Senaste nytt

Bästa kreditkortet för resor 2025?

Jo, betalar lokala skatter, internetanslutning, el och va. Det är inte gratis att bo utomlands. Dessutom har hustrun köpt en bil (lokalt). Den var inte gratis. Så vad baseras procentberäkningen på?
Precis som jag skrev. Har du redan boende, eller som i ditt fall en bil också, så är det flygbiljetten du betalar för och då ger det dig reseförsäkring.
Dock är det lika bra att skriva direkt till AMEX och fråga.

Jo, betalar lokala skatter, internetanslutning, el och va. Det är inte gratis att bo utomlands. Dessutom har hustrun köpt en bil (lokalt). Den var inte gratis. Så vad baseras procentberäkningen på?
Skulle bli mycket förvånad om reseförsäkringen nekar ersättning med hänvisning till att frun tidigare köpt bil lokalt. ;)

Betalar du minst 75 % av just den resans kostnader med kortet gäller försäkringen. Dvs flyg (vid bonusresa, skatter och avgifter), ev hyrbil och andra kostnader som kan förknippas med resan. Vi kan inte svara på vad du ska räkna med då vi inte vet vad du har för kostnader men blanda inte in några kostnader för boende om ni har egen bostad på resmålet. Räkna endast de "vanliga" större kostnaderna förknippade med resa.

Vet att vissa fått lov att räkna in levnadskostnader (mat, utflykter etc) för att uppnå 75 % om man legat precis under gränsen. Denna typ av kostnader kontrollerar de inte i vanliga fall så länge de huvudsakliga större kostnaderna (flyg, hotell, hyrbil osv) är betalda med rätt kort.

Vi hyr ofta ett hus i "privat regi" och då är det sällan möjligt att betala med kort. Tycker det är ganska oklart hur man ska se på detta.

Skulle helt klart säga att det är en resekostnad, dvs bör vara en del av 75% av alla utlägg, för att AMEX skall vara nöjda.

..

Jag tänker, om man är skriven i Sverige men reser till en bostad man äger utomlands, då är resan helt enkelt flyg (+ ev hyrbil).
Hade varit bra att få det verifierat.

Svärföräldrarna hade hyrt ett hus utomlands i somras, som jag och min sambo var bjudna till. De resekostnader som jag hade på mitt Platinum-kort var därför för flyg och allmänna utgifter under själva resan bara. Fick bekräftat av AXA att det skulle vara ok. Har man inte boendekostnader så ber de inte om den informationen. Bad om att få det skriftligt, utifall att …

Toppen