Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Jeg tror at SAS vil miste en stor del af kundegrundlaget i economy på longhaul! I forvejen skuffer det mange udlændinge der rejser til/via Scandinavien med SK at man skal betale for drikke - endda til meget høje priser til sammenligning med f. eks. LOT (8 DKK for en øl). SAS angriber et ekstremt PR-følsomt område og forråder størstedelen af passagerne....Dette er gode nyheder for LO, SU, AF, BA, TK, QR, EK, LH og mange, mange andre konkurrenter

Det känns iallafall konstigt att ändra i långlinjerna på det sättet. De är väl de mest lönsamma nuförtiden??

Jag trodde också att en SAS hade en större del av utländska marknaden på long-haul. Nu hittar jag inte presentationen från lanseringen av rutten till San Fran, men man räknade (om jag minns rätt) att 75% kommer från den inhemska marknaden (med andra ord Skandinavien).

Mitt tips som alltid är att själva läsa den information som finns på sasgroup.net som är SAS Gruppens hemsida. Här finns ett antal intressanta finansiella och marknadspresentationer. Jag tror att läser man den information som finns där, kommer alla dessa ändringar bli tydligare. Det fanns en väldigt bra presentation från preferensaktieemissionen som talade ett tydligt (tycker jag) språk vart man är på väg.

Vi härinne jämför kanske SAS med Lufthansa, Swiss, LOT, Qatar och andra. Det gör inte allmänheten (tror jag) och SAS ser inte dessa alternativ som största hot mot sin verksamhet. Så gör en enkel enkät bland 20 av era vänner som kanske är omedvetna resenärer. Ni kommer själva snabbt (gissar jag) till några slutsatser:
** Direkt är alltid bäst om jag kan
** Pris är viktigaste, och jag vet inte vad som ingår i mitt pris
** Jag söker via meta-search för bäst pris

Personligen tror jag inte att dessa ändringar har någon negativ effekt på bokningar på SAS Long-haul, det är inte avgörande för den gemene man i gatan om vin ingår eller inte.

Last edited:
Megaman:

Om inte tillräckligt många köper mackor på de sträckorna kanske de skulle behöva ta ohemult betalt för en macka för att få kostnadstäckning. Då skulle kanske inte ens du vilja betala vad som skulle behövas för att göra tjänsten lönsam.

(Mackförsäljningen har rimligtvis både en initialkostnad och en marginalkostnad per såld enhet.)

Kan någon förklara för mig vad besparingen är att inte sälja en macka UME-ARN???

Jag köper varje flygning. Dom får pengar.

Vad är problemet? Ni säljer grejer, får pengar?

Riktigt besviken. Vad sparar ni på detta? Att ni slipper bjuppa PLUS på mackor?

Megaman:

Om inte tillräckligt många köper mackor på de sträckorna kanske de skulle behöva ta ohemult betalt för en macka för att få kostnadstäckning. Då skulle kanske inte ens du vilja betala vad som skulle behövas för att göra tjänsten lönsam.

(Mackförsäljningen har rimligtvis både en initialkostnad och en marginalkostnad per såld enhet.)

Kanske även en mindre i kabinen som inte behövs? Så vi har:
Supply vs. Demand
Hög kostnad för personal som inte har ett "syfte"

Sista är en ren spekulation från min sida, det finns andra faktorer också

Vi härinne jämför kanske SAS med Lufthansa, Swiss, LOT, Qatar och andra. Det gör inte den allmänheten (tror jag) och SAS ser inte dessa alternativ som största hot mot sin verksamhet. Så gör en enkel enkät bland 20 av era vänner som kanske är omedvetna resenärer. Ni kommer själva snabbt (gissar jag) till några slutsatser:
** Direkt är alltid bäst om jag kan
** Pris är viktigaste, och jag vet inte vad som ingår i mitt pris
** Jag söker via meta-search för bäst pris

Personligen tror jag inte att dessa ändringar har någon negativ effekt på bokningar på SAS Long-haul, det är inte avgörande för den gemene man i gatan om vin ingår eller inte.

Precis så är det. Den stora massan bryr sig inte om ändringarna i GO, det är bara en del om hänger här på BC. Se istället de positiva förändringarna i Plus och Business, forumet heter heter ju ändå businessclass.se och jag har iallfall sett det som en samlingplats för det där lilla extra på resor, inte ett ställe att gnälla på om mackor ingår eller ej.

Jag har ställt samma frågor till SAS och kan bidra med några av de svar jag fick. Observera att jag/BusinessClass inte försvarar förändringarna på något sätt utan jag ger enbart de svar jag fick i min professionella roll.

Kan någon förklara för mig vad besparingen är att inte sälja en macka UME-ARN???

Jag köper varje flygning. Dom får pengar.

Vad är problemet? Ni säljer grejer, får pengar?

Riktigt besviken. Vad sparar ni på detta? Att ni slipper bjuppa PLUS på mackor?
Smörgåsar är färskvaror och om försäljningen är för låg måste smörgåsar slängas. SAS har tydligen noterat att efterfrågan är ganska låg på kortare flygningar (framgick av den stora undersökning som gjordes) och förmodligen har de kommit till slutsatsen att det inte är ekonomiskt försvarbart (inköp, hantering ombord, mat som måste slängas etc).

*Varför tar man bort mackor inrikes/på korta linjer? Jag tar en macka (eller flera) om jag är hungrig då jag sitter på planet - framförallt när jag åker PLUS, men även ibland i GO. Jag förstår om det inte är en stor säljare (de flesta har möjlighet att äta bättre mat före eller efter flygningen), men det är ett trevligt tillskott då man inte haft möjlighet att äta något. Denna punkt är i och för sig inte något som gör att jag byter flygbolag, så kanske SAS gör rätt om man ska se till revenue management...

