Senaste nytt

Bästa kortet för betalningar utomlands och e-handels köp från Sverige med utlandsvaluta

j.edholm

Ny medlem
Under kommande år räknar jag med att resa väldigt mycket och delvis bo stora delar av tiden utomlands. Alla resekostnader inklusive boende är redan betalda och kommer inte betalas med detta kort. Räknar ändå med köp på i snitt 30 kkr i månaden som endera är e-handelsköp från Sverige fast i utländsk valuta (mestadels från EU) eller lokala köp utomlands både inom och utom EU. Till viss del kommer jag även behöva göra kontantuttag både i och utanför EU.

Primärt är jag ute efter ett kort som har 0 (noll) eller väldigt lågt valutapåslag samt går att göra kontantuttag med utomlands. Vill även att kortet ska fungera överallt för att slippa för många kort, så AmEx känns inte som ett alternativ. Vill även ha så smidig hantering som möjligt där hela kreditkortsfakturan kan betalas automatiskt via autogiro till min vanliga bank.

Har kikat lite på Forex (VISA), Santander (VISA) och Collector (Mastercard) och uppfattar dem som ganska likvärdiga. Men funderar även på om Klarna eller Revolut skulle kunna vara ett alternativ, de känns lite mer moderna.

Är det någon av de här korten eller något annat kort som har en USP som jag har missat och som gör det kortet bättre än de andra?
 

Sullon

Medlem
Santander har en uttagsavgift om 3%, Forex har inte en uttagsavgift utanför EU. Vidare så tar inte Forex ränta på uttag trots att den faktureras krediten, vilket är ganska ovanligt vid kontantuttag för kreditkort.

edit: Ovanstående avser Forex kreditkort (Mastercard). Tänker du på bankkortet (Visa) så gäller 1% valutapåslag och uttagsavgift utanför EU.
 

mha321

Medlem
Fördelen med revolut mot de andra du listar (tror jag) är att du kan ladda på det från ett poäng givande kort och inte bara från bankkonto. Dock kan det säkert ställas frågor hos den andra kortutgivaren om 100%av dina transaktioner är laddningar av revolut.

Titta även på curve som alternativ där, som kan åstadkomma ungefär samma sak med på transaktionsbasis. Där får man passa sig lite då det är avgift på växlingen under helger. (det är det på revolut också men eftersom man växlar i förväg där så kan man se till att göra det innan helgen).
 

A87

Medlem
Vad tror du om PFC, Revolut, Rocker eller Curve? Dessa är de kort jag använder utomlands.. Nackdelen med Curve är att de smyger in avgifter på helger och vissa valutor har en extra avgift oavsett veckodag.
 

j.edholm

Ny medlem
Santander har en uttagsavgift om 3%, Forex har inte en uttagsavgift utanför EU. Vidare så tar inte Forex ränta på uttag trots att den faktureras krediten, vilket är ganska ovanligt vid kontantuttag för kreditkort.

edit: Ovanstående avser Forex kreditkort (Mastercard). Tänker du på bankkortet (Visa) så gäller 1% valutapåslag och uttagsavgift utanför EU.

Jag utgick från informationen som listades på konsumenternas.se. Menar du att den informationen inte stämmer och att Forex kreditkort är MasterCard och inte Visa?

Skärmavbild 2020-12-28 kl. 13.43.40.png
 

j.edholm

Ny medlem
Det som gjort mig lite tveksam till Curve och Revolut är att jag inte vill riskera dolda avgifter eller hantera manuella insättningar för att fylla på saldot. Men ni som har använt Curve och Revolut ett tag har nog bättre koll på om det finns finns lösningar för att automatiskt fylla på saldot och inte döljer sig dolda avgifter.
 

ekf

Medlem
Det som gjort mig lite tveksam till Curve och Revolut är att jag inte vill riskera dolda avgifter eller hantera manuella insättningar för att fylla på saldot. Men ni som har använt Curve och Revolut ett tag har nog bättre koll på om det finns finns lösningar för att automatiskt fylla på saldot och inte döljer sig dolda avgifter.
Med Revolut kan du (kunde förr i alla fall) ställa in auto-topup när saldot understiger en viss nivå. Med Curve har du inget saldo som du behöver fylla på, alla köp dras automatiskt från underliggande kort direkt vid köptillfället.
Både Curve och Revolut har växlingspåslag på helger, men svjv så är de lägre än de som många andra kort har. Dessutom utgår de ifrån Interbank-kursen, till skillnad från i alla fall några av de andra korten som kör "utan påslag".
 
Jag använder mest Curve Black, oftast kopplat till SAS Eurobonus Master Card Premium, Curve har inga påslag (iaf inte på Black).
Och har Revolut som backup om jag behöver hämta ut mer kontanter.
En ytterligare fördel med Curve är att då funkar Sas MC't contactless ;)
 
Toppen