Senaste nytt

Börjar skärmstorlek gå till överdrift?

Fast å andra sidan så har jag ju en 24" monitor på skrivbordet, inte så fasligt mycket längre bort än stolen framför i ekonomiklass...
Men någonstans går ju gränsen för vad som känns vettigt.
Gränsen stannar inte vid 34" 16:10 curved iaf, en sån jobbar jag med.. Men formatet 32" 16:9 är trevligare men det har mer med bredd/höjdförhållandet att göra. Trodde curved bara var en gimmick innan jag fick testa. Däremot har jag svårt att se den verkliga upplevelsehöjaren av en curved TV då man sitter längre från den.

Flygplanet är väl "nästan" en Faradays bur även om jag ibland undrat hur mycket strålning man får
i sig på 10 km höjd ?

På 11 000 meters höjd tar man ungefär 3,3 mikro Sivert i timmen (källa Analysgruppen på Facebook). Det innebär att om man spenderar all sin tid på den höjden tar man en stråldos på ~29 mSv/år. Gränsvärdet för en medarbetare på ett kärnkraftverk är 20 mSv/år, det borde vara lägre för flygpersonal som inte är medvetna om riskerna. Nå, det är få förunnat att vara i luften varje timme på ett år. Men säg att en pilot flyger 1500 timmar per år. Då tar denna person en stråldos på 5 mSv. Det är jämförbart med hela den stråldos som gemene man tar på ett år.

Eller för att summera det, en vanlig pilot tar betydligt högre stråldos än medelarbetaren som jobbar med drift på ett kärnkraftverk.

Toppen