 13.500 )

Alla flighter med AF/KL flight nummer räknas väl som qualifying för Flying Blue?

Osäker, jag har inte flugit annat än AF/KL codeshares och då är det ju även opererande metall. Men framförallt så kräver de inte att man har x kvalificerande flighter för att uppnå status utan det räcker med poäng.

Öluffa i Västindien

AA flyger från SJU(Puerto Rico) till många destinationer i Västindien
och det går t.ex att boka en biljett LAS-LAX-MIA-SJU-XXX

ersätt XXX med något av följande

DOM Dominica
EIS Virgin Islands
ANU Antigua
FDF Martinique
PTP Guadeloupe
STX St. Croix island
SKB St Kitts
STT St. Thomas island
STI Santiago, Dominican republic
PUJ Punta Cana, Dominican rep.
SDQ Santo Domingo, Dominican republic

Kombinera med en BA Fifth Freedom flight*
Dessa är
ANU (Antigua) – GND (Grenada) (70 minutes)
ANU (Antigua) – SKB (St Kitts) (30 minutes)
ANU (Antigua) – TAB (Trinidad & Tobago) (85 minutes)
GCM (Grand Cayman) – NAS (Nassau) (90 minutes)
NAS (Nassau) – PLS (Turks & Caicos) (85 minutes)
POS (Port of Spain) – UVF (St Lucia) (60 minutes)

(*Skulle kontantpriset vara för högt kan man betala med Avios: WT 4.500+144kr
;WTP 6.750+160kr; CW 9.000+181kr; First 13.500 )

Värt att notera i sammanhanget är att det finns US preclearance på Aruba, Bahamas och Bermuda.
Så resera man tillbaka till USA därifrån är det som Domestic Passenger.

Toppen