Man får någon % av biljettpriset i credit till sitt OB-konto. Till skillnad från AF/KLM och SAS måste man dock ha minst två resenärer i företaget.
Jag har inte sett någonting som får det att framstå som en dålig idé utan snarare tvärt om. Dock är det väl som med de flesta andra sådana här program - man måste resa GANSKA mycket för att öht få in något så att det börjar löna sig. Jag har inte mycket innestående hos varken FB eller SAS trots ganska mycket resande.
Du får poäng för varje resa, dessa är dock inte direkt kopplade till biljettpriset utan intjäningen avgörs av destination och bokningsklass. Om du låter hustrun registrera ditt OB nummer på nästa helgresa till London, så är ju kravet på två resenärer uppfyllt. Poängen kan användas till att ta ut resor i valfri klass på BAs nätverk, med samma skatter o avgifter som en "normal" bonusresa med BA, dvs du får mest för poängen om du tar ut resorna i Business eller First. När du går med i programmet så får du trippla poäng på de sex första flygningarna, så det är ju bra om några av dessa är longhaul
Du kan även boka uppgraderingar, men det är enligt mig inte bra användning av poängen, då endast dyra bokingsklasser kan uppgraderas. Poängen kan även omvandlas till frinätter på Marriott.
Vem har bokat din resa? När jag väl har lagt till ett OB-nummer så försvinner knappen för detta. Det skulle eventuellt antyda att det redan finns ett OB-nummer på din bokning.
Vad är Agehall's första regel angående resebyråer..?
Jag bokade själv via nätet. Jag är helt säker på att jag inte stoppade in något nummer från början. Men vi pratar ju IT, så det kan ju ha uppstått något fel varsomhelst egentligen...
Den regeln är välkänd, men om det är tjänsteresa vet man aldrig. Jag bokar alltid själv också, men vid de få tillfällen jag åker på tjänsteresa måste jag anlita resebyrå enligt avtal som bara gör biljetterna dyrare (Landstingets upphandling).
I sådana fall är det helt klart värt att försöka ringa. Dock är det få på BA i Bremen som kan OB, men det finns några.