Senaste nytt

Bästa kort för kontantuttag utanför EU

jimmy_h

Medlem
Nu när Coop följt efter ICA och slopat fria uttag och infört växlingskurspåslag återstår frågan vilket kort som är bäst för uttag utomlands (ej Euro)?
I 9 resor av 10 klarar jag mig med kortbetalningar men plötsligt händer det att enbart kontanter accepteras (Colombia)

Både ICA och Coop hade årsavgift på sina kort men det accepterade jag eftersom jag fick poäng på alla köp (=värdecheckar eller Eurobonus)

Frågan är nu vilket kort som ska ersätta Coop?
Kortköp utan växlingspåslag kan jag fortfarande göra genom Klarna Kortet, men det kortet tillåter inte kontantuttag

De alternativ jag ser är
1: skaffa ett kort enbart för uttag
2: bita i det mycket syrliga äpplet och betala växlingskursavgift och valutapåslag med mitt vanliga bankkort
3: växla till mig tillräckligt mycket kontanter i Sverige som förhoppningsvis räcker

vad tycker ni?

Skandiabankens bankkort erbjuder fortfarande fria uttag i hela världen. Dock tillkommer ett växlingspåslag på 1,5%.

Vilka belopp vill du ha tillgång till? Jag blev värvad här på B.C till revolut och har provat gratisversionen på två resor nu i december och januari. Fick ut motsvarande 2000sek som är avgiftsfritt helt utan avgifter bägge månaderna. Finns också dyrare revolutkort med 4000/6000sek per månad i fria uttag. Dock 2% i avgift utöver det valda kortets gräns per kalendermånad. Dock värt det ändå även på större belopp tycker jag då jag laddar det med SAS MC :)

Last edited:
CE86C6D0-4DC0-44C0-9B93-E223C5D0CA5B.jpeg Var inne på Avanza och hittade den här artikeln. Bästa betalkortet på utlandsresan | Placera
Skulle inte en kombination av Klarna betalkort som inte har någon växlingssvgift och Bank Norwegian som inte har någon uttagsavgift vara bra? Obs har inte varit inne och läst några villkor.

Bank Norwegians kort är gratis (0 kr årsavgift) och ingen kontantuttagsavgift vare sig i Sverige eller utomlands så länge man använder bankomat (utländska banker/finansinstitut kan ta sina avgifter dock).
De debiterar växlingspåslag för köp och kontantuttag i utländsk valuta.

Om man klarar sig under gränsen för gratis kortet så tycker jag som tidigare talare att Revolut är ett utmärkt alternativ. Dessutom kan man ladda det från tex sas mc och därmed få poäng på uttagen - vet inte om det finns något annat alternativ som faktiskt ger poäng på uttaget, även bland de som har avgift?

Jag kör med Revolut och är nöjd. Har precis även kompletterat med PFC Mastercard. Så totalt har jag därmed möjlighet att ta ut upptill 5000kr/mån (utan avgift och valutapåslag) i bankomat om behov skulle finnas. Och skulle t.ex. Revolut krångla (vilket ännu inte hänt under det 1 1/2 år jag haft det) så har jag ett fullgott alternativ.

För/nackdel (beroende på hur man ser på det) med PFC Mastercard är ju att man fyller på det via Swish.

Visa bifogad bild 84544 Var inne på Avanza och hittade den här artikeln. Bästa betalkortet på utlandsresan | Placera
Skulle inte en kombination av Klarna betalkort som inte har någon växlingssvgift och Bank Norwegian som inte har någon uttagsavgift vara bra? Obs har inte varit inne och läst några villkor.

Man får inte ta ut kontanter med Klarnakortet (vilket även påpekas högst upp i artikeln du fotat)

Utlandsvänligt kort | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toppen