Senaste nytt

Börja ifrån noll och nå status i Eurobonus

CaMaCo

Ny medlem
Hej alla. Carolina heter jag. Jag och min sambo har 0 (noll) levelpoints. Men vi ska börja se världen nu och har såklart begränsade möjligheter att få bra lite finare resor, så vår plan är att under sas kampanj nu ta ett par dagar och resa av de 10 som krävs för silver status. efter det tittar på någa bussines resor i europa eller en asien för att nå guld. Men vi är såklart väldigt teoretiska i detta, vi har Revolut Ultra där vi har samlat ihop kanske 100K poäng var. Frågan är om vägen vi valt är den rätta? vi har hittat bra resor som ger runt 1 kr per levelpoint. Men vi är gröna och tänker att ni sitter på kompetensen här. Ska troligen skappa PB och kommer då att få ett annat resekort därifrån men det ligger några månader frammåt. Mvh Carro

Hej Carolina, välkommen till en rolig (men dyr) hobby som poäng- och statusjägare.

Generellt kan man väl säga att EuroBonus Silver-nivån inte i sig brukar vara värd så mycket, så det är inte många som gör milage runs för att uppnå den. De flesta får nog silver ”på köpet” genom vanliga resor man ändå behöver göra. Guld kan vara värt en del, så ligger man nära gränsen kan det absolut vara värt att ta resor där man får runt 1 nivåpoäng per kr, men knappast om man räknar från noll. Ligger man nära diamant är det absolut värt att ta en allvarlig funderare på att lägga extra pengar för att komma över gränsen (eller om man är nära GFL med guld).

Kort sagt skulle jag börja med att räkna på hur många nivåpoäng ni skulle få bara från de resor ni ändå skulle göra, helt oaktat status. Sen utifrån det se hur många poäng som saknas för att nå guld, och först då ta en fundering på om en milage run är rimligt för er.

Det borde kanske lättare gå att hitta tips för att börja från noll på någon "Eurobonus-guide"-webbplats, gissar jag. (Jag utgår från att frågan gäller specifikt Eurobonus även om du lagt den i den generella Skyteam-foldern, eftersom du skriver om 10 segment för silver.)

Mina medskick är att det är lite olika strategi för att kvalificera via segment eller via nivåpoäng. De flesta som skriver på BC kvalificerar via poäng, för det är framför allt där man kan få hjälp av nivåpoäng från kreditkort, ytterligare poäng från ChangeMakers (f.d. Conscious Traveler) och kampanjer som ger extra nivåpoäng. (Bl.a. julkalendern brukar innehålla sådant. Ibland har det även förekommit kampanjer med dubblerad räkning av segment, men det är mer sällsynt.) Vilket man väljer kan vara lite beroende av om man har någon "draghjälp" från jobbresor eller andra resor som man ändå kommer att göra, hur snabbt man vill komma upp i en högre medlemsnivå, om man kan tjäna in en massa poäng genom att helt enkelt använda ett annat kreditkort till de utgifter man ändå skulle haft, och om man har mer gott om tid eller mer gott om pengar.

Om man enbart kvalificerar via att flyga, och inte via några andra "trix", brukar det vara billigare att kvalificera via segment. Dock innebär det ofta att "okynnesflyga" en massa inrikes/Norden-resor med byte utan att stanna på destinationen. Jag har intrycket att det oftare är våra yngre BC-medlemmar - ibland studenter - som ägnar sig åt sådant, d.v.s. de som är mer budget- än tidsbegränsade och kanske inte ännu blivit gamla och bekväma av sig. :rolleyes:

Även om det är förstås är väldigt kul att få silver för första gången (precis som det var kul att ta Baddaren och Simborgarmärket ;)) tycker jag inte att man behöver göra någon speciell planering för just silvernivån. Det är ju guld som är användbart på riktigt - med loungeaccess och fast track över hela alliansen. Har man tur kan man ibland få Eurobonus Silver gratis från någon som har EBG eller EBD och inte hittat någon att skänka ett silver till. Det brukar inte vara samma "drag" efter att skänka bort silver som guld.

För övrigt: lycka till och välkommen till galenskapen! :cool:

Last edited:
Hej alla. Carolina heter jag. Jag och min sambo har 0 (noll) levelpoints. Men vi ska börja se världen nu och har såklart begränsade möjligheter att få bra lite finare resor, så vår plan är att under sas kampanj nu ta ett par dagar och resa av de 10 som krävs för silver status. efter det tittar på någa bussines resor i europa eller en asien för att nå guld. Men vi är såklart väldigt teoretiska i detta, vi har Revolut Ultra där vi har samlat ihop kanske 100K poäng var. Frågan är om vägen vi valt är den rätta? vi har hittat bra resor som ger runt 1 kr per levelpoint. Men vi är gröna och tänker att ni sitter på kompetensen här. Ska troligen skappa PB och kommer då att få ett annat resekort därifrån men det ligger några månader frammåt. Mvh Carro
Hej - vad är syftet med att uppnå status? Vad ska du använda den till?

