Är en lojal Bose användare, har kört med Bose sedan flera år tillbaka.
Det började med ett par QC3 som jag fick i present av en god vän. Extremt bra hörlurar, bra ljudkvalité, och bullerreducering. Använde dem mest för att sitta och arbeta i lugn och ro, samt på tåget. Olyckligtvis nog pajade dessa lurar helt av sig själva, detta trots att jag skött dem pedant.
Sorgsen och förkrossad gick jag till Bose butiken och bad om att få byta in dessa mot ett par nya. Då ingen garanti fanns blev det via returns policyn, och jag bestämde för att plocka ut ett par QC15 för 2000kr istället.
Enda fördelen jag ser med QC15 är att bullerreduceringen är betydligt bättre än på QC3, annars har det bara vart nackdelar och jag har känt mig extremt missnöjd med dem.
1. Ljudkvalitén är inte den bästa, för mycket diskant som gör det tröttsamt för öronen. Tillskillnad från QC3 som var mera bas, de kunde man lyssna i flera timmar på. Men jag antar att ljudet bara är en smaksak.
2. Byggkvalitén. QC15 känns plastigare än QC3 och de är mycket mycket mer känsliga för stötar. Tappade mina QC15 lätt i bordet, vilket resulterade i en störning i en av mikrofonerna. Ett högfrekvent, nästan ohörbart pipljud kom ut ur ena luren. Knappt så att man hör alls, men nog för att distrahera mig när jag vill sitta i tysthet och arbeta. Sitter man på ett flyg så hörs det inte.
3. Batteritiden är inte så lång som tillverkaren utlovar. Mina QC3 sades ha en tid på 20 timmar. Brukade ladda dem en gång var tredje vecka, och så höll batteriet hur bra som helst. Använde lurarna i snitt 3 timmar om dagen. QC15 däremot skulle ha en batteritid på 40 timmar, men de räckte bara i 10 dagar. Dessutom så tappar man prestanda i buller reduceringen allteftersom att batteriet urladdas, dvs urladdningskurvan är inte helt vågrät som på QC3'ornas batteri.
Dessutom så började lurarna göra våldsamma kluck-ljud när batterierna närmade sig att ta slut, och det slutade faktiskt med att två par gick sönder permanent på grund av detta. Allt som allt blev jag tvungen att plocka ut tre par QC15 på garantin för att de gick sönder hela tiden, trots att jag skötte om dem väldigt bra. Överlag blev jag väldigt missnöjd till slut och sålde dem.
4. Sist men inte minst är QC15 stora, klumpiga och väldigt fula. Jag kunde tyvärr inte bära dem på tåget eller bussen utan att få en massa blickar från folk. På flyg däremot ser jag inga problem att ha dem på. QC3 passade bra överallt.
Överväger att köpa tillbaka QC3, men tror nog att jag väntar tills att Bose släpper en ersättare. Än så länge kör jag med ett par In-Ear, och de har fungerat hur bra som helst, även på flyg