Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Senator

Moderator
Det är ingenting här som är revolutionerande en eller annan väg...

Det bekräftar enbart att vi som konsumenter har röstat att vi vill ha låga priser. SAS GO är en produkt som är anpassat mot LCC eftersom vi har låtit Norwegian växa. "Adapt or die".. Är SAS billigast från Skandinavien? Absolut inte, men det behöver dom inte hellre vara eftersom det finns en stor, "captive audience".

Vad kommer skilja SAS från Norwegian? Det samma som det har gjort ett bra tag:

Capture.JPG

Ibland tror jag vi måste komma ihåg att vi här inne inte är representativa för den allmänna resenären. Vi besitter en helt annan kunskap, och när SAS gör dessa ändringar baserar man det på kundundersökningar och det konkurrerande landskap. Vi vet att SAS läser vad vi skriver, men trots allt, vi representerar en mikroskopisk andel av resenärerna.

Jag väljer SAS över Norwegian precis av skälen som står i deras "reklam"
Sittplats
EuroBonus

Jag tycker "Free Seating" borde förbjudas :)

En sista grej som är mer long-haul fokuserat: tidtabell och frekvens. Visst, det är bra med Norwegian long-haul.. Till Oakland... En dag i veckan...
 

Dr. Miles

Expert
Så jeg er SAS fanatiker når jeg synes det er bra at SAS PLUS endelig får forbedringene folk har gnellt og gnagd om så lenge? Man er ikke mye enig med seg selv når ALT er feil uansett hva man gjør, og forbedringer som har vært mast om blir innført så er ikke det verdt noe?

Får en helhetlig følelse av at SAS er blitt easy to hate. Hvis alt er så innmari feil får man lage eget flyselskap hvor alt er så mye bedre da, så kan vi jo se hvor lenge økonomien holder....

Lite konstig resonemang här igen.
Det ä okej att klaga/gnälla hur dålig Norwegian/andra LCC är (av olika skäl) men så fort man klagar på SAS så ska man starta eget flygbolag och se hur det går för en?

Jag är varken SAS fan eller hatare men jag berömmer vad som är bra och kritiserar/klagar på vad som är dåligt.
Är ditt resonemang inte lite för mycket favoriserat? De som flyger inrikes på morgnarna i SAS Go förlorar ju gratis frukost, ska man jubla över det bara för att det inte låter som klagande?
 

Jacob

Medlem
Ikke ifølge SAS selv: SAS Group - Press

The first changes to the onboard concept come into effect 1 March and again on 20 March. The improvements of meals are ongoing.
Jag har precis fått bekräftat av SAS att det är felskrivet i pressinfon. Den 20 mars sker ingenting, förändringarna kommer den 30 mars, precis som står i vår artikel.

1 mars introduceras förändringen kring alkoholen i SAS Go, förändringarna i menyerna på långlinjerna sker löpande (och har redan startat på Tokyolinjen), övrigt förändringar görs 30 mars.
 

pep

Medlem
Jeg tror at SAS vil miste en stor del af kundegrundlaget i economy på longhaul! I forvejen skuffer det mange udlændinge der rejser til/via Scandinavien med SK at man skal betale for drikke - endda til meget høje priser til sammenligning med f. eks. LOT (8 DKK for en øl). SAS angriber et ekstremt PR-følsomt område og forråder størstedelen af passagerne....Dette er gode nyheder for LO, SU, AF, BA, TK, QR, EK, LH og mange, mange andre konkurrenter
 

miramax

Medlem
Jeg tror at SAS vil miste en stor del af kundegrundlaget i economy på longhaul! I forvejen skuffer det mange udlændinge der rejser til/via Scandinavien med SK at man skal betale for drikke - endda til meget høje priser til sammenligning med f. eks. LOT (8 DKK for en øl). SAS angriber et ekstremt PR-følsomt område og forråder størstedelen af passagerne....Dette er gode nyheder for LO, SU, AF, BA, TK, QR, EK, LH og mange, mange andre konkurrenter

Det känns iallafall konstigt att ändra i långlinjerna på det sättet. De är väl de mest lönsamma nuförtiden??
 

Jocke08

Medlem
Det är ingenting här som är revolutionerande en eller annan väg...

Det bekräftar enbart att vi som konsumenter har röstat att vi vill ha låga priser.

Är enig med Senator och en del andra i tråden här. Vi är extremt medvetna och är inte ett representativt urval av befolkningen. Alla jag känner går in på flygresor.se och tar det billigaste alternativet. Något som kan spela in lite grann är tidsåtgången, ingen vill sitta i Doha i 17 timmar (även om jag har vänner som har gjort det också pga priset...).
Låååångt ner på deras lista kommer inluderandet av allehande drycker i ekonomiklass.

Totalt sett tycker jag flera förändringar är bra med det var tråkigt att man inte införde en bättre måltid under hela dygnet för Plus inom Europa, och blev det nya konceptet verkligen harmoniserat?
 

Dr. Miles

Expert
Det finns en annan aspekt på förändring. I och med man tjänar 100% poäng till SAS EuroBonus även när man flyger med billigaste SAS Go, man kan betala drinkpaket med poäng (4700 poäng) och får du tillbaka det (du tjänar in) efter flygning, i alla fall när man flyger till/från Asien.
Då är det som förr i tiden, eller hur? Baspoäng får man behålla ju. ;)

Screenshot20140228_1.png


Screenshot20140228_2.png
EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS
 

nota bene

Medlem
Förändringarna i PLUS är mycket välkomna enligt mig, fri alkohol inrikes, bättre mat (återstår väl att se om den är det) kan knappast anses negativt!

I GO förstår jag inte alls vad SAS håller på med.

*Att frukosten inrikes går bort innebär att jag kommer att lägga om en del av mina ARN-GOT/ARN-MMX till Malmö Aviation då priset är bättre (oftast) och frukost ingår. Här tar man bort något som ingår hos konkorrenterna - för att tappa kunder? Och för att locka över kunder för Norwegian tar man alltså bort något som skulle ha ett mervärde?

*Varför tar man bort mackor inrikes/på korta linjer? Jag tar en macka (eller flera) om jag är hungrig då jag sitter på planet - framförallt när jag åker PLUS, men även ibland i GO. Jag förstår om det inte är en stor säljare (de flesta har möjlighet att äta bättre mat före eller efter flygningen), men det är ett trevligt tillskott då man inte haft möjlighet att äta något. Denna punkt är i och för sig inte något som gör att jag byter flygbolag, så kanske SAS gör rätt om man ska se till revenue management...

*GO på longhaul utan fri alkohol i samband med måltiden är ett underligt steg om man vill försöka att återta lite marknadsandelar från övriga legacy carriers. SAS biljetter är i allmänhet dyrare än konkurrenternas, och konkurrenterna erbjuder i allmänhet fri bar under hela flygningen. Det enda som är bra med SAS longhaul i Go är OT-möjligheten och direktlinjerna, alltså ingenting i själva Go-produkten från mitt synsätt.
 

megaman

Medlem
Kan någon förklara för mig vad besparingen är att inte sälja en macka UME-ARN???

Jag köper varje flygning. Dom får pengar.

Vad är problemet? Ni säljer grejer, får pengar?

Riktigt besviken. Vad sparar ni på detta? Att ni slipper bjuppa PLUS på mackor?
 
Toppen