Hej och välkommen! Mitt tips är att avvänta SAS julkalender (om den återkommer i år med samma fina erbjudanden). Med dubbla nivåpoäng räcker det med en long haul till Tokyo, Seoul eller Bangkok. Välj business flex så kan du ångra dig (mer poäng!). Guld på en tor resa. Blir en supersemester och inga meningslösa mileage runs. Lyssna inte på alla kommunala konsumentvägledare som häckar här på forumet!

Jag skulle börja med att lusläsa regelverket och efterregistrera flygen man gjort för då blir resan mot högre statusar enklare.
Om vi säger att ni gör dom 10 segmenten i nästa vecka så har ni nått silver.
Tyvärr så startar nedräkningen direkt och man har ett år på sig att återkvalificera eller nå guld.
Registrerar man några av dom 10 flygen ni gör i nästa vecka i efterhand så startar nedräkningen från det datum man registrerar dom sista flygen.
Med andra ord så måste någon bokning vara utan att EuroBonus-numret är inlagt i bokningen.

Samma sak gäller om man kvalificerar för guld. Säg att man gör en lång resa och når guld med just den resan och sen skall man inte flyga på ett halvt år.
Då finns det ingen anledning att man blir guld direkt utan kan vara bättre att bli det fem månader senare med hjälp av en efterregistrering.

Något som också är värt att tänka på om ni reser tillsammans så räcker det faktiskt att en av er är guld-medlem eftersom den då kan bjuda in i loungen!!

Jag skulle börja med att lusläsa regelverket och efterregistrera flygen man gjort för då blir resan mot högre statusar enklare.
Tyvärr så startar nedräkningen direkt och man har ett år på sig att återkvalificera eller nå guld.
Registrerar man några av dom 10 flygen ni gör i nästa vecka i efterhand så startar nedräkningen från det datum man registrerar dom sista flygen.
Med andra ord så måste någon bokning vara utan att EuroBonus-numret är inlagt i bokningen.

Samma sak gäller om man kvalificerar för guld. Säg att man gör en lång resa och når guld med just den resan och sen skall man inte flyga på ett halvt år.
Då finns det ingen anledning att man blir guld direkt utan kan vara bättre att bli det fem månader senare med hjälp av en efterregistrering.

Något som också är värt att tänka på om ni reser tillsammans så räcker det faktiskt att en av er är guld-medlem eftersom den då kan bjuda in i loungen!!
Nja... kvalificeringsperioden är fast och beror på datumet som man skapade sitt eurobonuskonto på, inget annat. Dessutom bokförs poäng och segment för flygningar på det datum som flygningen ägde rum, oavsett efterregistrering eller inte.

Vilket bonusprogram blandar du ihop Eurobonus med?

Last edited:

Som @ekf säger är det där INTE ALLS hur Eurobonus fungerar. Eurobonus har ett individuellt, fast medlemsår som utgör en 12-månadersperiod (vissa har jan-dec, andra har feb-jan o.s.v.) beroende på när man registrerade sig. Medlemsnivå som uppnås gäller resten av innevarande medlemsår + hela nästa medlemsår + en "graceperiod" om tre månader. Det går INTE att förlänga någon status/medlemsnivå genom efterregistreringar. För övrigt innebär efterregistrering också att man inte kan dra nytta av sin nuvarande medlemsnivå, utan reser "statuslös".

Det enda som stämmer är att man ska läsa på noga vad som gäller för respektive program.

Nja... kvalificeringsperioden är fast och beror på datumet som man skapade sitt eurobonuskonto på, inget annat. Dessutom bokförs poäng och segment för flygningar på det datum som flygningen ägde rum, oavsett efterregistrering eller inte.

Vilket bonusprogram blandar du ihop Eurobonus med?

Miles & More som tillhör Lufthansa gruppen kunde man, och borde kunna köra dom trixen fortfarande.
Nu är ju nedanstående över tio år gammal och jag tackade för mig gällande Miles & "Nothing" så är inte uppdaterad i dom reglerna.

Aegeans Miles & Bonus går det garanterat att göra så. Står klart och tydligt i reglerna.

Miles & More som tillhör Lufthansa gruppen kunde man, och borde kunna köra dom trixen fortfarande.
Nu är ju nedanstående över tio år gammal och jag tackade för mig gällande Miles & "Nothing" så är inte uppdaterad i dom reglerna.

Aegeans Miles & Bonus går det garanterat att göra så. Står klart och tydligt i reglerna.

Varken Aegean eller Miles & More är ju med i skyteam så det är rätt irrelevant för trådskaparen. Som flera redan påtalat så går det inte att göra på detta sätt med Eurobonus vilket högst troligt är vad som avses i denna tråd.

Aegean har en helt annan struktur på intjäning och perioder än vad eurobonus och de flesta andra program har.

Toppen