Senaste nytt

BA On Business - hur!?

agehall

Medlem
Du har alltså bokat med OB eller vill du uppgradera med OB?

Jag kan rätt lite om hur OB funkar, men från vad jag har förstått på FT så är det rätt kasst, så det skulle inte förvåna mig ifall det inte går att ändra biljetterna alls.
 

EricT

Medlem
Förtydligande: Jag har bokat Club med pengar och angett On Businessnummer. Vill uppgradera från Club till First med On Businesspoäng.
 

agehall

Medlem
Låter lite typiskt BA. Det är ju ungefär som att TAs kan göra vissa saker med GUF1/2 medan BA själva bara kan göra vissa andra saker. Jag tycker dock detta är helt sjukt. Jag hade nog testat att ringa en gång till och om du får nej igen, be dem tala om var man kan läsa regler för detta. Det kan vara bra att ha för framtiden...
 

EricT

Medlem
Ringde igen. Kom till en svensk tjej som inte visste mycket men sa tt det bara gick att uppgradera i samband med bokningstillfället (sa hennes kollega). När man då ska titta på deras fullprisbiljett så får man alltså lägga ca 70kkr för en business till JNB, sen uppgradera för 11k onbusiness. Grattis!!!! Det blir alltså som att köpa en fullpris First. On Business är till och med sämre än vad jag hade vågat drömma om. Visst du kan boka resor på det, men uppgraderingsmöjligheten verkar vara synnerligen värdelös.
 

agehall

Medlem
Ja, det suger rätt fett imho. Dessutom får man ju inte Avios eller TP för OB-resor. Mao, OB är något man samlar på för att man kan, inte för att det är bra till något. :(
 

kristerj

Medlem
Ja, det suger rätt fett imho. Dessutom får man ju inte Avios eller TP för OB-resor. Mao, OB är något man samlar på för att man kan, inte för att det är bra till något. :(
Uppgraderingarna är värdelösa, i och med att man måste köpa dyra bokningsklasser och göra uppgraderingen samtidigt som man köper den snordyra biljetten. Om du däremot vill ha två st platser i First till Los Angeles om ett par veckor, så går det bra att boka dessa med OB:)
 

agehall

Medlem
Enda problemet är att man då också ska ha lite OB-poäng... Det tickar ju inte in jättefort när man alltid reser på IL28SALE-fares... ;)
 

kristerj

Medlem
Enda problemet är att man då också ska ha lite OB-poäng... Det tickar ju inte in jättefort när man alltid reser på IL28SALE-fares... ;)
Ett tips är att be alla dina vänner och bekanta boka med BA, och ge dig bokningsreferensen, sedan reggar du deras resor på ditt OB konto. Helst ska de åka under de perioder då det är trippla OB-poäng ;)
 

gdaily

Medlem
Ett tips är att be alla dina vänner och bekanta boka med BA, och ge dig bokningsreferensen, sedan reggar du deras resor på ditt OB konto. Helst ska de åka under de perioder då det är trippla OB-poäng ;)
Ett problem med det är dock att om det är "onormalt" resemönster så kommer det göras en revision av kontot...

Ett antal bekanta som reser ganska ofta på din kod = funkar. Många bekanta som reser någon enstaka gång... not so much.
 

agehall

Medlem
Ett problem med det är dock att om det är "onormalt" resemönster så kommer det göras en revision av kontot...

Ett antal bekanta som reser ganska ofta på din kod = funkar. Många bekanta som reser någon enstaka gång... not so much.

Och här kommer BA att ha ett problem. Jag har en enskild firma och anlitar då och då många av mina vänner och bekanta för olika uppdrag... Hur ska BA visa på något annat?
 
Toppen