Bästa Business Class to New York

jaros1f

New member
Hej, jag planerar att flyga från Stockholm till New York i början på februari (stannar 5 dagar). Tar med mig min dotter och vill kosta på Business Class. Har kollat en hel del på nätet och jag insåg att frågan är inte så enkel: Vilket är bästa Business Class, även med hänsyn tagen till priset? T ex verkar Iceland Air ha billigt pris, men deras BC verkar inte så bra? Har den annonserade Norwegian bra BC? Finnair verkar bra? Ofta tycks det skilja på om flygbolaget har ellere planerar sätta in nyare inredning eller flygplan. Jag tycker komforten är viktigast - t ex att kunna luta sätet helt plant. Lounger och mat är inte det viktigaste ...

Sedan finns det många företag som annonserar billiga priser för Business Class eller First Class - de verkar operera genom att på något sätt köpa in bonuspoäng och vidare sälja dem - det är t ex "Best in the sky" eller "Promoluxurytravel" - de erbjuder Business Class t.o.r. New York med SAS för 1990 dollar styck - kan man lita på sådanna företag? Man skall skicka in alla personliga uppgifter och då skickar dem e-biljett ...

Vi har också OptionTown som SAS gör reklam för. Jag undrar också - ville vara utew i god tid - men det kanske klkokare om man väntar till senare - t ex jul - och inväntar på rea-priser ... fast de är inte ofta Business Class?

Och så hittade jag detta forrum ... Tacksam för synpunkter - lovar utförlig rapport efter resan.

Börja med att läsa lite reserapporter. Det är omöjligt att svara på din fråga. "Bäst" är ganska subjektivt.

edit: Och välkommen hit!

Hej jaros1F,

Välkommen till businessclass.se, roligt att du har hittat hit. Din fråga ang vilken Business Class som är den bästa med hänsyn taget till priset är lika svår att besvara som frågan "Vilken är den bästa bilen att åka i mellan Stockholm och Paris med hänsyn tagit till priset?".

Det första du måste bestämma är om du vill flyga direkt från Stockholm eller inte? Är ditt viktigaste önskemål "lie-flat" säten viktigare än lågt pris? Hur man värderar olika parametrar varierar från person till person, så du måste själv rangordna vad som är viktigast för dig och din dotter när ni flyger.

Det finns en mall för frågor om flygbiljetter som jag rekommenderar att du fyller i och lägger till vad som är viktigast för dig, så kommer du att få förslag.

http://www.businessclass.se/flygbil...laes-detta-innan-fragar-om-flygbiljetter.html

Något utav SQ, LX/SN, BA, AA (77w) helt klart..

Smaken är dock olika. Läs runt på lite olika reserapporter.

Hamnade av en slump bredvid en pensionerad svensk herre på flyget ARN-FRA för några veckor sedan. Han berättade att sedan 16-17 år bor i USA med sin hustru. Han berättade att de besöker Sverige två-tre gånger per år och att de då alltid åker Business (Saga class) med Icelandair. Visst det finns invändningar mot Saga Class, att det i det närmaste är att jämställa med economy comfort (motsv), men han hade provat det mesta och var väldigt nöjd med Icelandairs produkt....

adhoc76 skrev:Hamnade av en slump bredvid en pensionerad svensk herre på flyget ARN-FRA för några veckor sedan. Han berättade att sedan 16-17 år bor i USA med sin hustru. Han berättade att de besöker Sverige två-tre gånger per år och att de då alltid åker Business (Saga class) med Icelandair. Visst det finns invändningar mot Saga Class, att det i det närmaste är att jämställa med economy comfort (motsv), men han hade provat det mesta och var väldigt nöjd med Icelandairs produkt....Klicka för att utvidga...

Det jag inte gillar med Icelandair är att man på hemvägen måste kliva upp och byta plan i Reykjavik mitt i natten efter 4-5 timmars flygning. Föredrar 6-7 timmars flygning, så man hinner sova lite längre innan eventuellt byte

Har inte prövat men av bilderna att döma är har inte Norwegian någonting som kan kallas för business class, i alla fall inte när det gäller stolar. Så om just stolen är viktig går de nog bort.

Om man sällan eller aldrig förut flygit longhaul i business class skulle jag prioriterat kort restid och få byten framför att försöka hitta "det bästa" , det är ändå så subjektivt och nåt man själv måste prova sig fram till.

Alla ger en upplevelse som är bra och spännande nog.

Så mitt tips är att ta det som är billigast men hoppa över Icelandair och Norwegian pga argumenten ovan.

Har själv bara provat LH och TAP longhaul och båda var en dröm jämfört med economy.

