I dagsläget får man 1.000.000 amex poäng om man blir värvad av en vän.Tack för svar. Det finns inga andra onlineaktörer likt Revolut som erbjuder det jag säker??
Angående AMEX Platinum, Hur ofta kommer det välkomsbonusar? alt, får man bonus om man registrerar sig från en inbjudan?
Skaffa en separat reseförsäkring och köp loungeaccess separat... Om det är det enda du är ute efter...Tack för svar. Det finns inga andra onlineaktörer likt Revolut som erbjuder det jag säker??
1) Om man har en pott Avios hos Qatar som är på väg att gå ut kan det vara en poäng att konvertera en begränsad mängd MR till dålig kurs så att det befintliga saldot får 36 månaders ny livslängd.Varför skulle någon växla till Qatar? Då har man helt missat hur saker fungerar då man gratis kan flytta avios från BA till Qatar så är det aldrig aktuellt att föra över till Qatar över huvud taget.
75% innefattar bland annat flyg, boende, bilhyra. Har du eget boende så betalar du ju inget för det. Då är det flygbiljett och eventuell bilhyra som räknas på dina 75%.Jag har inte tagit i denna frågan seriöst de senaste 10 åren ungefär. (Har tidigare haft Diners i Sverige och utländska kort.)
1. Miles och tier points är en grej att beakta. Jag har prioriterat ner detta.
2. Lounge access var tidigare viktigt. Nu har jag det genom flygbolagen (även om One World inte kommer att klaras efter de uppflaggade ändringarna från BA, däremot kommer jag framöver klara CX egen lounge-access med Silvernivå hos dem). I nödfall har mitt normala bankkort LoungeKey.
3. Ni diskuterar inte växelkurs, men mitt Forex-kort ger konstant bättre växelkurs än de två andra korten jag har. (Jag brukar alltid testa alla korten med lite småutgifter på en ny destination.) Jag jämför Forex växelkurs med riksbankens valutanoteringar och Forex ligger verkligen nära. För en månad sedan gav Forex t.o.m. bättre växelkurs än riksbanken, men jag tror det berodde på att Forex då tog föregående dags växelkurs.
4. Reseförsäkringen. Speciellt sjukvårdsförsäkringen. Den gäller om man betalt cirka 75% av resan (procentsatsen varierar hos olika kort-företag) med det aktuella kortet. Vad är då "resan"? Flyget naturligtvis, men hur är det med boende? Det är ju enkelt att betala hotell med samma kort, men om man har egen bostad utomlands så är det ju inget man betalar med svenskt kreditkort. Hur hanteras det när man skall bevisa 75% (eller någon annan procentsats)?
Jo, betalar lokala skatter, internetanslutning, el och va. Det är inte gratis att bo utomlands. Dessutom har hustrun köpt en bil (lokalt). Den var inte gratis. Så vad baseras procentberäkningen på?75% innefattar bland annat flyg, boende, bilhyra. Har du eget boende så betalar du ju inget för det. Då är det flygbiljett och eventuell bilhyra som räknas på dina 75%.
Ja tror detta är inget som helst problem med Amex Platinum. De resonerar resekostnader som hotell, flyg och hyrbil som kan betalas med kort. Då ska du använder deras kort. Om du inte har kostnader för boende, precis som om du inte hyr en bil, räknas dessa kostnader inte in i totalen som ska betalas med kortet. Det kan bli så att de vill att du förklara varför det finns inga kostnader för hotell men jag har svårt att tro det bli ett problem.Jo, betalar lokala skatter, internetanslutning, el och va. Det är inte gratis att bo utomlands. Dessutom har hustrun köpt en bil (lokalt). Den var inte gratis. Så vad baseras procentberäkningen på?
Tack för svar. Ja, det är nog lika bra att skriva till de aktuella kortföretagen. Kostnader finns ju, men de tas inte på kort direkt. Dels har vi sparmedel från tidigare utomlandsboende, dels finns påfyllnad via kontantuttag med Forex (som ger bra växlingskurs). Det som presenterats på nätet täcker ju inte riktigt oss halvt eller helt utlandssvenskar.Ja tror detta är inget som helst problem med Amex Platinum. De resonerar resekostnader som hotell, flyg och hyrbil som kan betalas med kort. Då ska du använder deras kort. Om du inte har kostnader för boende, precis som om du inte hyr en bil, räknas dessa kostnader inte in i totalen som ska betalas med kortet. Det kan bli så att de vill att du förklara varför det finns inga kostnader för hotell men jag har svårt att tro det bli ett problem.
Det jag skulle göra för att vara säker, är att skicka en epost till dem, förklarar situationen och sparar svaret som bevis om du behöver det i framtiden. Det är exakt vad jag har gjort när det gäller flyg som var "betalt" med bonuspoäng. AMEX räknar då endast skatten, som ska betalas med AMEX, som en kostnad.
OBS finns andra kort som absolut inte räknar resor betalt med poäng som giltiga för deras försäkring. Men det gör AMEX Platinum