Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Om man nu ska jämföra SAS och Lufthansa för mig som samlar EB poäng så får man ju åtminstone 2 flaskor vin för poängen man tjänar mer på SAS för en enkel inter-kontinental.
Inte för att jag skulle använda poängen till det för jag sparar hellre till 190000 poäng på en tur och retur första klass till Bali och då blir det en del Krug och annat gott.:)
MEN EB poängen man får uppväger om man måste betala för vin till maten tycker jag.
Dessutom är det tydligare vad som gäller nu.

Last edited:
Jag tror att jag har ganska bra koll på vad SAS biljettpriser ligger mot konkurrenterna men vi släpper det. :)

Jag vet att du har bra koll på det och säger inte emot dig när det gäller att SAS generellt är dyrare än sina konkurrenter. Men, jag ville bara påpeka att det faktiskt kan vara så att SAS i några fall också har den billigaste biljetten.
Hur som helst. Detta är svårt, eftersom SAS opererar i mitten i någon slags gråzon, med sin varierande prissättning.

SAS avskaffade Business class och skaffade SAS Plus inom Europa/Norden då det var få som betalade Business class pga/tack vare företags resepolicy, dålig prissättning etc.

På long-haul har man redan klar skillnad mellan SAS Go, SAS Plus (f.d. Economy Extra) och SAS Business. Stolen.
Det är största skillnaden mellan long-haul och short-haul. På short-haul sitter man i stort sätt samma typ av stol. Var än man sitter i flygplanet.
Därför mitt svar är att det behövdes förtydligande av skillnaderna mellan SAS Go och SAS Plus på short-haul, men inte long-haul.

Vi tycker inte riktigt samma om skillnaderna mellan SAS Go, SAS Plus och SAS Business på långdistans eftersom du är så insnöad på stolen :) Jag anser att det är mer än så och tycker därmed att dagens förändringar med tex. champagne i SAS Business och "försämringar" i Go gör att linjerna förstärks lite, utan att SAS Plus egentligen har ändrats.

Men vad är det för snack i Plus då?! Om jag bokar SAS Plus Oslo-Stockholm kl 12:30 så får jag kaffe, te och snacks? Hur ska jag kunna motivera det över SAS Go? Visst, EB-poängen är ju poängen med det hela, men för dubbla priset får jag inte mycket extra. Har svårt att se hur detta skulle göra distinktionen mellan Go och Plus klarare (kontentan är kanske att distinktionen bara är priset, inte produkten).

Men vad är det för snack i Plus då?! Om jag bokar SAS Plus Oslo-Stockholm kl 12:30 så får jag kaffe, te och snacks? Hur ska jag kunna motivera det över SAS Go? Visst, EB-poängen är ju poängen med det hela, men för dubbla priset får jag inte mycket extra. Har svårt att se hur detta skulle göra distinktionen mellan Go och Plus klarare (kontentan är kanske att distinktionen bara är priset, inte produkten).

Flexibilitet?

Vi tycker inte riktigt samma om skillnaderna mellan SAS Go, SAS Plus och SAS Business på långdistans eftersom du är så insnöad på stolen :) Jag anser att det är mer än så och tycker därmed att dagens förändringar med tex. champagne i SAS Business och "försämringar" i Go gör att linjerna förstärks lite, utan att SAS Plus egentligen har ändrats.

Du får kalla mig vad du vill angående stolen, men för mig är det viktigaste. :)

Billigaste Business class biljett kostar ungefär 4 gånger av billigaste Economy class biljettpriset och Billigaste First class biljett kostar ungefär 6 gånger av billigaste Economy class biljettpriset. (Det finns så klart undantag)

Utan skillnaden på stolen (= utrymme) ingen vettig människa skulle betala så stor prisskillnad. Därför min slutsats, stolen nummer ett. Förutsatt att tidtabellen är okej.

Det återstår att se hur det fungerar. Min känsla säger att SAS inte har hittat balansen mellan prissättning och service än. Därför kan det hända att de omvärderar/justerar servicekoncept igen

Ang. "Bättre mat", vad betyder det i praktiken?

Vet exakt vad det skulle innebära för mig...

Feta ostar, mör köttbit med fet sås till, ostomelette till frukost och gärna knaperstekt bacon... ;-)
Allt slinker naturligtvis ner bättre med champagne!

Ang. "Bättre mat", vad betyder det i praktiken?

Vet exakt vad det skulle innebära för mig...

Feta ostar, mör köttbit med fet sås till, ostomelette till frukost och gärna knaperstekt bacon... ;-)
Allt slinker naturligtvis ner bättre med champagne!

Det där låter som maten vi fick serverade ombord på AA häromdagen (med undantag för det knaperstekta baconet). Riktigt bra köttbit. Goda ostar och glass till dessert. Bra frukost. :)

Förstår en del av ändringarna även om jag inte håller med SAS om att det blir tydligare, men det kanske bara är vid första anblick som det känns lite rörigt för att det är nytt.

Tyvärr hade vi ju blivit förberedda på att alkoholen skulle försvinna från SAS GO på long haul, vilket jag med lite vilja kan förstå. Men att de numera endast kommer bjuda på EN drick till maten och nästa cola ska kosta pengar. Nej sorry man får ju även EN juice till andra serveringen. Finns det något bolag som är med i de tre allianserna som inte erbjuder fria alkoholfria drycker ombord?

För en vecka sedan bokade jag OSL-NYC-OSL för 3500:- (25-29 juni), och kan inte säga att jag tycker det känns jobbigt att jag måste betala för alkohol till maten. Snarare tycker jag det känns rätt med tydligare skillnader, så det får mig att vilja ha en SAS Plus- eller SAS Business-biljett istället.

För 3500:- kan jag också tycka att det är ok att betala för vinet, kanske till och med för en biljett som kostar 4500:-. Men när biljetten börja närma 6000:-, 9000:- eller i värsta fall 18000:- är det INTE ok att betala för vinet och än mindre att inte få all annan dricka på köpet..!

Den billigaste biljetten med SAS Go som har mindre än 6 dagars frånvaro kostar i storleksordningen 9500:- och E-klass som inte har några krav alls kostar 18000:-

Med andra ord retar SAS upp alla de som betalar dyrt för biljetterna (och har policies som förhindrar resa i annat än ekonomiklass) och riktar i stället in sig på semesterfirarna som inte genererar speciellt mycket pengar för SAS.

P.S. Jag vet att det inte är enbart SAS som har dessa enorma prisskillnader!

Toppen