*GO på longhaul utan fri alkohol i samband med måltiden är ett underligt steg om man vill försöka att återta lite marknadsandelar från övriga legacy carriers. SAS biljetter är i allmänhet dyrare än konkurrenternas, och konkurrenterna erbjuder i allmänhet fri bar under hela flygningen. Det enda som är bra med SAS longhaul i Go är OT-möjligheten och direktlinjerna, alltså ingenting i själva Go-produkten från mitt synsätt.
Fråga 1 se ovan.

För fråga 2 så fick jag förklarat för mig att det är betydligt färre än man kanske tror som förväntar sig gratis alkohol i SAS Go. Möjligtvis är det så att alla kunniga och erfarna medlemmarna på BusinessClass inte är helt representativa för alla de som reser i SAS Go (låter frågan var öppen för var och en att bilda sig en egen uppfattning). Detta i kombination att man bättre vill matcha SAS Go-produkten på långlinjer med SAS Go-produkten på Europalinjer.

Många frekventa resenärer väljer också att resa i SAS Plus eller SAS Business på långlinjer (betalt eller med uppgradering) och påverkas därmed inte av detta.

SAS GO long haul blir nu verkligen cementerat i LCC-träsket. Vad finns kvar? Gratis incheckning av väska, ett uråldrigt IFE och i bästa fall en bättre hantering vid försenade/inställda flyg. Ja, det kanske räcker för svennebanan (med norska och danska motsvarigheter) men troligtvis inte för övriga européer.

Tror inte det räcker för svennebanan. Svennebanan vill ha låga priser och gärna också wi-fi. Norwegian står oftast för bägge (ja inte wi-fi på long haul väl?). Märkligt att det ska ta så lång tid för SAS att fixa wi-fi på sina plan. Jag klarar mig verkligen utan (behöver liksom inte vara uppkopplad jämt) men många jag känner, som inte är medvetna resenärer, verkar tycka att det är en snorbra grej som talar till DYs fördel.

Osedvanlig dålig timing av annonsen i DN idag...

Skärmklipp.PNG

Smörgåsar är färskvaror och om försäljningen är för låg måste smörgåsar slängas. SAS har tydligen noterat att efterfrågan är ganska låg på kortare flygningar (framgick av den stora undersökning som gjordes) och förmodligen har de kommit till slutsatsen att det inte är ekonomiskt försvarbart (inköp, hantering ombord, mat som måste slängas etc).
Detta förvånar mig inte jättemycket (något som jag också skrev), fastän det borde ju gå att lasta färre mackor - de har ju ändå produkten att lasta på ARN (eftersom den finns på längre linjer). Om 50% av mackorna slängs vore det konstigt om det ändå inte skulle gå ihop med tanke på att man tar ca 50 SEK för en limpskiva med lite brie/kyckling och sallad och någon tomatskiva eller liknande. Det är också stor skillnad på t.ex. ARN-KRN, ARN-LLA och ARN-GOT.

För fråga 2 så fick jag förklarat för mig att det är betydligt färre än man kanske tror som förväntar sig gratis alkohol i SAS Go. Möjligtvis är det så att alla kunniga och erfarna medlemmarna på BusinessClass inte är helt representativa för alla de som reser i SAS Go (låter frågan var öppen för var och en att bilda sig en egen uppfattning). Detta i kombination att man bättre vill matcha SAS Go-produkten på långlinjer med SAS Go-produkten på Europalinjer.
Det är i och för sig intressant det Senator säger om 75% av kunderna skandinaver, och det är rimligt att de flesta kunder inte förväntar sig gratis alkohol (de är vanliga Svensson som åker på chartersemester någon gång ibland och annars lågprisbolag).
Jag tror inte att SAS tappar särskilt många kunder på att inte servera alkohol gratis i Go, men det gör att 'Svensson' inte känner 'wow - var detta gratis' (vilket skulle kunna leda till att de väljer SAS i framtiden även om det väl är troligt att plånboken styr som vanligt), och man avskräcker utländska kunder än mer än idag.

Frågan är snarare om SAS, med de nya flygplanen som kommer, och antagligen på sikt fler rutter, är helt ointresserade att försöka få tillbaka en del affärsresenärer och att ha en mer konkurrenskraftig produkt på den internationella marknaden? SAS har ändå ingen betydande konkurrens av lågprisbolag på longhaul (ja, Norwegian på några rutter, men med hemsk tillförlitlighet och långt ifrån alltid bättre pris).

Tror inte det räcker för svennebanan. Svennebanan vill ha låga priser och gärna också wi-fi. Norwegian står oftast för bägge (ja inte wi-fi på long haul väl?). Märkligt att det ska ta så lång tid för SAS att fixa wi-fi på sina plan. Jag klarar mig verkligen utan (behöver liksom inte vara uppkopplad jämt) men många jag känner, som inte är medvetna resenärer, verkar tycka att det är en snorbra grej som talar till DYs fördel.

Om jag förstått saken rätt är inte SAS nöjd med prestandan på nuvarande Wifi, utan de inväntar det nya systemet som skall införas om cirka två år. Det kommer att innebära att "puckeln" inte kommer att sitta på taket på flygplanet utan på magen. Undrar vad DY ska göra då?

Vad händer med biljetter som köpts tidigare och sker efter att dessa förändringar träder i kraft? D.v.s både de som får det bättre i plus och de som får försämring i go.

Toppen