Det borde kanske lättare gå att hitta tips för att börja från noll på någon "Eurobonus-guide"-webbplats, gissar jag. (Jag utgår från att frågan gäller specifikt Eurobonus även om du lagt den i den generella Skyteam-foldern, eftersom du skriver om 10 segment för silver.)
Mina medskick är att det är lite olika strategi för att kvalificera via segment eller via nivåpoäng. De flesta som skriver på BC kvalificerar via poäng, för det är framför allt där man kan få hjälp av nivåpoäng från kreditkort, ytterligare poäng från ChangeMakers (f.d. Conscious Traveler) och kampanjer som ger extra nivåpoäng. (Bl.a. julkalendern brukar innehålla sådant. Ibland har det även förekommit kampanjer med dubblerad räkning av segment, men det är mer sällsynt.) Vilket man väljer kan vara lite beroende av om man har någon "draghjälp" från jobbresor eller andra resor som man ändå kommer att göra, hur snabbt man vill komma upp i en högre medlemsnivå, om man kan tjäna in en massa poäng genom att helt enkelt använda ett annat kreditkort till de utgifter man ändå skulle haft, och om man har mer gott om tid eller mer gott om pengar.
Om man enbart kvalificerar via att flyga, och inte via några andra "trix", brukar det vara billigare att kvalificera via segment. Dock innebär det ofta att "okynnesflyga" en massa inrikes/Norden-resor med byte utan att stanna på destinationen. Jag har intrycket att det oftare är våra yngre BC-medlemmar - ibland studenter - som ägnar sig åt sådant, d.v.s. de som är mer budget- än tidsbegränsade och kanske inte ännu blivit gamla och bekväma av sig.
Även om det är förstås är väldigt kul att få silver för första gången (precis som det var kul att ta Baddaren och Simborgarmärket

) tycker jag inte att man behöver göra någon speciell planering för just silvernivån. Det är ju guld som är användbart på riktigt - med loungeaccess och fast track över hela alliansen. Har man tur kan man ibland få Eurobonus Silver gratis från någon som har EBG eller EBD och inte hittat någon att skänka ett silver till. Det brukar inte vara samma "drag" efter att skänka bort silver som guld.
För övrigt: lycka till och välkommen till galenskapen!