Tack alla för svar. Imponerande - 6 st inom en timme! Här är ifyllt formulär:

Varifrån vill du börja din resa? ARLANDA

Var är din destination? NEW YORK

När vill/behöver du resa ut? 6 FEBRUARY 2014, KAN EV. RESA UT REDAN 5:E

När vill/behöver du komma hem? LÄMNA NY ANTINGEN MÅNDAG ELLER TISDAG - DVS 10 ELLER 11 FEB

Hur länge vill du vara borta? CA 5 DAGAR

Hur många personer som skall resa? 2 VUXNA

I vilken kabinklass? BUSINESS

Med vilka flygbolag vill du flyga med? NÅGOT ETABLERAT "SÄKERT" BOLAG - INTE AEROFLOT ELLER DYL

Vad är din budget? 12,000-16,000 - ÄNNU MERA FÖR TOP PRODUKT

Vad är det viktigaste för dig? I PRIORITETSORDNING:

1. Upplevelsen ombord, främst kunna sova bra (flat) på tillbakavägen, men även sittkomfort

2. Biljettpris

3. Kortare restid

4. Inte mera än ett byte

Vill du stanna annanstans utöver destinationen? NEJ

Hej! Har precis landat i NYC efter en flygning med BA001 från LCY. Vill du ha en väldigt trevlig upplevelse så tar du BA från ARN till LCY och sedan vidare till JFK. Kan garantera att du får en trevlig flygning och att flyga en A318 över Atlanten med bara 32 personer ombord är en väldigt trevlig känsla och den är svårslagen.

SAS till EWR direkt är en väldigt bra flight. SAS levererar alltid på longhaul i C. Visserligen är deras stolar inte de bästa men på en dagflight till NYC är de super. På hemvägen finns dock andra bättre alternativ men då måste man mellanlanda vilket är en klar nackdel. Swiss har ju en fantastisk C-klass t.ex.

Har inte kollat priserna för din resa men ovan har du några av mina tankar.

Bhen: kanske idiot dum fråga - men vad menas med flygit "longhaul" - menar du flugit "longt" eller annat? Frågar främst för att vissa flygbolag, t ex (tror jag) Norwegian, skriver Norwegian, flygs an "Norwegian longhaul". Annars bra svar/kommentar - låter rimligt. Tack!

Ta det som är billigast - det är dessa bolag som annonserar häftigt - jag kontaktade fem av dessa och som lägst fick jag offerter av två olika på 1990 USD tor per pperson - flyg med SAS från ARN till EWR en mellanlandning (Oslo, resp CPH) på vägen ut, samt direkt tillbaka. Bra pris, men kan man lita på att de är seriösa? Någon som har erfgartenhet med "Best in the sky" eller eller "Promoluxurytravel" - finns många fler. . De säger att de köper bonuspoäng från företag och säljer vidare så att Business blir minst 50% billigare ... any comments?

The Eagle - tack för super svar. Gillar sådanna personliga svar från de som har stor erfarenhet! Skall kolla UK trippen.

OW har drive för under 15 då får du åka hyfsad C till London och BA har mycket trevliga lounger som man tillbringa många timmar i utan att bli uttråkad om man vill annars finns det korta byten.

Direkt med UA69 ut och UA68 över nuvarande SAS produkt är mitt stalltips. Skönt med direktflyg om man inte jagar status och poäng. Kommer nog både en och två reor innan avresa.

tourist skrev:Då krävs det nog att du prickar in någon rea hos till exempel BA.Klicka för att utvidga...

De har rea ganska ofta på One World. Vill man flyga SAS blir det oftast dyrare. Andra *A bolag brukar ofta matcha One World. Se till att flyga LX eller UA för att få 200% om man krediterar poäng på SAS EuroBonus.

jaros1f skrev:The Eagle - tack för super svar. Gillar sådanna personliga svar från de som har stor erfarenhet! Skall kolla UK trippen.Klicka för att utvidga...

Har BA, AY, AA eller IB bra priser till NYC kan man oftast ta denna flight. På utresa helt suverän. Kan vara lite svår att få fram när man bokat bara. Använd ITA Matrix för tillgänglighet. Varför inte passa på att testa AA:s nya 777 hem. Flyger själv den 8:e sep så har inget utlåtande än.

jaros1f skrev:Bhen: kanske idiot dum fråga - men vad menas med flygit "longhaul" - menar du flugit "longt" eller annat?Klicka för att utvidga...

Longhaul är ofta ett uttryck för en interkontinental flygning. Dvs mellan olika världsdelar eller i de flesta fall en flygning på över 5-6 timmar...undantag finns givetvis.

Vad till exempel denna rea från BA? 15,000 SEK/person. Eller vänta yterligare?

Outbound - Thursday 6 Feb, 2014

10:45

6 Feb 12:25 Arlanda (Stockholm) Heathrow (London) BA0775

British Airways Club Europe

14:20

6 Feb 17:20

6 Feb Heathrow (London) John F Kennedy (NY) (New York) BA0173

British Airways Club World

Inbound - Monday 10 Feb, 2014

21:30

10 Feb 09:25

11 Feb John F Kennedy (NY) (New York) Heathrow (London) BA0114